Ny Windows-laptop

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 12 feb 2015.

1. Droid55

Droid55 Guest

Min pappa sitter på min ca 6 år gamla laptop med Windows Vista. Fläkten är kass (var den redan efter 1-2 år), batteriet fungerar inte så den måste alltid ha ström och känns allmänt utdaterad.

Jag funderar på en ny laptop med Windows men undrar om det är läge att köpa nu eller ska jag vänta? Tänker främst på Windows 10. Jag läste att de med Windows 7, 8 och 8.1 skulle få Windows 10 gratis i 1 år. Vad händer då efter 1 år? Det känns även som att Windows 10 kan bli en mer mogen version av Microsofts nya "dual system" dvs. det här med köra modern/metro view och skrivbord sida vid sida. Att sammanslå alla appar till ett ekosystem osv.

2. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Vänta kan man göra i all evighet i teknikvärlden ;) Jag skulle ha köpt dator nu om det behövdes :) Tror inte det är någon som vet vad som händer efter det året, tror inte dom har gått ut med någon info om det.

3. zeramic

zeramic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Var det inte så att själva erbjudandet gällde i ett år? Alltså du måste uppdatera 7/8/8.1 till 10 inom ett år för att kunna nyttja erbjudandet?

"Erbjudandet kommer att gälla under ett år från och med att Windows 10 släpps och efter det lär användare få betala för en uppdatering om de inte valt gratisuppdateringen"
    http://feber.se/webb/art/318736/det_blir_gratis_att_uppdatera_/

4. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet inte hur mycket vi behöver det. Jag har min Mac och pappa lånar den när han måste göra något han inte kan/vill göra på sin laptop. Han verkar inte bry sig nämnvärt men eftersom jag gärna använder båda systemen (nördig, vill jämföra osv.) och jag blir frustrerad när han ber mig om hjälp med en gammal trög dator, tänkte jag ett ny snart vore på sin plats. :)

Jag har inte varit särskilt lockad av Windows 7 eller Windows 8/8.1 men Windows 10 börjar bli intressant. Kanske främst för att de har tänkt att unifiera det. Hur problemfritt eller "färdigt" Windows 10 kommer kännas vet man ju aldrig.

Egentligen skulle en Chromebook duga för min pappa men jag tänker samtidigt att jag också kan ha nytta av en Windows-laptop. Jag gillar konceptet med Chromebook men personligen har jag ingen nytta av den. Förr surfade jag mest men numera gör jag även en del lokalt och jag kommer ha fortsatt behov av ladda ner diverse program.

Jaha, haha. Snacka om att misstolka. Det låter självklart mer vettigt. :innocent:

5. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 324
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag köpte en rätt basic Lenovo-laptop till min far nyligen, överraskande bra kvalitet och uppenbarligen är Lenovo inga fans av Windows 8 då datorn bootade direkt till skrivbordet där det också fanns en Startmeny-ersättare installerad. Blev en vis lättnad då jag såg månader av support framför mig :P

6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Alla jag känner tycker Windows 8 med den "nya" start menyn är lättare än den hierarkiska gamla startmenyn i och med att den dels fungerar tillräckligt likt startsidorna på ios och Android och dels inte kräver superprecision när det gäller musmanöverering. Så enkelt att min tvåårige son fixar det utan problem.

Och för sånt man startar mer sällan så fungerar det ju smidigt att bara börja skriva namnet på det man vill starta, precis som på äldre versioner av Windows. Var inte ens svårt för mamma att första hur man pinnar program till taskbaren för att snabbt kunna starta vanligaste programmen med Win+siffra. :)

Men för att vara lite on-topic. Vad som är en vettig laptop beror ju helt på vad behoven är, vilka program som används osv. Idag är det ju inte ens säkert att man behöver en laptop, tex om man bara tittar på websidor och svarar på lite mail.

7. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 324
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag har inget emot Windows 8, men min far hade ganska nyligen gett sig på det här med datorer hemma och hade precis vant sig vid Windows XP. Så jag ville inte kasta honom rätt in i ett nytt interface, det skulle ta honom flera år till att komma till rätta med det. Bättre att han känner igen sig och hittar vad han söker. :P

8. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Hehe, jo, det är väl vettigt. Fast min erfarenhet är att gamla inte hittar i Windows XP punkt slut annat än om man lägger ut alla ikoner på desktopen, och då kan de ju lika gärna köra Win8 som XP. :D

9. Droid55

Droid55 Guest

Hahahaha, jag dör så kul. Min pappa har typ ALLT på skrivbordet. Han behagar inte ens att organisera det i bokstavsordning, stoppa det i mappar eller något. Allt ligger utspritt och huller om buller på skrivbordet. Ser hemskt ut och jag begriper inte hur hans hjärna fungerar i stunder som dessa. Jag måste ha ordning och koll på allt: Bilder, dokument, bokmärken, you name it!