Ny skärm på nya SGS?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Rongden, 8 sept 2010.

1. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Såg på Tres hemsida att de endast har skrivit att SGSen har en AMOLED skärm, betyder detta att de har slutat tillverka SAMOLED skärmar till dess?! Min SGS borde komma in till Tre nästa vecka men inte vill jag ha en vanlig AMOLED skärm!! Det var ju SAMOLED jag var ute efter. Någon som vet mer om detta?

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Huga, detta med att tillverkare envisas med att hitta på egna namn/förkortningar på just deras variant av skärmar ställer till det lite. Man kan i princip generera oändlig många namn för något som bara är en variant på en generell teknik.

Jag gissar att Tre helt enkelt bara skriver AMOLED eftersom det är en mer generell beskrivning av en OLED-skärm.

3. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Struntprat. Super AMOLED heter som det gör för att det är en vidareutveckling av AMOLED. Vore ju drygt om de inte kallade det något annat om det inte är samma sak, eller hur?

4. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

precis, har för mig att det stod Super AMOLED förut på deras sida, så detta gör mig lite orolig faktiskt :/ hoppas inte det skulle vara så att de bytt till en mycket sämre skärm bara då just skärmen är ett stort skäl till köp då jag verkligen gillade den under de 2 veckorna jag hade den :)

5. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Men vadå? Jag kan garantera dig att ALLA varianter av skärmar som finns ute på marknaden har någon egen liten twist i specen på just den specifika modellen. Om alla ska börja kalla sin variant av skärmarna för xLCD eller xOLED så blir det rätt jäkla omständigt för kunderna att förstå vad de köpt.

Just skillnaden mellan Super AMOLED och "vanlig" AMOLED (vad det nu är, men vi utgår från skärmen som är på Desire/N1) så är ju skillnaden förhållandevis marginell.

Förövrigt är en SAMOLED en AMOLED, som i sin tur är en OLED, som i sin tur är en LED. Så att skriva AMOLED kan i alla fall inte anses vara fel.

Last edited: 8 sept 2010
  6. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Super AMOLED är det bara Samsung som tillverkar och använder...
    Det som utmärker den är att den har touchlayer integrerad i displayen istället för ett lager ovanpå skärmen. vilket ger bättre ljustyrka, betraktningsvinkel och en kompaktare display.

Super Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode....
    http://en.wikipedia.org/wiki/Active-matrix_OLED

Sedan är det stor skillnad på LED & OLED där LED endast anger bakgrundsbelysning för TFT...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_LED

7. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det är väldigt mycket skillnad mellan Super AMOLED och AMOLED (för att inte nämna skillnaderna mellan OLED och LED som är ännu större)

Faktum är att skillnaden är såpass påtaglig att många anser det vara den största anledningen till att välja SGS:en över Desire.

8. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis! Det är makalös skillnad när det kommer till skärmen mellan dessa 2 enligt mig iaf..

9. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Skillnaden är synbar vid direkt jämförelse, men jag tycker inte att jag har någon praktisk skillnad i hur jag kan använda telefonen. Jag måste fortfarande skugga telefonen för att se ordentligt i direkt solljus, och även om jag kanske ser en aning bättre när jag skuggar på en Super AMOLED går det under samma förhållanden att se vad som händer på skärmen på en AMOLED också.

Skillnaden i färgåtergivning är också synbar, men ärligt talat, på en mobiltelefon störs man inte av ifall färgerna är lite livlösare när man tittar på youtube.

Super AMOLED är en bra skärm (att säga bästa skärmen just nu är inte överdrivet alls, och den enda faktiska konkurrenten är ju, som vi alla vet, fruktföretagets dito), men skillnaden är extremt överhypad.

10. droidwi

droidwi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Super AMOLED har varit ett av de starka säljargumenten för SGS så det verkar otroligt att de skulle byta ner till AMOLED. Säkert bara TRE som missat. Men är du orolig får du höra av dig till TRE.

11. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det hade nog varit stora rubriker om Samsung plötsligt bytte skärmen i flaggskeppsmodellen mot en sämre. :)

12. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Om man räknar integrationen av touchen så är det givetvis skillnad. Sett bara till skärmegenskaperna så är ju skillnaderna, enligt Samsung själva, rätt marginella. Bättre prestanda i solljus pga lite ljusare skärm och minskad reflektion, samt något mindre överdrivna färger. Jag tvivlar starkt på att någon fixar ett blindtest i något annat än direkt solljus.

Visst, tycker någon att skillnaden är enorm så bryr jag mig inte personligen :)

MEN! Kontentan av det hela är i alla fall att om alla tillverkare skulle börja hitta på egna specialbeteckningar på alla sina produkter så skulle det bli väldigt rörigt på marknaden, utan att lite extra bokstäver i beteckningen nödvädigtvis säger något vettigt överhuvudtaget.

Läser du ens dina egna källor? Första meningen i det du länkade till:

Förövrigt har detta diskuterats tidigare, och ärligt talat är det ganska irrelevant för diskussionen. Det var onödigt att jag ens drog upp det. Förlåt! ;)

13. DigiMan

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Fattar du inte?
    Vilka telefoner har LED skärmar som du tänker då?
    iFån4 har en LCD-IPS med LED backlight...

14. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Alla former av OLED borde ju vara "äkta" LED-skärmar eftersom det inte ens finns någon bakgrundsbelysning på dem.

15. Perka

Perka Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

16. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Moget med den inställningen...

1. Din källa säger att du har fel (inte mitt problem).
    2. Vilka telefoner som har LED-skärmar har väl ingenting med saken att göra? Det har ju inte ens varit upp för diskussion förrän du drog upp det.
    3. Det finns i vilket fall som helst många produkter som har "riktiga" LED-skärmar. Det finns även LCD-skärmar med LED-Backligt, ja...

Du kan läsa mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/LED_display , samt här: http://en.wikipedia.org/wiki/LED-backlit_LCD_television

Det påpekas även i den sistnämna artikeln att det kan vara svårt att hålla isär begreppen, eftersom det finns både "riktiga" LED-skärmar, samt LCD-skärmer med LED-backlight.

* Min markering

Ta dig tillfälle att lära dig något, istället för att hacka på andra!

17. DigiMan

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Lägg ner ni har ju fel, OLED är inte samma som LED.
    OLED är en Displaytyp, LED är en övergripande teknik som finns i displayer b.l.a i OLED.

18. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

??

LED står för "Light Emitting Diode", javisst.

Men nu talar vi om LED-displayer (och min länkar går till displayer, alltså inte hit). Det är rätt givet, eftersom det är skärmar som diskussionen handlar om. Om jag inte var tillräcklitg tydligt med detta så ber jag om ursäkt. Jag tog förgivet att alla förstod att så var fallet.

Det man däremot kan säga är att en display av typen SAMOLED faller inom kategorin AMOLED-displayer, som i sin tur ligger i kategorin OLED-displayer, som i sin tur ligger i kategorin LED-displayer (alltså inte LCD med LED-backlight).

Jag påstår dock inte att OLED är samma sak som LED (vi talar om displayer fortfarande).
    Jämför med förhållandet mellan en kvadrat (OLED-Display) och en rektangel (LED-display). En kvadrat är en rektangel men en rektangel är inte nödvändigtvis en kvadrat.

Förövrigt så tycker jag att vi kan lämna detta nu. Det är helt ovidkommande egentligen, eftersom vi i alla fall enats om att SAMOLED-displayer faller inom kategorin AMOLED-displayer. Det räcker, eftersom det var det som Tre hade skrivit ut.

Om du inte vill lämna diskussionen så kan du ju svara på vad det här är för typ av display: http://en.wikipedia.org/wiki/Cowboys_Stadium#Video_screen . Jag drar mig ur nu i alla fall.

19. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    LED är inte en skärmtyp, det är en teknik man kan använda för att konstruera skärmar. (En "riktig" LED-skärm är en sån där fet reklamskärm med tusentals ljusdioder)

OLED är inte heller en skärmtyp, det är också en teknik man kan använda för att konstruera skärmar.

Det som "bara" kallas för OLED-skärm är en skärm där OLED-teknik används på samma vis som en LED-skärm är en skärm där LED-teknik används (fast i detta fall på ett annat sätt).

AMOLED är en skärmtyp som implementerar OLED teknik.

Super AMOLED är en AMOLED-skärm med integrerad touch.

EDIT:
    Jämför;
    LED - Light Emitting Diode
    OLED - Organig Light Emitting Diode

LCD - Liquid Crystal Display

OLED är för AMOLED det de flytande kristallerna är för en LCD.... Typ.

20. JimLindberg

JimLindberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hmm nu blev jag med nyfiken på detta, för har oxå beställt en från tre som borde komma nästa vecka, men borde väl bara varit dom som skrivit så eller, för annars borde dom ju ha billigare pris efter som att det blir sämre bild, sämre touch och telefonen blir tjockare