För att göra en lång historia kort. Jag skaffade iPhone 4 i April 2010 (två års binding) vi kallar det abonnemang 1. Min farsa flyttade hem till Sverige i somras och när man bott utomlands så får man inte skaffa abonnemang etc fastän man är Svensk medborgare. Man måste vara skriven i 8 mån här hemma igen tror jag det är.
Så jag slog då två flugor i en smäll. Jag var svintrött på iOS och han behövde ett abonnemang och hade inget större krav på telefon. Så jag skaffade ett abonnemang till (abonnemang 2) med Samsung Galaxy S3 (två års bindningstid) så tog jag Galaxyn och gav han min iPhone 4.
Men nu har hans iPhone säckat ihop och reparation skulle gå på 1800kr vilket det inte är värt. Så nu är tanken väl att jag då får köpa mig loss eller om jag inte kan göra en deal med Telia så jag kan förlänga mitt abonnemang 1 och ta en ny telefon och ge han min Galaxy S3.
Då är frågan vilken telefon ska jag ta?
Google Nexus 4 är såklart väldigt attraktiv, men Telia verkar inte ta in den? Finns på
halebop dock och jag hade ändå funderat på att gå över till
halebop så det spelar inte så stor roll. Jag är dock van vid S3ans skärm och har hört? att skärmen inte är lika stor på Nexus 4 även fast det ska vara samma skärmstorlek. Det är ju ett minus helt klart isåfall.
Sen att man inte kan ha extern sd-kort är ett väldigt stort minus. Sen undrar jag hur populärt är det egentligen att det släpps ROMs som man kan flasha in till Nexus telefoner? Jelly Bean i all ära, men nu när man vant sig vid massa små tweaks och inställningar i diverse ROMs så...
Samsung Note II är något jag funderat på också. Jag gillar att skärmen är såpass stor. Egentligen är det väl bara en större Galaxy S3 med lite bättre hårdvara? Det enda jag undrar över är pekskärmen, är den likadan i respons och känsla som Galaxy S3 t ex? Det med pennan gör mig lite fundersam att det kanske inte är så...? Hur är custom ROMs utbudet till denna? Kollat lite härinne och det var väl inte direkt många. Vill helst köra ParanoidAndroid eller JellyBam...Annars ser jag inga minus med Note II.
Eller så fortsätter jag med Galaxy S3an som jag är väldigt nöjd med, men ändå tekniknörden i mig vill ju testa något nytt så...det är tveksamt.
Andra telefoner som HTC One X mm är jag inte intresserad av men om någon kommer med grymt starka skäl till att fundera kring någon annan telefon än dom ovanstående så är det såklart välkommet!
Blev lång text....hoppas ni orkar läsa igenom och hjälpa mig ta detta beslut

Click to expand...