nya med sgs, behöver tips/hjälp

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av danneldl, 17 maj 2011.

1. danneldl

danneldl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hej
    är ny och inte så haj på mobiler
    men jag undrar hur man formaterar eller rebootar mobilen??
    skulle uppdatera som vanligt men programmet låser sig ,
    så tänkte skit samma ja "jailbraikar" mobilen iställer:)
    tacksam för alla tips och alla hjälp

2. Mumrik3n

Mumrik3n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

läs, läs, läs, så du får lite kött på benen :) finns massor att läsa här på forumet och kan vara lite svårt att bara kasta sig in i denna underbara värld av custom-roms om man inte är helt säker på vad man pysslar med :)

3. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Jag hade börjat med att gå in och läsa en del under Swedroid Wiki. Finns en hel del bra att kika på om man är nybörjare. I Wikin finns även länkar till bl.a. Elofs Lathund. Där står en hel del om hur man kan göra om det skiter sej när man kör uppdateringar o.s.v.

Sedan heter det inte "jailbrake" på Androidspråk utan "roota" ;)

Sist men inte minst; ha tålamod för det tar ett tag innan man "är med på banan" med alla konstigheter som går att "röra runt" med i en Androidmobil. När du börjar greppa det så kommer du tycka att det är skitkul :P

4. danneldl

danneldl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen. men vad är de som blir bättre när man rootar? får man massa gratis programm.m eller va händer? mvh

5. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Med root så kan du nå filer som du annars inte kan. Sen kan du ändra/ta bort program som följde med telefonen som du annars inte heller kan ta bort utan root.. Med andra ord så kan man säga att roota mobilen är som att bli Admin :D

6. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Om du någonsin använt en "företagsdator" eller "skoldator" så har du märkt att man inte kan installera det man vill, att viss funktionalitet är låst, att vissa portar är blockerade osv osv. Dessa är exempel på begränsningar för användaren.

Mobiltillverkare har den här sortens begränsningar även på mobiltelefoner, för att skydda användaren från att råka installera appar som inte är från market, eller för att förhindra att man tar bort deras "bloatware" full med deras reklam.

För den erfarna användaren handlar det också om att vilja bli av med buggar som tillverkaren vägrar åtgärda eller installera det senaste operativsystemet som kommit, men tillverkaren är för slö för att få ut till publiken.

Då rootar man. När man har rootat har man "admin-access" till mobilen och kan gå vidare med att till exempel installera program från XDA (experimentella program som inte finns på market) eller rent av byta till en nyare/bättre rom (med mindre lagg, bättre mottagning, bättre batteritid osv osv).

Med nya custom ROM's finns också custom "kernels". Om man är en windowsanvändare så är man ovan med begreppet kernel, men kernel är som namnet antyder "kärnan "i ett operativsystem och är helt enkelt bryggan mellan gränsnittet du ser, och hårdvaran som du använder. De största ändringarna till en ROM är alltså egentligen inte utseendet (vem bryr sig om en ny färg på en ikon??) utan dess Kernel, som ger möjlighet att implementera förbättringar i ljud (voodoo sound), skärmens skärpa/färg, överklockning/undervoltning (OC/UV), eller dylikt.

Populära custom roms är t.ex. darky's 10.1, CM7, juwe, gingereal osv. Var och en av dessa kommer med en kernel, men om du inte är nöjd med den finns oftast ett antal alternativa kernels anpassade till just den romen.

Om du går till ett forum som XDA ser du att många trådar startar med [ROM] eller [Kernel], just för att det är där du kan ladda ner och läsa om senaste utvecklingen om dessa.

Gemensamt för all rom och kernel-bytande är att man gör detta genom att "flasha" mobilen. Detta kan göras på 2 sätt. Antingen genom att koppla mobil till pc med usb och använda pc-programvara (som odin) för att trycka över rommarna. Eller lägga in rommarnas .zip-filer i SD-kortet och sedan, genom mobilen, starta om till ett slags "BIOS"-gränsnitt som för android heter "clockworkmod recovery". I denna meny/gränsnitt, kan man välja att installera en ny rom från SD-kortet.
    För PC-USB-metoden finns ett annat "service-port-läge" gränsnitt som heter "download mode", som styrs helt och hållet från datorn.

När man rootar för första gången brukar det gå till så att man först kollar att man kan komma åt "download mode" genom att hålla in home+volym ner + power. Om en gul triangel med texten "download mode" dyker upp går man vidare till att installera "clockworkmod recovery". Den ersätter då den befintliga "recovery"-menyn som reparatörer använder för att nollställa/ominstallera mobilen. Clockworkmods recovery-meny har betydligt fler funktioner.
    När detta är klart kan man ladda ner och installera rommar och kernels efter behag i princip.

Det här är i stora drag vad rootande handlar om. Detaljerade guider finns här på forumet och dem skall man försöka följa till punkt och pricka när man sätter igång.

Det är just alla dessa ord som jag hade svårt med från början men jag hoppas att något klarnar lite. Lycka till!

Last edited: 4 jun 2011
    kleijon och drkrupp gillar detta.