Hej, gott folk. Går i tankarna på en ny TV, men då jag inte köpt en TV sen 2007 så har jag varierande koll på de olika områdena, så vad är viktigt och vad kan man ignorera. Har ingen koll alls, på vissa bitar och på andra har jag stenkoll. Använder den främst för film via HDMI ut från dator.
Viktigaste är att du köper störst tv. Gärna 70+. Nej, kanske inte. :-) Det jag kikar på är: 1) Vill jag ha 3D? Aktiv ? Passiv ? 2) Pristak 3) Behöver du 100/200Hz Motion ? (denna rekommenderas då 24hzfilmer flyter på som smör) 4) HDMI + HDMI ARC - antal? 5) DNLA 6) SmartTV? Youtube etc? 7) Teknik? LED, backlight led eller ordinarie LCD? Plasma? Detta är väl några av sakerna jag kikar på. Handlar tv rätt ofta. // A
Akta dig för denna - På min TV (och många andra) så blir resultatet katastrofalt med 100Hz-funktionen. Se istället till så att TVn kan hantera 24p på ett vettigt vis.
Ska du ha en stor skärm så titta på en projektor och rejäl duk först. En för stor teve som är avstängd är rätt mycket "in your face" och inte speciellt harmoniskt att ha hemma... Sen ser den ju gammal och sunkig ut efter några år. Bry dig inte så mycket om tekniken utan ut och titta på dem. Kolla om du kan justera bilden i butiken, för det är sällan som de kommer till sin rätt när 100 teveapparater står bredvid. Bry dig inte om smartteve-grejer. Även om det inte är värdelöst idag så är det det imorgon. Tänk närmast att du köper en skärm så slipper du störas på att tekniken uppdateras för fort. Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Nu vet jag inte vilken prisklass du letar efter men skulle rekommendera denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749391 (Finns både större och mindre) Om du är intresserad av smart tv så har den en väll fungerande netflix app och youtube. Lupizza; Vad menar du med riktig LED? Kan du peka på någon tv som är "riktig" LED? Vad jag vet finns det bara bakgrundsbelyst LCD som använder LED.
24p är för att ge en biolik känsla med just 24 fps progressivt. Detta för att få korrekt motionblur. Min tv, SHARP hanterar detta galant och smörjer ut utfyllnaden mellan framsen så jag får 100 frames. Jag kan på inga sätt klaga på denna funktion. Däremot händer det vid tillfällen, gärna lite mystiska filmer etc att jag väljer att slå av motion 100/200hz för att få biokänslan. // A
För min del bestrider jag projektorbiten. Jag har kört projektor i många år och det är sanslöst svårt att inreda ett rum snyggt efter ett projektorinköp. Att inreda efter att ha en projektor är sin sak men att sätta dit den efteråt.. Nae, tyvärr. Duken är ful, projektorn (jag är inte fattig, jag köper riktiga saker) är stor och låter .. Tyvärr men "the real deal" - dvs, en fysisk maskin som uppfyller mitt behov är viktigare i alla lägen och jag tar hellre 70" tv än 100" projektor. Mvh Anders
Tror han åsyftade att ordet LED har tagit LCD's plats i folkmun. Finns ju bakbelysta (dvs, var pixel är egen ljuskälla) samt LED som är sidobelyst. Sista är ju i princip som vanlig LCD. Så, han vill nog iså fall antingen ha plasma eller bakbelyst LED. // A
Jo, det har jag koll på. Vet att det finns TV-apparater som föröker fabricera extra frames för att få högre FPS och att det oftast blir skit. 24p var jag dock inne på. Hur menar du med "vettigt vis"? Om den stöder Full-HD 24p så är det väl rätt?
Fast det finns väll inga LED tvs där varje pixel har en egen ljuskälla? Vad jag vet så är det plasma eller oled som gäller för dem egenskaperna.
Checklista: Mått inkl. fot < 1100x800 mm Optisk ingång Full HD 24p Större än 37" Sen det här med SmartTV, vettefan. Om jag förstår det rätt så gör det att man kan surfa, komma åt FB och liknande. Ser noll användning av det.
Pris? Om du vill titta på youtube, netflix eller viaplay på tvn så kan det vara bra att kolla på tv apparater med smarttv.
Nej sånt bryr a mig inte om. Pris... Definitivt inte över 10k iallafall. Mellan 5 och 10 nånstans igger väl taket.
Syftade på s.k. Full Led dvs att varje pixel har egen ljuskälla. Har för mig att det funkar så eller på något liknande sätt. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/LED-backlit_LCD_display
Hej, så länge du har ett rum som går att mörklägga någorlunda så är det plasma som gäller sub 10k om man vill ha så bra tv som går att få. Då särskilt Panasonic st50. Även Samsung plasma 6,7 & 8 serien är bra. Jag finns dock bara från 51'. Tyvärr har de flesta led apparater dåligt svärta och ibland problem med clouding osv om man har ett mörkt rum och otur. Kolla gärna flatpanelshd för recensioner osv. Skickat från min GT-P7320 via Tapatalk 2
Tror det bara är jätte skärmar (tänk skärmar som används på konserter eller bygggarder) som är byggda då. Om jag har fel så länka gärna till en tv som inte funkar så. Det finns såklart olika typer av led belysning på lcd skärmar men principen är samma.
Under 10k och så stor bild som möjligt utan att gå in på plasma-TV: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PFL5527T/philips-55-3d-led-smart-tv-55pfl5527t Lite billigare och lite mindre: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL47E5Y/panasonic-47-led-smart-tv-tx-l47e5y Bäst bildkvalitet under 10k i 46": http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/46VLE7139BR/grundig-46-led-tv-46-vle-7139-br
Plasma är fortfarande den variant du får bäst bild på när det gäller dator till Tv Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2