Nya Asus Eee Transformer Prime Teardown!

Diskussion i 'Allmänt' startad av gadgetzz, 7 januari 2012.

1. gadgetzz

gadgetzz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kolla inuti de nya 4 kärniga tableten från Asus! Dom som gjorde Teardownen upptäckte en liten hemlighet. Den har nämligen inte 4 kärnor utan 5! Kolla här! :money:
    Spekulationer har gjorts om att det går utnyttja alla 5 som det gör i AMD phenoms "3" kärniga quad core processor!:D
    Står också varför den haft så mycket GPS problem!

2. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    men den femte kärnan var väl för typ lättare program osv för att spara batteri?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. gadgetzz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp den är för lättare saker, men vad jag tänkte på var (som med AMD phenom, som hade 4 kärnor men bara 3 användes) att man via mjukvara låser upp alla 5 vid tungt arbete. Det är definitivt möjligt, men inte så troligt med tanke på den låsta botloadern :P

4. Spineshank

Spineshank Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Saxat från Asus klargör ICS, GPS-problem och låst bootloader för Transformer Prime | Swedroid
    ....så nog kommer man kunna låsa upp bootloadern och haxxa till det ordentligt :)

gadgetzz gillar detta.
  5. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag skulle sätta mina pengar på att alla kärnorna redan är upplåsta och att du använder alla.

6. gadgetzz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Självfallet används alla kärnor, bara inte samtidigt. Därav namnet quad core processor :P

7. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.063

MINA ENHETER

Det är ju ingen hemlighet alls! Kolla Nvidias whitepapers.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

8. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Precis... detta har vi känt till i ett antal månader nu...

9. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Det är 4+1. Den sista är bara en companioncore some är långsam men väldigt energisnål. Den används för bakgrundsprocesser som inte behöver någon kräm (uppdatera facebookwidgeten, vädret, mail och sånna saker).

Även om det skulle gå att aktivera den som en riktig kärna skulle du bara förlora på det, dels för att den är så långsam och dels för att batteriförbrukningen skulle öka.

Där av namnet quad core.

10. gadgetzz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Notera att jag sa "att man via mjukvara låser upp alla 5 vid tungt arbete."
    "Vid tungt arbete"
    med andra ord, en extra kärna när man spelar krävande spel, det gör den snabbare oavsett om den 5:e är långsammare än de andra. Och man skulle inte förlora batteri för att den skulle bara vara igång under dom extremt krävande tillfällena. :)

Men huvud iden med denna posten var teardownen! :teeth:

--
    Men ja du har rätt det är en companion core

11. gadgetzz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det hade jag ingen aning om :)

12. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Det är den ju, den har fortfarande hand om bakgrundsprocesser och sånt.
    Och jo, det är snabbare som det är nu. Om du använde den som en riktig kärna så skulle flera saker slöa ner prestandakrävane program och spel.
    1. Synk av nånting skulle kunna hamna på en av de fyra kärnor som har prestanda, vilket gör att programmet som verkligen behöver den prestandan måste vänta medan synkprocessen arbetar.
    2. Om ett flertrådat, prestandakrävande program skulle använda sig av den långsamma kärnan också skulle programmet behöva stanna upp och vänta på den långsamma kärnan då de andra kärnorna räknar klart sin uppgift snabbare.

Att bara kasta på flera kärnor helt planlöst gör mer skada än nytta. Det är också därför man inte kan jämföra en fyrkärnig 1GHz processor med en enkärnig 4GHz. Med en flerkärnig måste program ibland stanna upp och vänta på att någon kärna ska bli klar och med en enkärnig så kan en process "hänga" kärnan om den räknar något som tar lång tid.

Ju bättre program blir på att utnyttja flertrådade processorer dessto mindre måste man vänta på de andra kärnorna, men det är fortfarande ett problem när alla kärnor är lika snabba. Om du kastar in en till, väldigt långsam kärna kommer du bara förstärka det problemet så mycket att förlusten blir större än vad vinsten från den klena kärnan blir.

Det finns en anledning till att processorn är designad som den är. Folket på nVidia är inte lekmän som hittar på lite saker som kan vara kul att ha med utan de vet exakt vad som händer om de gör något. Att den klena kärnan är en companion core och ingen riktig kärna är inte en slump. Valet av funktion är gjort av experter med flera års utbildning och erfarenhet.

Jonsson gillar detta.
  13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo för de som har fördelen att vara läskunniga med det engelska språket samt har lite tid så finns ju även det eminenta XDA....

Tyvärr så är det just nu inget drag i Transformer-utvecklingen..... jag hade hoppats på mer inkl hur man nu hanterar de olika kärnorna.

Eee Pad Transformer Prime Android Development - xda-developers