Ny telefon, Spica ?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av ation, 11 okt 2010.

1. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej!

Jag är på jakt efter en ersättare till min HTC Tattoo. Den får max kosta 3000 kr.

Wildfire går helbort, då det är i princip samma sak i den som i min Tattoo. Har även kollat på X8 och Galaxy 3, och hittade då Galaxy i5700 Spica som ser mycket lovande ut, och kostar bara 2000 kr!

Krav:
    Minst 3.2" skärm
    HVGA upplösning och uppåt
    Android 2.1 +
    600 mhz processor +
    Dedikerad grafik processor

Då är det väl Spican som är rätt för mig? Notera att jag högst troligen inte kommer roota eller liknande, iaf inte det första halvåret. Men har läst att det finns "Launcher Pro" (på market?) som kan göra saker lite bättre, utan root?

Tacksam för svar och tips!:)

2. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Acer Liquid E kanske?
    Klarar inte riktigt priskravet. Går på 3100+frakt på eXpansys.se

3,5" skärm
    WVGA
    2.1 (2.2 coming soon)
    728 MHz Snapdragon (med GPU på Chipsetet, samma som N1 och Desire)
    512 MB RAM/ROM

Jag är i vilket fall väldigt nöjd med min :)

http://www.expansys.se/acer-liquid-e-eu-vit-android-200959/

3. Dava

Dava Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

X8 ser lovande ut förutom att den inte har 2.1.

Hade den varit ett alternativ när jag köpte min Spica så hade jag nog övervägt den istället. Den har dock bara 3" skärm, så den kanske går bort pga det.

Är helnöjd med Spican, men det känns som att X8 är något snabbare, trots en snabbare processor i Spican.. Spican är dessutom kul eftersom den har en stor "fanbase" som ger dig tillgång till inofficiella uppdateringar (2.2), multitouch osv.

Edit: Acer Liquid E är nog ett bra alternativ, imponerades av spec. Snapdragon, högre upplösning och framförallt mer minne.

Det som saknas på Spica och X8 är just minne...

Last edited: 11 okt 2010
  4. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Gillar verkligen inte Sony Ericssons gränssnitt..och de där 0.2" extra gör skillnad.
    Ska kolla upp Acern! Tack för tipset!

Men hur är det med Launcher Pro? Vad är det ens? Går det att få spican duglig och bättre än min tattoo?
    Har tänkt att surfa, smsa, och spela lite enklare 3d spel. Moddning kan komma senare också och då är ju Spican att föredra.

5. Dava

Dava Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Launcher Pro är som det låter en Launcher, typ ett skin för din startskärm och din programmeny. Beroende på hur optimerad launchern är flyter hela telefonen mer eller mindre bra. Installerade precis ADW-Launcher, hittills mycket imponerad. Snyggt och snabbt :)

6. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Okej, nice! Du bara laddar ner från market eller ?:)

7. Jontatas

Jontatas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Japp, finns på Market.
    Angående telefon finns det en riktigt grym deal om du känner någon i England. Kolla efter en telefon som heter San Fransico, finns på Orange.

/J

8. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kallas även ZTE Blade ;)

Läs recensionen här på swedroid, hade jag inte varit hyfsat nöjd med spican hade det blivit en sån dirr :P

9. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tycker Spican fortfarande är ett av de bästa lågprisalternativen. ZTE Blade kan nog vara rätt bra med, fast då krävs det ju att man köper den i England och sen låser upp den. Prismässigt så kan man ju i och för sig få en resa till England med en natt på hotell och en Blade för typ samma pris som en Spica så valet är ditt. Launcher Pro är en väldigt bra launcher som (i betalversion) låter en ändra storlek på widgetar och lite andra sådana små detaljer. Se recension på ars technica. Men launcher pro är ju inte bara för Spica utan den kan du lägga in på de flesta.

10. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

3D är ju inte direkt bra på Spican... vet inte hur det blir när dom där 3D drivrutinerna kommer heller.
    Men du borde spara 2k till och köpa nån kraftigare

11. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Ja vill man ha en mobil för att spela nya 3d spel på är nog inte Spican det rätta telefonen :P

Men en som heter Tomeq håller på att utveckla nya grafikdrivrutiner, dock vet man ju inte när det blir klara riktigt eller om de kommer göra stor skillnad.
    http://code.google.com/p/gles6410/

12. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har sett några videos på youtube där folk spelar 3d spel på spican, såg ganska okej ut :) även om det bara fanns en handfull som fungerade tillfredsställande :)

13. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja alltså, det finns 3d drivrutiner, de är bara inte speciellt bra. Så visst fungerar en hel del 3d spel, man kan inte kräva för mycket bara.. :)

/J

14. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nej absolut, är bara ute efter en billig ersättare som är bättre på i princip allt och då är det nog Spican som är rätt för mig. Tack alla för svaren!

15. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Både jag och min tjej har varsin Spica, men är inte speciellt nöjda med den. Nu så här i efterhand så tycker både hon och jag att vi inte skulle köpt den modellen utan lagt lite mer pengar för en annan modell.

Det som skapar missnöjet är framförallt att den är så seg. Jag är nog en mer "aktiv" användare (eller vad man vill kalla det) än henne, har fler program och spel installerade osv men ändå är min minst lika seg som hennes. Jag har provat olika roms utan framgång. För några veckor sedan såg jag en annan som blivit trött på att den var seg och tänkte byta, men ändrade sig efter att ha rootat den och lagt in en samdroid-rom, så jag bestämde mig för att prova det också. Dock så tycker jag inte att detta har hjälpt så mycket, den är lite snabbare med att byta bilder i galleriet (nu byts bilden direkt, förut tog det typ en sekund efter svepningen innan bytet skedde). I övrigt är den inte speciellt mycket snabbare.

När någon ringer ser man först hur displayens tänds, sedan börjar den vibrera och ringsignalen går igång, men det dröjer ett par sekunder innan det står vem som ringer och svara/lägg på dyker upp på skärmen (och då är det inga profilbilder som ska laddas heller).
    Att kameraprogrammet (oavsett om det är stock, barcodescanner eller t ex vignette) så är även de sega att starta, även det är en sak som stör.
    Detta är som sagt det som skapar mest missnöje, men har även haft en del andra problem som sänkt mitt omdöme om telefonen (dock har dessa problem bara dykt upp då och då därför har jag inte lämnat in den).

Jag vet inte om jag och tjejen har fått riktiga måndagsexemplar, men det verkar som att inte alla har problem med att den ska vara så seg.
    Man får ju visserligen mycket telefon för pengarna, men med facit i hand hade jag valt en annan :).

16. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Skrot, jag har upplevt samma saker som du och din tjej.
    Ibland önskar jag att jag hade köpt något annat, men ibland fungerar den riktigt bra, oftast efter att man precis flashat om den. Min har dessutom varit inne på garantin en gång (5 veckor efter köpet) så det är nog inte helt omöjligt att det är måndagsex vi har fått allihop.

17. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för det långa inlägget. Jag kanske får tänka om lite, dock bör den väl vara snabbare än min Tattoo? Saken är den att jag kommer köpa ny telefon om ett år igen på grund av att den är sliten eller att jag bara har tröttnat på den.

Jag köpte min Tattoo för knappt 3 tusen för cirka ett år sedan samtidigt som min kompis köpte en Hero för 5, och visst, han hade större/bättre skärm och lite mer ram, men nu är han lika sugen på en ny som jag.

Vad är nästa steg upp ? HTC legend är inte intressant, så är det väl Desire/X10/SGS som är nästa ? Tror ni att priset på Desire kommer sänkas på grund av lanseringen av desire HD och Z ?

18. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Desire är helt klart intressant, men om du ska ta den vägen satsa på HD:n istället. Eller en av de nya W7 lurarna som kommer nu om du inte måste ha Android.
    Allt är väl egentligen en kostnadsfråga?

/J

19. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag tror på Desire eller SGS om du ska upp i den klassen, där är det kanske smaken som får välja vilken av dem du vill ha.

20. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Last edited: 17 okt 2010