Tips: Ny router!

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av hagbarden, 2 okt 2025 kl 11:19.

1. hagbarden

hagbarden Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141
    Tjenixen!
    Funderar på att uppgradera då våran snart 8 år gamla router slutat få uppgraderingar ( Ubiquiti Amplifi HD).
    Bor i en 2-vånings trävilla på ca 70kvm.
    Skulle vilja ha god räckvidd då jag vill utnyttja wifi även ute på tomten ( så då kanske Mesh är att föredra?)
    Den skall gärna ha inbyggda antenner som min gamla hade (estetiskt)
    Det viktiga är att den bara funkar, behöver inte ha så mycket finesser.
    Har för mig att jag läst att när man installerar en ny router så skall man fylla i exakt samma nätverksnamn och lösenord som man hade på den gamla så skall man slippa lägga in alla saker på nytt till den nya. Stämmer det?
    Något annat man bör tänka på så det går så smärtfritt som möjligt.
    MVH/ Magnus

2. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    485
    Det brukar sbsolut gå bra att döpa nya routern till samma och ha samma lösenord. I något enstaka fall har det strulat men då har det räckt att starta om den enheten.
    Nöjd me unify? Isf en dream router 7 kanske?

3. poobear

poobear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Oj, jag som också kör Ubiquiti Amplifi HD. Hur fick du reda på att den inte får uppdateringar längre? Sånt känns läskigt, då vill jag också byta.

Har alltid gillat hur estetiskt tilltalande den är, man behöver liksom inte gömma undan den som med alla svarta typ linksys med 20 antenner.

Följer denna tråd!

Gillar Ubiquiti generellt, vad sägs om deras Dream Router 7? Vit, inga antenner, wifi 7 etc
    3k på prisjakt Ubiquiti UDR 7 UniFi Dream Router 7 (UDR7)

SwedeWhite gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är nog lika bra att fortsätta på inkört spår. Dreamrouter 7 har 1st PoE-ethernet-port du kan använda för att direktansluta en accesspunkt/AP du kan sätta där det passar.

Finns utomhusmodeller om du vill placera AP:n på utsidan av huset för utökad räckvidd. Är det bara på en sida av tomten du vill ha täckning? Är ju lite klurigare om man vill ha täckning på samtliga sidor.

Man får välja AP lite försiktigt då olika modeller har olika antenner beroende på vad de skall täcka in:
    UniFi Outdoor WiFi Access Points - Ubiquiti

Jag kör en Dream Router 7 hemma (Bytte upp mig från en Nest Router) och den har fungerat mycket fint så här långt, kan rekommenderas. Jag har dock ingen AP ansluten/kör inte mesh, då den täcker min lägenhet bra (3;a/90kvm).

Last edited: 2 okt 2025 kl 12:17