Ny tråd om att fixa lagget på SGS ;)

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Vintervitt, 25 mar 2011.

1. Vintervitt

Vintervitt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Lollipop 5.0 Stock
    Info:
    Stock Launcher
    Tjena alla folk!
    Jag har fått tillbaka min Samsung Galaxy S från Elgiganten idag. För den laggade så mycket så jag slog till den så den gick tyvärr sönder, men nu är den lagad och som ny igen med plast och allting på skärmen ;) Men det återstår ett litet mikroskopiskt problem. Den smålaggar lite när man startar den och menyerna, inte lika mycket som innan men ändå lite. Så finns det en uppdatering som kan hjälpa till med lagget? Vore hur grymt som helst isåfall.
    På mina inställningar om telefonen står det under Programvaruversion 2.2.1. Och så under Grundversion så står det: 2.6.32.9 root@DELL105#1. Och så Kompileringsnr står det FROYO.XWJS8
    Hopas ni förstår ;)
    Ha det gött alla!;) :D

2. ORCA

ORCA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Lagget under start med andra ord under mediasökningen?

3. Vintervitt

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Lollipop 5.0 Stock
    Info:
    Stock Launcher
    ORCA: Ja precis, under mediasökning, exakt :D Men det är lite när man bläddrar inne i alla program också :/

4. ORCA

ORCA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Darkyy har nån fix för att mediasökningstiden skall kortas ner, men lagget går ju snabbt över när allt är inläst.

5. Vintervitt

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Lollipop 5.0 Stock
    Info:
    Stock Launcher
    Okej det låter bra :)

6. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Så länge den scannar media kommer tfn vara slö.
    Det går att stänga av den automatiska mediascanningen om man vill, men det kräver root. (se "Rescan Media ROOT" på market)

Om du tycker att tfn laggar lite även under normalt användande, och om du anser dig kunnig nog för att flasha din tfn kan jag rekommendera det.
    Min tfn med Doc's flyger fram i menyerna och hackar aldrig när jag scrollar i långa listor, etc. Om det här med flashning är helt nytt för dig rekommenderar jag att du läser igenom hela min lathund först för att se om det är något för dig.

7. Vintervitt

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Lollipop 5.0 Stock
    Info:
    Stock Launcher
    Elof: Kommer mobilen bli mycket snabbare än nuvarande och inte hacka? Vore ju skitbra isåfall ;)

8. jonlinusson

jonlinusson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag rootade för ett tag sedan och har provat flera olika av Docs Rom samt Darky, och jag skulle inte rekommendera det ens om du är kunnig. För jag tyckte att det blev tråkigt efter ett tag, plus att det blev svårt att sluta prova nya roms för jag ville hela tiden hitta något bättre. Igår drog jag in stock från samfirmware och det känns skitbra, ska bara köra på stock nu.

Ville bara säga min uppfattningar om att flasha roms, eftersom de flesta som flashar själva tycks rekommendera det. Åas så kanske de hittat ngn kombination av rom, tweaks och modem som jag missat.....

Men jag säger inte att du inte ska flasha heller, för det finns mycket att få: BLN (så att backåt knappar blinkar/lyser vid notifikation) sharpness fix och så vidare. Sen kan du överklocka och felvolta och ha dig, inte så bra koll på det där men du kan få din telefon både snabbare och få bättre batteritid.

Men det krävs som sagt ganska mkt engagemang och mkt tid, och om du sen ångrar dig är det rätt svårt att gå tillbaka till stock (om du vill kunna uppgradera via odin, jag försökte det först men fick inte rätt på det).

Jag upplever inte stock som långsammare än ngt annat jag kört (förutom CM7 då, det var faktiskt ganska annorlunda, men i nuläget så drar CM7 typ 7% av batteriet i timmen, om det inte hänt ngt sen när jag körde det).

Last edited: 25 mar 2011
  9. jonlinusson

jonlinusson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

PS
    Om du bestämmer för att roota kan jag VERKLIGEN rekommendera Elofs lathund, den har hjälpt mig massa.

PSS
    Tack så hemskt mycket för din lathund Elof! :)

10. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Ja, den blir mycket rappare. ...och du får en drös nya funktioner.
    Så enligt mig är det en självklarhet att man vill flasha om telefonen, förutsett att man anser sig vara tekniskt kunnig och klarar av det.

Som jonlinusson skriver så kan förstås flashandet ofta övergå i nån slags mani, att man alltid vill köra på det nyaste och därmed flashar om och flashar om typ varannan dag, och alltså inte direkt får tid att använda smart-telefonen "som vanligt". :P Jag har väl haft några sådana slängar. Ju mer tekniker och datanörd man är desto större risk antar jag. ;)

...men man måste såklart inte flasha gång på gång. Om du t.ex. installerar en Doc 9.9.5 med JPY-modem så är den beprövad och ska inte innehålla några buggar utan kan leva vidare ett bra tag. Nästa flashing du skulle vilja göra är då förmodligen först när Android 2.3 släppts och buggtestats ett tag.

De flesta tycker att 2.2.1 är tillräckligt responsiv och lagglös. Om du är nöjd med din tfn och inte anser dig behöva det extra du kan få av en custom-ROM så rekommenderar dig jag att ligga kvar på stock-ROM. Om du däremot anser dig klara av flashning så är den stående rekommendationen att flasha för att få ut det mesta av telefonen.

11. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    16 Pro Max
    ROM:
    iOS 18.6
    Telefon 2:
    12 Pro Max
    ROM:
    iOS 26
    Telefon 3:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    10
    Info:
    Funkar fantastiskt bra fortfarande
    Du är så vältalig Elof, mycket bra förklarat..
    .. och inte att förglöma; det är roligt att flasha och testa... det ska fan
    "pillas" på allt... :)

... kan bara hålla med elofs "hund" är väldigt enkel och förstålig!!
    Många tack ska du ha...

12. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Kan vara lite drastiskt att direkt rekommendera en romflash. Speciellt då ts verkar vara lite oerfaren när det kommer till det området. Vintervitt det är inte så att du har något tungt program som håller på och körs i bakgrunden? Typ facebook som är satt till att uppdatera var 5 min eller liknande. Kolla med appen android system info under fliken tasks så att det inte finns något program som verkar ta upp onormalt mycket resurser. Sedan kan du även byta launcher om du fortfarande använder vanliga touchwiz då den har en tendens till att lagga. Jag rekommenderar SE arc launchern som finns som apk i nån tråd här på forumet. Som sista alternativ hade jag rekommenderat att du flashar en ny kernel som tex voodoo, speedmod eller liknande. Detta är mindre riskfyllt än att flasha en ny rom samtidigt som det erbjuder det väsentligaste.

13. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Helt sant. Känner man att man inte vågar eller ids hålla på med det ska man heller inte göra det. (...eller köpa en iPhone istället, där allting är iordningställt åt en och man inte ens kan eller får ändra på saker själv)

Angående din sista mening tycker jag att det är lika "riskfyllt" att bara installera root eller en ny kernel som det är att flasha in en hel ROM, så enligt mig kan man lika gärna göra jobbet ordentligt om man ändå ska göra det.

14. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    16 Pro Max
    ROM:
    iOS 18.6
    Telefon 2:
    12 Pro Max
    ROM:
    iOS 26
    Telefon 3:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    10
    Info:
    Funkar fantastiskt bra fortfarande
    har letat screen på ARC Launchern både här och på xda... hur ser det ut och funkar allt nu, var det inte nå småfel på den förrut?!

15. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

funderat på att flasha in någon rom man tänkt att jag ska låta telefonen vara ifred iallafall. trimmar det mesta annars. min stackars turbo bil jag hade var inte stock många dagar innan jag skruvade loss turbo styrenheten och plockade fram lödkolven. min dator försöker jag alltid pressa ut maximalt med mhz ur. ja jag brukar pilla på det mesta.
    det jag har gjort med telefonen är ganska milt än sålänge, usb jig eftersom jag inte har 3 knapps kombon. samt odin flashat in nyaste 2.2.1 eftesom kies jävlades så mkt.

16. JohNan

JohNan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Om man vill ha minsta möjlig mod men en bra "lagfix" så skulle jag rekommendera Voodoo Kernel. Den konverterar filsystemet tll ext4 vilket gör att allt lagg försvinner så gott jag kan se. Den kerneln har även vissa ljudförbättringar samt en app för att stänga av/på lagfix etc. Den är rootad samt innehåller CWM Recovery.

Det är min rekommendation iaf. :)

17. Zethor

Zethor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Precis!!! :D hyffsat beroendeframkallande detta med att flasha o prova nya roms, sen känns det som om det har exploderat på slutet! Man hann aldrig en laddningscykel innan det var dags igen! :D men jag tycker att det är ett ganska trevligt tidsfördriv! :D och som sagt, man måste ju inte flasha..

18. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Om du blir så sur på telefonen för att den laggar så du slår sönder den(!) vill jag inte tänka på vad du skulle hitta på om när nåt inte funkar i en ombyggd ROM eller under själva flashningen.

19. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jag var likadan som TS när det kom till att lägga in en custom rom.Kan bara rekomendera dig att läsa Elofs lathund den är verkligen klockren.Hade själv bara haft min telefon en kort tid innan jag började "pilla"med den.Se bara till att du har 3 knapps kombon så kan "nästan"inget gå fel.Skulle det skita sig så kan du alltid köra in en stock rom genom Odin.Här är en länk till lathunden:https://swedroid.se/wiki/index.php?....C3.A4r_startar_den_riktiga_latunden..._:-.29

Happy Flashing:)