ny + xoom snart!

Diskussion i 'Motorola' startad av 8beeen, 16 jul 2011.

1. 8beeen

8beeen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare på er!
    Ny användare här som i veckan får min första tablet :)
    Har under en lång tid bevakat nyheter om tablets och har fattat mest tycke för xoomen i dagsläget.

Jag har tidigare erfarenhet av android då jag hade en HTC hero smartphone förra året i två månader (sålde den för jag kände mig för beroende av att vara ständigt online!)
    Hoppas jag har lärt mig min läxa och inte kommer vara ständigt uppkopplad på xoomen (får strunta i att skaffa mobilsurf hehe).

Tänkte testköra xoomen i original i någon vecka eller två och sedan avgöra om jag vill/behöver roota och fixa till den.

Kommer använda tabben som alternativ till min laptop, både hemma och på resande fot då man vill vara mer rörlig.

Jobb i form av multipla mailkonton (kör thunderbird idag, vore bra med synkronisering), ordbehandling, budget (office) fritid blir med foton, musik, film osv..

Så vad tror ni? vilka appar, rootning/kernel osv funkar för mig? Tacksam för svar och hoppas på en lång och trevlig relation med swedroid <3

Mvh,
    Michael

2. Minuet

Minuet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

För närvarande skulle jag avråda ifrån att köpa den europeiska varianten av Xoom. Motorola har en erkänt dålig historik med uppdateringar i Europa (Se Milestone) och detta verkar nu att upprepas med deras tablet.
    Med en wifi-version är det möjligt att byta till amerikansk rom istället och därmed få version 3.2 av operativet, detta ställt i relation till Europa där Motorola inte kan ge något datum för 3.1 utan säger sådana saker som "soon", "as soon as possible". USA fick för övrigt 3.1 för 2 månader sedan och det är i stort sett ingen skillnad hårdvarumässigt mellan europaversionen och amerikas dito.

Webläsaren lider utav hyfsat frekventa krascher i 3.0, dessutom stöds varken SD-kort eller USB-drive. Hade jag vetat innan jag köpte min Xoom att stödet från Motorola var så fruktansvärt dåligt i Europa hade jag aldrig köpt den utan valt en samsung eller asus.

3. 8beeen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, så det går inte att roota/andra kernel på den europeiska versionen av xoomen för att få in 3.1/3.2 och sd/usb-kontakter?

4. Droid221

Droid221 Guest

Det går alldeles utmärkt att både roota och ändra kernel på en Motorola Xoom, men det betyder inte att man automatiskt får in senaste uppdateringen. Precis som Minuet sa: har du en enbart WiFi-modell så kan du roota och flasha amerikansk 3.2, inga konstigheter.

Har du dock (som både mig och Minuet, vad det verkar som) en 3g-modell så är det kört, det krävs en massa radio-mjukvara och optimeringar för den europeiska modellen som den amerikanska mjukvaran inte har. Dock kan man "skohorna" in amerikansk mjukvara men det är inte direkt optimalt.. Att man ska behöva "hacka" sin tablet för att få ut alla funktioner den har är inte rimligt. Önskar precis som Minuet att jag valt en Transformer, Tab 10.1 eller nån kommande Nexus-platta istället.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

5. alle090

alle090 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har själv en 3G 32 gb Xoom, nu med Android 3.1 och så klart alla sdkorts stöd och USB host. Detta via en dags rooting då, men funkar ypperligt med 3G och de nya funktionerna.

Hålller dock med att det känns som supporten för EU versionen var long gone för plattan släpptes och man kanske skulle ha tänkt efter.

Men jag är nöjd med plattan i sig, den är underbar och så länge det finns någon på XDA forumet som håller på med Xoom så kan vi nog se framtida unofficial updateringar till 3.2 och det framtida 4.0 som ska vara för både telefoner och surfplattor.

Men ifrån Motorola själv vet jag inte, imo att vi inte ens fått 3.1 updateringen offciellt så kanske man inte ska hoppas på mycket.

8beeen gillar detta.
  6. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är inte så att du har lust att göra en guide med länkar för oss som planerar att göra samma resa?

7. 8beeen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för era svar!
    Det för stärker den känslan jag redan hade om plattan.
    Jag kommer dock köra på den då jag inte har något emot att roota och leka.
    Det här blir min första platta och förväntar mig att skräddarsy min upplevelse.
    Jag har aldrig varit en out of the box kille :-)

Skulle gärna också läsa en enkel guide med länkar!

8. 8beeen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3.1 finns nu, hur är det med 3.2? (Inte officiellt)

9. alle090

alle090 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan ju glatt försöka, ska skriva isåfall i helgen, Har ju nu även kommit 3.2 till EU/UK Xoom, ska försöka köra in den i helgen och ta med den i guiden såfall:)

8beeen gillar detta.
  10. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Danke sjön :-)

11. anders.ostling

anders.ostling Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019

Du kan ju alltid läsa om min "resa" för att göra min USA-köpta wifi platta mer användbar (root, ny kernel med sd support och svenska språkfiler).

Idiot's guide to flashing the Xoom (for fun and profit) - xda-developers

Kan också nämna att jag har fått 3.2 via OTA, men avböjt då det inte innehåller något som lockar mig. Kanske 3.3 ...