Nya linux kärnor! PVT32A

Diskussion i 'Magic' startad av TheNano, 27 aug 2009.

1. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här kommer jag att lägga upp olika kärnor till Magic PVT32A med olika funktionalitet då HTC har egentligen släppt källkoden! Jag har inte än orkat fixa egna saker men från min andra tråd känns det att folk är inte bekväma med att körafastboot samt push .... såg två fina update.zip som bara lägger till nya kärnan och wlan.ko utan att ändra annat . Jag kanske skapar liknande saker men vet ej när . Än så länge :
    åter igen NANDROID backup innan!

kom från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=544854

Last edited: 29 aug 2009
  2. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej nu får vi reda ut saken med kärnorna.

bootv3.img bootv4.img osv i den andra tråden vilken kernel är dessa baserade på om källkoden inte funnit tillgänglig förrens idag?

Jag är jäkligt confused nu?

Begreppsförvirringen bara växer.

3. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

en reverseengineered kärna av TigerTail

4. mikecomputing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ahh okaj skönt de släppt den nu då men har de släppt alla moduler med som GPL typ wlan.ko osv...

5. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ingen anning än så länge , har inte haft lust att titta i sourcen än, men det ska inte vara några problem med Wlan.ko då vi har redan fixat den modulen den finns i samma repo som pvt32b .

Last edited: 27 aug 2009
  6. PsyDuck

PsyDuck Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    Glöm det :-)

7. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hmmmm ? glömma vad ?

8. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hoppas att man gör någon form av gemensam kärna isf ha flertalet som alla mer eller mindre gör samma sak med bara små justeringar.

9. mikecomputing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo dessa förbannade forkar av ROM och Kernel e bara patetiska. Det jag vill ha är en stabil blåtand och stöd för de vanligaste profilerna, radio , snabbhet.

Inmte en massa coola ROM som folk egentligen inte har koll på alls utan bara installerar om för att det e så "coolt med en ny ROM."

Vore trevligare med mer samarbete och fixar.

Jag ser lite av samma segmentering i Linux världen nu vad gäller distar något som i förlängningen bara leder till inkompabilitet och problem. Då saker inte funkar för vissa medans det funkar för andra..

Det är tyvärr därför Linux inte når ut till vanligt folk då det anses för segmenterat. RIsken är att Android går samma väg tyvärr. Dvs det blir ett hacker/geek mobil OS.

Last edited: 28 aug 2009
  10. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Det tror jag inte, Android kanske inte slår stort bland den breda allmänheten. Men det beror i så fall inte på att det finns många olika Rom på xda, den breda allmänheten hänger inte där ändå...
    Om HTC, Samsung och Ericsson spottar ur sig lite fungerande telefoner med rätt marknadsföring så kan säkert Android växa till sig (eller inte)
    Att Linux inte slagit igenom beror nog mer på att man inte blir "påtvingad" Linux när man köper en dator, man vänjer sig vid Windows och sen är det bra med det, man letar inte efter något alternativ och har ingen aning om segmentering (eller Rom på xda när det gäller Android)

Annars håller jag med dig, lite mer samarbete mellan rom-snickrarna skulle inte skada för att få fram en snabb, stabil rom. Just nu är det rörigt, jag sitter själv med en kass Rom (ngt skumt, luren blir varm och batteriet laddas ut på 2 timmar) flashad och måste byta. Är ett helvete att försöka luska ut till vad som är stabilast och fungerande...

11. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm, min mening var att jag ska ha de kärnor jag tycker är vettiga här, just nu kör jag själv 2.6.29 med openvpn stöd , jag håller på testa den lite, för vissa OpenVpn är guld värd då ska man ha den kärnan typ. vill man ha en Fungerande kärna :HTCs egna är det bästa valet.
    Jag tycker att XDA har en dåligt tradition av hemlighetsfullhet hos de som gör olika ROM och det sitter kvar från Windows Mibile och hur vissa fick tag på några program de lovade inte dela med sig mm , därför hänger jag här på swendroid.

Om Android segmenteras är på grund av dess frihet och öppenhet vilket är bra.

Varför linux inte är lika stort för Windows ? ja , för vem betalar om man inte måste , Jag har gång på gång påpekat till folk som klagar på linux att Donera/köp support från Ubuntu för 3000sek och sedan om ni alla som gnäller gör det en gång kan ni be Canonical att fixa det just ni är icke nöjda med och ni kommer att se hur snabb linux förbättras ( den gör det ändå men...) Så ni som inte gillar segmnetering börja med att välja typ Ubuntu och sätta in motsvarande priset för windows 7 på Ubuntus konto och se förändringar ni vill ha snabbare .

jag börjar skriva massa fel när blir lite upphetsad så slutar jag för nu .

12. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Intressant att se folks missuppfattningar, det är en halvsanning att Linux olika varianter inte är kompatibla, men vore det inte just för att Linux är just fritt och vem som helst kan anpassa det till just det den vill skulle vi inte heller ha Android, Android e bara en variant av Linux som är inriktad på att köra (just denna del) på mobiler men kommer sedan finnas i allt möjligt.

Det finns alltid några "main" grenar som får följe beroende på vad folk anser om dem, som Suse, Red Hat, Debian och till Linus Thorwalds lätta irritation hans version av kernel t.ex. sedan klart att det uppstår viss variation men samtidigt, Microsoft tog evigheter på sig att utveckla en stabil 64bit miljö, på det tog det ännu längre tid för de som gjorde drivrutiner till sina saker att byta till 64bit medan de flesta större Linux distar har haft en fungerande 64bit version länge, du får betala med viss kompatiblitet och vissa avvikelser för att ligga på "cutting edge" (och även få småfelfixade, säkerhetsfel lösta och nya funktioner snabbare) men Android i sig och HTC själva kommer ju utveckla sitt eget "mainstream", det är det som de flesta kommer använda och troligen kommer de ta inspiration från de geeks du pratar om, gillar man inte variationen måste du inte ladda ner dem, du kan sitta med HTCs egna och hoppas på att de utvecklar allt du vill ha.

Linux har inte nått ut helt än till normalanvändarna än men fler och fler företag byter till Linux och detta går för regeringar och länder med, i den privata svären ökar Linux och växer exponentiellt, just nu är inte market sharen så stor som Windows men den ökar, bara i min bekanskap vet jag 4-5person som inte är datanördar som bytt till Linux och är mer än nöjda, största problemen Linux faktiskt har på privata marknaden är Microsofts avtal med återförsäljare, lögnerna om att inget funkar på något utom Windows (när det står system KRAV, Windows på ett tangentbord så tror folk på det) och sedan spel, spel e nog värsta dödaren i många fall för kommer spelarna till Linux följer resten då de står för en så stor del av marknaden.

Last edited: 28 aug 2009
  13. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hittat två kärnor, se fösta inlägget.

14. mikecomputing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men jisses jag har en känsla av att folk här är i tjugoårsålder så jag har nog kört Linux längre än många här :-) Men jag är än så länge inte så fanatiskt så jag inte kan se att det finns nackdelar med för många distar och för mycket konflikter i OSS communityn också.

Jag är för Linux absolut men jag tillhör definitivt inte "Stallman fanatikerna" utan ser nackdelarna också.

Iböland måste det till kommersiella program tex och idag är Linux redan segmenterat för att företagen ska kunna släppa klienter eller programvara som är kompatibel med alla Linux alla distar. Inte ens de stora som RedHat/Suse och Ubuntu är kompatibla med varandra. BankID är bvara ett exempel. Eller för den delen Java där Ubuntu forfarande envisas med en föråldrad GCJ skräpet.

och vad jag menar är att blir det lika segmenterat i mobilerna då blir det problem att skriva kompatibla Android program också. framförallt om olika mobiltillverkare pillar för mycket i kerneln och lkäögger in egna features.

Men visst man kan ju forstätta blunda för problemen.

För mycket segmenterinmg är aldrig bra så vidare man inte är geek och kan lägga 90% av tiden på att sitta framför datorn och fippla med dependies hell eller inkompatibla librarys eller för den delen kernels men tom jag har tröttnat på det sista året :-) Men för den saken skull har jag ingen lust köra Windows/WinMobil eller MacOSX/Iphone

Last edited: 29 aug 2009