Ny telefon?!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ErsdaHL, 28 jun 2018.

1. ErsdaHL

ErsdaHL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har haft galaxy s serien till min aktuella s7 som är färdig. Är intresserad av en telefon som är bra på det mesta men ska klara ledigt en heldag på batteriet . Plus om dom tål kyla och lite fukt. Känns som att 3.5mm är smidig men kanske utdaterat. Har tittat på oneplus och p20 pro men är p20 och pro modellen storm skillnad? S9 känns inte intressant längre t

2. Droid_269

Droid_269 Guest

Välj Pro om du vill ha en IP klassad telefon, bästa kameran, störst batteri.

Välj P20 om du vill ha en smidig telefon men utan IP klassning, den klarar en hel dags användande lätt. Kameran är samma som Pro bara att den saknar den 3e linsen vilken man inte vill vara utan när man väl provat.

Välj Oneplus 6 om du vill ha marknadens snabbaste telefon, vill kunna roota osv, kameran är helt ok, jobbas förbrilt med en gcam port till den som kommer bli awesome. Batteritiden är i klass med P20 Pro, dock har vissa klagat på batteritiden sen senaste 5.1.8 kom men det lär fixas i nästa uppdatering. Sen är det den enda av de tre som har 3.5mm.

Tänk på att Huawei har tagit bort möjligheten att låsa upp bootloadern nu så om du bryr dig om det, välj bort Huawei :)

Last edited by a moderator: 28 jun 2018
    kissidor och bernard gillar detta.
  3. Oneplus2

Oneplus2 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    989
    Telefon:
    iPhone 8 plus

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Om inte Anroid är ett krav tycker jag att iphone X och 8 plus checkar alla dessa kraven också.

Men som tidigare skrivits är nog Oneplus 6 alt p20 pro starka kandidater.

4. Droid_301

Droid_301 Guest

Huawei p20 proohar dom sakerna du vill ha utom 3,5,den lite mindre än oneplus6

5. ErsdaHL

ErsdaHL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Förut laborerar jag med roms och sånt men nu vill jag ha en telefon som funkar från början. S7an har jag ej rootat. Ska åka förbi elgiganten och känna på dem. Men svårt att få sig en riktig uppfattning i butik. Man betalar ungefär 5500 för pro och 3200 för oneplus hos halebop. Ingen större skillnad då jag i regel har telefonerna i 2 år när jag förnyar abb

Droid_301 gillar detta.
  6. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Beställ en Redmi Note 5 Ai (Pro), helt klart den mest prisvärda telefonen jag har haft i mitt liv. Den kostar 2k och den håller garanterat i 2 år. Det är en telefon som generellt har varit best bang for the buck.

7. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 290
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 349
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du ändå vill ha möjlighet att labba med telefonen senare, så skulle jag undvika Huawei.
    De tillåter inte att du låser upp bootloadern sedan juni månad, vilket är mycket dåligt, och gör root svårt att åstadkomma.

Då är nog speciellt OnePlus, men också Sony, bättre val eftersom det är enkelt att låsa upp bootloadern och bägge tillverkare uppmuntrar utveckling. Störst community har nog OnePlus (deras garanti upphör inte heller om du skickar in telefonen med upplåst bootloader).

De flesta större Telia-butiker bör ha telefonerna vi nämnt här på display, så du kan klämma och känna. Helst vill man ju att luren skall ligga bra i handen också, och att UI:t passar en :)

Last edited: 28 jun 2018
    Droid_301, jnsson och Dashio gillar detta.
  9. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Dock har jag hört att det finns work arounds för att låsa upp bootloadern. Sen kan jag inte säga så mycket eftersom jag aldrig har prövat det själv :)

Jag håller med bernad, gå till Telia butik samt känn och klämm på den. Jag stod där nästan 1h till dess att personalen tröttnade :D

Droid_301 och bernard gillar detta.
  10. bernard

Mottagna gillanden:
    47 349
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, det går att göra via DCunlocker (vilket kostar några kronor) i dagsläget, men jag är osäker på hur länge till de verktygen kommer fungera. De har ett serviceavtal med Huawei om jag inte uppfattat saken fel, som låter dem generera en token, men bestämmer sig Huawei för att säga upp avtalet det blir det ju lite jobbigt. Osäkerheten skulle jag säga är rätt stor.

How to unlock any Huawei Bootloader after removal of unlock page including Mate SE

11. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag är på väg att byta från S7 jag med. Hur är det med AMOLED kontra LCD idag? Har alltid föredragit AMOLED. Var t.ex. inte särskilt imponerad av LCD i Z3Compact. Vill egentligen inte ha en större telefon än S7, men det verkar ju nästan omöjligt att hitta idag, i alla fall om man ska ha trådlös laddning och någon IP-klassning.

bernard gillar detta.
  12. bernard

Mottagna gillanden:
    47 349
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

AMOLED blir bara bättre för varje generation. Problemet är att kvaliteten är ojämn då produktionen är mer komplicerad, så har man otur kan man få en skärm med tex rosa tint eller färgskiftningar. Skulle dock inte påstå att det är supervanligt, och varierar lite mellan tillverkare.

Huvudsaken om du köpt en AMOLED är att noga inspektera skärmen, så man kvickt och enkelt kan byta om man har otur/använda ångerräten. I annat fall skulle säga ett AMOLED bara är win-win.

bjoli gillar detta.
  13. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har också en Redmi Note 5 AI men prestandan, skärmen och designen är ju några nivåer under en telefon som OP6 eller P20 Pro.

Dashio och bernard gillar detta.