Ny telefon

Diskussion i 'Allmänt' startad av candyraver, 14 jun 2011.

1. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Tja, skaffat mig en lite coolare android, från X10Mini till HTC Desire. Va e lättast sättet att flytta över appar? Har Pro-versioen av Titanium-Backup. Bara och köra den och sen byta minnekorts?

2. robbanos

robbanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Apparna är sparade på ditt googlekonto så det behöver du inte bry dig om

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Gäller det när man migrerar från en x10mini (som ju kör 2.1)?

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    I och med Android 2.2 tillhandahåller Google ett API som utvecklare kan använda sig av som möjliggör att man kan spara apparna (och data?) i molnet, dock är det inte många som använder sig av det.

Så ja, ta backup med TB, flytta minneskortet och sedan är det bara att återställa din apppar. :)

5. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Detta är väl i praktiken inget man kan lita på? Eller kan man på något fiffigt sätt se vilka appar som nyttjar funktionen och vilka som inte gör det?

Funktionen som gör att dina appar hämtas automatiskt när du startar din nya telefon var det jag tänkte på. Funkar det vid alla typer av migreringar?

6. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det är som sagt ett fåtal som nyttjar funktionen så jag ser det inte som ett vidare bra alternativ.

Funktionen som hämtar dina appar automatiskt är det jag pratar om.

http://developer.android.com/guide/topics/data/backup.html

7. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Men är inte detta två olika saker? 1) Att applikationer sparar sina inställningar i molnet och 2) att Android automatiskt laddar ner apk-filer vid start av ny telefon?

I min värld kräver 1) att utvecklaren byggt in funktionaliteten i appen medans 2) sköts av Android/Google. Right?

8. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Den laddar hem apparna från Market och datan från Googles måln, det sköts via en och samma tjänst, BackupManager som tillhandahålls av Google.

Och ja, det krävs att utvecklaren av appen har implementerat funktionen i sin app för att det ska fungera :)<code>

</code>

9. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag bumpar denna tråd med en kompletteringsfråga, har inte riktigt fått med mig den information jag behöver:

Låt säga att jag, på en rootad Desire MED a2sd+, tar backup på hela kalaset med TitaniumBackup, sparar backupen på nytt minneskort i ny telefon (Siktar på en Sensation).
    Den nya telefonen rootas, men partitioneras ej enligt a2sd+ och jag importerar sedan TB-backupen, får jag då tillbaka apparna och inställningarna, eller blir det wack om den nya telefonmodellen skiljer sig från gamla telefonmodellen?

Edit: Kan man få tillbaka allt (appar, instaällningar, highscores) från Titanuim Backup även om man inte rootar den nya luren? Är inte helt sugen på att roota luren det första jag gör (garantidravel)

Last edited: 2 aug 2011
  10. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Mathias1. De blir "wack". Eftersom du har EXTx-partition nu har en rom som stödjer A2SD, de rommen "lurar bara apparna att "redirectas" till SD-kortet. Jag kanske yrar lite ? Kan Titanium Backup läsa EXTx så bör de ju också kunna göra recovery på APP & Sysdata....

HTC borde ha lagt in detta i förväg då dom vet minnnesgränsen men såvida de inte finns en ordentlig root, s-off och CWM / Rom manager att installera då lär jag avvakta även det är lite frestande :)

Last edited: 2 aug 2011
  11. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Okej. I mitt huvud funkar a2sd som en symlink, alltså är installations-path:en korekt, men den redirectar till Sd-kortet.
    Den logiska sökvägen är alltså densamma som på en stock-ROM, men den fysiska sökvägen är det inte.

Hoppas ni fattar vad jag menar och att jag hade rätt :P Feel free to rätta mig om jag fel :)