Ny router/nätverkskort ska inhandlas

Diskussion i 'Off Topic' startad av juukas, 13 sept 2009.

1. juukas

juukas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tjena! Min antika router har nu tagit sitt sista andetag, och det är dags för att köpa en ny. Jag har tidigare använt en ethernet-adapter men vill nu gå över till det trådlösa. Är väldigt bra på att köpa dåliga produkter så jag undrar om nån kunnig kan tipsa om en bra router och ett bra trådlöst nätverkskort till min stationära dator.

Vi är tre stycken i familjen som surfar, min lillebror spelar även counter strike, jag söker något som är bra och stabilt och inte kostar allt för mycket :)

Linksys WRT54GL ska vara bra..

Tack på förhand!

2. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Beroende på budget men jag kör med en
    D-Link DIR-615 som fungerar kanon, klarar ett medelstor hus ungefär utan problem annars med lite mer klirr så kan du ju köra på en 635 för lite starkare signal eller en 655 för Gigabit Ethernet men mycket mer än 1000lappen ska man inte behöva lägga på en router man ska ha hemma tycker jag, jag spelar på min 615 och har inga problem med det medan jag har både mobilen, Wii:et och andra datorn online.

Den du länka har jag lite erfarenhet med och den har fungerat bra, dock tyckte jag den var lite krånglig att ställa in (jämnfört med D-links) men det kan vara en vanesak oxå, har spelat WoW på den och då var det inga problem, iof satt jag precis under den typ så var bara två meter mellan routern och datorn men iaf.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 295
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Smallnetbuilder är en jättefin resurs för att avgöra vad som presterar bra kontra pris:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_wireless/Itemid,200/chart,69/

Kommer du att ladda hem saker över bittorrent-protokollet och hur ofta?

Det finns inget som tar musten ur en stackars konsumentrouter som detta, laddar man mycket och ofta bör man verkligen välja något som ligger i det övre spektrat.

4. juukas

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jag tankar en del över bittorrent. med min gamla netgear blev internet obrukbart när man laddade ner, och på senare dar blev bittorrent segt as well, vägrade att gå över 100kb/sek. vad svårt det är att välja ... :P

har du något tips på en router som klarar av en del bittorrent utan att göra surfandet ap-segt? och nätverkskort; ska man ha USB eller pci-e?

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 295
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gör en kravlista och försök att googla på tillverkare+ "maximum connections" "wan throughput" eller bara "throughput":

*Ha stöd för _minst_ 200 samtidiga anslutningar. Du bör konfigurera din torrentklient att maximalt upprätta 2/3 av de anslutningar routern kan hantera, annars kväver man den rätt enkelt.

*Ha tillräckligt hög WAN->LAN och LAN->WAN throughput för att inte utgöra en allt för stor flaskhals i förhållande till din Internet-anslutning, vad hjälper en router med gigabitportar om den inte ens kan skyffla en 10mbit på WAN-porten?

*Sedan hela biten med trådlös prestanda förstås och hur mycket den kan överföra här och över vilka avstånd. Är ni flera som surfar på en och samma router samtidigt bör du kanske snegla på en med stöd för 802.11n, å andra sidan kanske man då spräcker din budget. Med 802.11n har du nämligen möjlighet till full duplex, dvs du kan både skicka och ta emot paket samtidigt, något som avsevärt förbättrar svarstiderna för nätverket.

Självklart finns 802.11g-routrar där tillverkarna själva utökat g-standarden med stöd för full duplex, dessa lösningar brukar dock inte fungera så väl kontra 802.11n och innebär allt som oftast att man låser sig till tillverkarens specifika produktserie.

Edit: Här har du en lista på 802.11n-routrar som hanterar full duplex:
    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s42084174&o=produkt_pris_inkmoms

6. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Slänger in en lite kommentar.

Jag har den poppulära Linksys WRT54GL, kör tomato firmware. Den har alltid varit trevlig mot mig men sedan magicen kom in i mitt liv har den börjat hänga sig nån gång i veckan. Jag vet inte om det är magicen som orsakar det men det är inte helt ovanligt att det sker just när jag kommer hem, frugan har kunnat surfa hela dagen, men när magicen ansluter så kan den hänga sig.

Har återställt den och lagt in firmwaren i gen men fortfarande inte ok, letar en ny. Så jag följer tråden och era tipps, kommer dock hålla mig borta från d-link...

7. Kooffe

Kooffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sitter just nu på en D-Link DIR 655. Fungerar väldigt bra, inga problem med täckning i huset och den har faktiskt, vad jag kommer på, inte lagt ner en enda gång sedan jag inhandlade den, vilket var för ca 1.5-2 år sedan.

8. juukas

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER