Min TV har sedan länge passerat bäst-före-datum och håller troligtvis på att ge upp så jag behöver en ny men jag har ingen aning om vad jag skall köpa så därför skulle jag vara väldigt tacksam för lite hjälp och råd. Jag tänkte börja kika nu till Black Friday, men jag kan också tänka mig att vänta till efter årsskiftet om det är mer fördelaktigt.
TV:n kommer att användas till att titta på film, serier och en hel del naturprogram, både över parabol och streaming (idag via Chromecast - boxens inbyggda castfunktion bara hackar). Eventuellt kommer jag att skippa parabolen framöver eftersom jag nu fått fiber, men tillsvidare har jag kvar den pga överlägsen bildkvalitet. Ibland använder jag också TVn för att titta på foton och egna filmer men spelar gör jag aldrig.
Storleksmässigt blir nog 50-55" lagom, det är rejält mycket större än vad jag har idag. Den skall stå fristående på ett rullbart bord, så större än så blir för klumpigt att hantera. Det faktum att jag kommer att flytta runt den var gång jag städar gör att det är bra om den står hyfsat stadigt, dvs låg tyngdpunkt och stor stödyta är en fördel.
Rummet den skall stå i är ganska ljust och saknar möjlighet till mörkläggning. Under vinterhalvåret är det inget problem eftersom jag aldrig ser på TV dagtid, men sommartid när det är ljust hela kvällen behövs nog hyfsat god ljusstyrka förmodar jag. Utesluter det OLED? Det ser ju enormt bra ut i butiken och skulle utan tvekan vara mitt förstahandsval om det inte vore för det jag läst om att det kan bli problem med ljusstyrkan. Likaså har man ju hört om risk för inbränning, men är det ett problem i realiteten vid normalt TV-tittande? (Jag ser aldrig på "Godmorgon Sverige"...

)
Jag har inte haft någon smart-TV tidigare och vet därför inte hur viktigt det är med olika tillverkares OS och apputbud. Av det lilla jag läst och sett tror jag att jag föredrar WebOS eller Tizen framför Android-TV, men jag har för lite erfarenhet så är inte säker. Jag skulle i alla fall gärna vilja ha möjlighet att röststyrka med Google-assistent.
Något som däremot bekymrar mig mer är förekomsten av reklam då jag har hört att det är värre hos vissa tillverkare (läs Samsung) än hos andra. Var kommer den reklamen upp? I bild när man tittar på film eller bara när man navigerar i gränssnittet? Det sistnämnda bryr jag mig inte om men kommer det upp i bildrutan blir jag superirriterad…
LG och Samsung är annars de märken jag har haft bäst erfarenhet av genom åren vad gäller kvalitet och hållbarhet så jag känner mig spontant mest dragen till någon av dem. Jag har läst lite andra trådar här om samma ämne och LGB1 resp C1 är klart av intresse. Samsung har för många modeller så där har jag ingen aning.
Prismässigt vet jag inte riktigt - jag vill ha en bra och pålitlig TV med bra bildkvalitet, färgåtergivning och ljud som fungerar tillfredsställande de närmaste 8-10 åren. 4K antar jag är vad som gäller nu om man inte vill lägga en smärre förmögenhet på en TV? 15 000 känns överkomligt i alla fall, eventuellt något mer om det ger valuta för pengarna.
Click to expand...