Ny TV 65” - Köpråd till den vilsne.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 13 nov 2021.

1. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Jag har fått ok från frun att införskaffa en ny TV, det var tio år sen sist. 4K lockar nu när utbudet börjar bli så stort. Innebär med andra ord att jag har riktigt dålig koll på läget. :D

TV:n ska hänga på väggen i vardagsrummet, min relativt nya soundbar ska ta hand om ljudet. Användningsområdet är TV, Film, Serier och Nintendo Switch. Rummet kommer alltid vara relativt upplyst då jag gärna har lite stämningsbelysning med fönsterlampor och golvlampor samtidigt jag tittar på TV. Primärt kommer jag använda en Apple TV 4K som källa till nästan allt.

Frågan är då vad man ska köpa för nåt. Jag är ute efter 65”, varken mer eller mindre. Budgeten är absolut max 10.000kr, gärna mindre så blir frun ”mindre missnöjd” med inköpet. :D Tips för något dyrare apparater tas gärna också emot om man tror att de går ner i pris till Black Friday. :) Kommer också kolla på Benify och MyBonus efter rabatterade presentkort på NoN, EG och WB så man får ännu mer värde för pengen (därav max 10k istället för 9,5k).

Eftersom jag inte kommer ha becksvart i rummet när jag ser på TV så tänker jag att de dyrare OLED-apparaterna inte är sååå viktiga för mig (?), vår gamla 55” LCD har en del clouding men inget jag stört mig nämnvärt på efter första månaden av användning. Därför undrar jag vad man istället ska kika på som är prisvärt?

Har tittat lite grann på Netonnet och Elgiganten. De har de här modellerna Nano80 och Nano81 som verkar vara samma men med olika fötter bara. Något att ha? Jag snöar lätt in på LG har jag märkt, men vill gärna vidga vyerna med era erfarenheter. :innocent:

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 976
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du inte ska spela något kan LG A1 vara OK: LG OLED65A1 (TV)

Den saknar HDMI 2.1, men bildmässigt är det inte så stor skillnad mellan den och de dyrare apparaterna. Kommer sannolikt kretsa kring 9990 på BF.

Har din soundbar stöd för eARC? Även LG A1 har stöd för det, trots att den saknar HDMI 2.1, vilket är ypperligt då du kommer slippa problem med lipsync/ljud som hamnar ur synk. Du kan jämföra specifikationerna mellan OLED-serierna här om du scrollar ned lite: LG A1 65 inch 4K Smart OLED TV. TV-apparaterna du länkar till har inte stöd för eARC, vilket man definitivt vill ha om man har en eARC-kompatibel soundbar med stöd för 5.1-ljud eller bättre.

Bilden på LG-panelerna du länkar kommer i jämförelse med TV:n ovan att vara som natt och dag. Att gå från en edge lit LED -> edge lite LED är verkligen ingen god idé 2021, och särskilt inte om det handlar om en enklare IPS-panel. Det är mer en förflyttning i sidled snarare än en uppgradering av nämnvärt slag. I vissa fall kan det rentav bli en nedgradering, trots att du går från en tio år gammal LCD, då bla clouding blir mer påtagligt ju större panel man köper.

FALD (full array local dimming) eller OLED är i mitt tycke vad som gäller om man ska uppgradera TV idag. Dvs om man har något annat krav än enbart större bild.

Last edited: 13 nov 2021
    tomishu och Kristy gillar detta.
  3. Droid_301

Droid_301 Guest

Ja,kolla in en LG oled 65a1 om du inte ska ha den att spela på så får du en fin bild

tomishu gillar detta.
  4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 221
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Jag har ofta gått på Philips och har förtroende för märket:
    Philips 65" PUS7906 4K LED (2021) - TV - Elgiganten

Men varför inte vänta in Black Friday. Blir säkert mycket erbjudanden då.

Hur viktigt är de inbyggda Smart TV funktionerna? Om det är det, så nåt fabrikat med Android TV.
    Har märkt att LG.s WebOS har sina brister. Mindre appar, ingen TV4 Play bland annat.
    SVT Play finns men vissa filmer går inte spela upp. Nu senast Alla helgons blodiga natt jag skulle se hos min far som har LG, det går inte:
    Alla helgons blodiga natt | SVT Play

Har man en separat smart TV box spelar det mindre roll förstås vilket märke man går på.
    Trådskaparen har Apple TV läste jag, i så fall kan nog LG vara ett bra val.
    LG.jpg

tomishu gillar detta.
  5. Droid_301

Droid_301 Guest

Ja, eftersom han har en Apple tv så kan han välja en LG om han så önskar

tomishu och Johnh3 gillar detta.
  6. tomishu

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Okay, uppgradera "i sidled" var ett uttryck som jag fattade 100%! :D Jag är begränsad av fruns ramar, men jag är inte dumsnål, därför är detta ett bra argument jag kan ha med mig. :D

Min soundbar är en 2-kanalig Samsung av enklare modell men med (tillräckligt) bra ljud för vårt användande. Den har bara aux och optisk, och det är den senare jag använt till nuvarande TV. Men en TV som är förberedd inför framtida uppgraderingar är ju aldrig fel så klart. :) Filmtittandet kommer i främsta hand ske med mina Airpods Pro genom Apple TV för att inte störa familjen när de sover.

Både du och @polar590@polar590 sa att A1 funkar så länge jag inte ska spela, är det då begränsningen på 60Hz ni tänker på? Det blir ju Nintendo Switch vi kommer lira, men det är ju inte uteslutet att vi nångång när sonen blir äldre skaffar ett nytt xbox. Själv har jag dragit ner på TV-spel rejält av mentala hälsoskäl, och håller mig bara till Switch numera. :sealed:

Jag är rätt nöjd med vår 55", men vi har ett rätt stort rum som rymmer större skärm - och jag har varit sugen på 4K länge. Men kan man få en mycket bättre TV för 10k istället för 8k så är det ju en no-brainer...

7. tomishu

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Ja precis, jag har Apple TV och är mycket nöjd med funktionerna på den. Smart-TV kommer bli i princip oanvänt skulle jag gissa på.
    Jag har läst mycket gott om Philips, men det mesta jag hittills läst om är det positiva med Ambilight. Jag har inte sett varken bu eller bä om bildkvalitén. :D Inte läst jättenoga dock... Men jag sätter den på bevakning på prisjakt och tittar lite extra på den om den dyker ner i pris under BF.

Och som du sa, Black Friday är mitt primära mål att vänta till innan jag slår till på något. Tänker att de apparater som finns nu säkerligen är minst lika prisvärda då + att det tillkommer ännu fler att välja mellan.

8. tomishu

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Såg att det var en på Blocket i min hemstad som sålde denna för övrigt, knappt ett år gammal och säljes p.g.a. flytt. Samsung QLED QE65Q80T (TV)
    Är den något att ha, och till vilket pris är det i så fall rimligt att slå till?

9. Droid_301

Droid_301 Guest

tomishu gillar detta.
  10. bernard

Mottagna gillanden:
    46 976
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den är mycket kompetent. Jag har föregångaren (Q85R), så kan du få den till ett bra pris är det en betydande uppgradering i jämförelse med en edge lit-LCD. Har stöd för HDMI 2.1/eARC också samt 4K@120Hz och inte minst VRR, vilket gör att den passar ypperligt även för spel.

Du kan alltid göra jämförelser på RTINGS om du hittar andra FALD eller OLED-paneler i din prisklass: Samsung Q80/Q80T QLED Review (QN49Q80TAFXZA, QN50Q80TAFXZA, QN55Q80TAFXZA, QN65Q80TAFXZA, QN75Q80TAFXZA, QN85Q80TAFXZA)

Nackdelen med Samsung är främst att de vägrar ge stöd för Dolby Vision, utan håller envist fast vid HDR10/HDR10+. Annars är det i regel inget större fel på FALD-serierna i mitt tycke.

Last edited: 13 nov 2021
    Kristy och tomishu gillar detta.
  11. tomishu

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Såg på EG att de kommer ha den här på BF, och den saknar ju hdmi 2.1 samt är inte kanon för HDR-material. Den maxar också på 60Hz.
    Jag ser mig själv som en lekman i sammanhanget, jag är nöjd om filmer och serier ser bra ut för ögat. Så även om RTINGS hade ett betyg på 7,2 så verkar recensionerna av vanliga användare vara kanon. o_O
    Så frågan är väl egentligen om den är prisvärd, alltså att man ändå får bra Bang for the buck, eller ska man avvakta lite och se om det dyker upp nåt bättre för uppemot 10k?

(Önskar jag inte varit ute efter en 65”, annars hade ju B1 55” varit ett perfekt alternativ. :D )

Bifogade filer:

12. bernard

Mottagna gillanden:
    46 976
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, den där är edge lit, det är ingen skillnad på den och en Q60X-apparat från 3-4 år tillbaka i princip. Enda skillnaden är lite bättre uppskalning och dylikt, men i grund och botten är det edge lit LCD vilket innebär exakt samma begränsningar som för en 10-20år+ gammal edge lit LCD.

Användarecensioner säger mycket lite eftersom de i regel enbart jämför mot vad de hade tidigare, snarare än något mer modernt, som en OLED eller FALD.

Ställer du TV;n i ett mörkt rum och sedan jämför edge lit mot OLED eller FALD är skillnaden avsevärd. Har man väl upplevt den skillnaden vill man aldrig mer uppleva edge lit igen.

HDMI 2.1 eller 60Hz va 120Hz osv spelar inte så stor roll i jämförelse med edge lit vs OLED eller FALD. Det är den utan tvekan viktigaste punkten om man vill uppgradera TV idag. Det övriga är sekundärt.

Last edited: 17 nov 2021
    Macki, Kristy och tomishu gillar detta.
  13. Droid_301

Droid_301 Guest

15000 kr för LG oled 65b1 på Elgiganten:)

Pfefe och tomishu gillar detta.
  14. tomishu

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Damn, jag trodde att QLED inte var edgelit utan att det var mer likt full-array som du skrev om tidigare. :D Fasen... En jäkla djungel det här, finns ju typ ingen 65" som jag har råd med som kommer vara en uppgradering förutom i storlek och upplösning. o_O
    Då struntar jag i den, och väntar på om A1 eller denna Sony kommer ner i pris närmaste tiden. Annars har jag börjat fundera lite på om en 55" B1 skulle räcka, då jag får allt framtidssäkrat förutom storleken... :sealed:
    Tack återigen för hjälpen. :)

15. tomishu

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Jag veeeet. :D Den är dock 5k över budget, och det kommer jag aldrig kunna förhandla mig till här hemma... :D

16. bernard

Mottagna gillanden:
    46 976
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror LG sänker C1/B1 nu denna veckan, och sedan följer A1 nästa vecka på fredag, så de säljer de dyrare panelerna först/kannibaliserar inte på serierna med större marginal.

65" A1 för 9 990 borde i alla fall vara fullt rimligt vid det här laget. Den fullständigt mosar Q60, går inte att jämföra dem åt. Bästa liknelsen jag kan komma på är som en VHS vs Blu-ray. Utan tvekan värt att betala ~20% mer för om det finns utrymme för det.

Q60 har dessutom sämre antireflexegenskaper, vilket gör det irriterande på kvällen om man har andra ljuskällor i rummet: LG A1 OLED vs Samsung Q60/Q60A QLED Side-by-Side TV Comparison

Det går verkligen inte att överdriva hur stor skillnad det är. Det är nästan fuffens att sälja Q60 för så mycket pengar i min mening. Den borde ligga närmare 5000 kr om något. En edge lit-panel är inte värd mer än så.

Last edited: 17 nov 2021
    edvinnn, tomishu och Kristy gillar detta.
  17. tomishu

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Jag följer ditt råd och går all-out på OLED eller Full Array (om det står tydligt att det är det), så ångrar jag inget sen. :) Har som tur är inte bråttom, men det är också jobbigt att vänta in det rätta läget när jag alltid annars slår till snabbt. :D Men med begränsad budget får man hålla band på sig. Uppdaterar kanske med fler frågor senare, annars postar jag vad det blev till slut. :)

Kristy och bernard gillar detta.
  18. Sb23

Sb23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Jag skulle skippa PUS7906. Ambilight är najs! Men TS kan få mer TV för pengarna.
    55PUS7906 kommer att ligga på 5990 under BF, så jag antar att 65" kommer att ligga på 6990.
    Antaganden baserade på PUS7556.
    PHILIPS 55" LED 4K UHD Smart TV (55PUS7556/12)

7556 har Saphi, 7906 har Android TV - så det finns en risk att gapet blir ännu större.

tomishu gillar detta.
  19. lulzfactor

lulzfactor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    567

MINA ENHETER

Värt att notera är att A1 är ganska ljussvag. Jag upplever att den prioriterar svärtan alldeles för mycket och i många mörka hdr filmer så kan det vara svårt att se detaljer. Jag har även provat att byta till en ny då jag hade problem med uniformitet på den första och båda upplevdes lika ljussvaga och har problem med uniformitet även på den nya.

Så jag hade nog hoppat på en Samsung qled full array i ditt fall.

Själv kommer jag därför att hoppa på elgigantens erbjudande på en Sony A80J som ska vara betydligt ljusstarkare. Men då spräcker det din budget ordentligt..

tomishu gillar detta.
  20. tomishu

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Ja, A80J kommer nog göra mig till en singelfarsa med barnen varannan vecka. :D Men har som sagt spanat in en annan Sony med Full Array. Var in på MM häromdagen och bara tittade på olika apparater, och av LG, Samsung och Sony var det den sistnämnda som såg bäst ut i mina ögon vid en snabb jämförelse. Nu är det svårt att jämföra i deras lokaler och med deras testfilmer som rullar, men det ger i alla fall fler alternativ att spana efter. :) Det som jag är lite orolig för med LED-apparater är att de generellt verkar ha sämre betraktningsvinkel eftersom vi i vårt relativt avlånga vardagsrum har soffan på ena långväggen och två fåtöljer på den andra. Inga sittplatser mitt emot TV:n alltså. Där verkar OLED ha ett rejält försprång. Men om de är ljussvaga som du säger så blir det ju knepigare att avnjuta serier och filmer, särskilt när kvällarna blir ljusare vid vårens intåg. Som sagt, en djungel och skaplig beslutsångest man kommer ha innan man till slut sitter med ett exemplar och får se hur det blev. :D

lulzfactor, Kristy och bernard gillar detta.