Diskussion: Nya OS-versioner eller säkerhetsuppdateringar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tripod, 18 apr 2024.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Några allmänna reflektioner kring behovet av OS-uppdateringar kontra säkerhetsuppdateringar (och andra mindre uppdateringar).

Nedanstående kanske blir lite som att svära i kyrkan, i vad som i stort är ett entusiastforum för mobil teknik som i huvudsak kretsar kring Android. Men då Android är, för att fortsätta den liknelsen, en bred kyrka :D med många, eh, medlemmar, finns det förstås en stor spännvidd hos användarna avseende hur de ser på mjukvaran i sina telefoner.

(På samma vis som med t.ex. datorer; en del kanske fokuserar allt på programvaror, applikationer, och vad de avser göra med dessa, medan andra gräver minst lika mycket i operativsystemet).

Säg följande, fiktiva, exempel:
    1-2 OS-uppdateringar, och säkerhetsuppdateringar under 5 år.
    2-3 OS-uppdateringar, och säkerhetsuppdateringar under 2-3 år.

(För ett antal år sedan beskrev tillverkarna som bekant ibland vad som erbjöds med t.ex. "one letter upgrade" eller liknande, d.v.s. från t.ex. Oreo till Pie (8 t 9).

Det är förstås implicit att det ingår vissa säkerhetsuppdateringar i en ny version av ett OS, även om dessa troligtvis är något äldre då fokus är på att optimera å bästa fall kvalitetskontrollera övriga förändringar som gjorts i den nya Androidversionen.

Som vi vet är det sällan som en OS-uppdatering helt plötsligt väcker liv i dolda förmågor hos hårdvaran; klarar inte chipet mer än 1080 i video, å wifi 5, lär det inte magiskt dyka upp något annat i nästa OS (även om en del verkar tro det).

Frågan tangerar även hårdvara på ett annat vis; å ena sidan har vi de som av olika skäl byter mobil ganska ofta, varje år eller tätare, å de som behåller 2-3 år, ytterligare några kör 5-6 år, eller så länge det går att ringa.

Det som är intressant är att intrycket är att det är de som byter ofta som ställer högre krav på mjukvarusupport (eller i vart fall säger att de gör det). Lite beroende på hur ofta de byter kan man tycka att stöd för många OS-uppdateringar borde bli ett mindre viktigt argument (även om det i vid mening, "för alla", är bra med omfattande mjukvarustöd); denna grupp tycks mer jaga ny hårdvara att testa. Det tycks finnas ett inslag av "fear of missing out", räddsla för att gå miste om något (om jag skulle råka behålla mobilen...).

I ovanstående exempel skulle jag hellre välja bara någon enstaka OS-uppdatering om jag garanterades flera år med säkerhetsuppdateringar (och ev. mindre uppdateringar); operativsystemet säkrat, resten säkras via uppdateringar av appar.

Däremot, och detta är lite intressant, kan Google tydligen trycka ur sig uppdateringar som tillför eller ändrar något utan att man byter OS-version.

När det begav sig, för ett antal år sedan (2020?), upptäckte jag på en Android 8-mobil hur det dykt upp en ny funktion/inställning (som vi nu är bekanta med) under: Inställningar > Enhetsanslutning (där man brukar finna sånt som Bluetooth, Chromebook, casta, NFC): Närdelning. Jag hade inget minne av att den funktionen fanns där tidigare (och den mobilen låg kvar på samma OS, noll uppdateringar, vid tidpunkten). Närdelning blev som vi vet ytterligare ett smidigt alternativ att dela, å tror det fungerade på mobiler fr.o.m. Android 6. Detta har sedan döpts om till Snabbdelning, och mycket riktigt står det nu Snabbdelning under Enhetsanslutning. Detta är ett exempel på där förändring skett utan att hela operativsystemet uppdaterats.

Ett annat mer uppenbart ställe som ser förändringar ibland är de som finns under: Inställningar > Google (tjänster och inställningar). Dessa kan som bekant ändras då och då.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Från början fanns nästan inga "Android-komponenter" förutom typ "Webview" i Google Play, dvs utöver Google Play/"Android Market". De har sedan gradvis gjort så att fler av komponenterna som används går att uppdatera via Play utan att tvingas genomlida en firmwareuppdatering. Även drivrutiner går idag att uppdatera via Google Play, så jag håller precis som du säger med om att säkerhetsfixarna nästan blivit viktigare än OS-uppdateringarna.

Sedan har man ju också nått en platå nästan, där det helt enkelt inte finns så många nya banbrytande funktioner att lägga till som skulle kräva en större OS-uppdatering. Just nu handlar det mesta om AI och vissa av dessa funktioner kräver möjligen större förändringar i operativsystemet, men de förlitar sig också på nyare hårdvara just nu (att enheten har n kraftfull NPU nog). Det ryktas ju att tex "Gemini 2" bara kommer fungera fullt ut på nästa generations hårdvara (Galaxy S25, Pixel 9 etc).

Tripod gillar detta.
  3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Ja jag hade en Sony Xperia en gång, blev strul efter en OS uppdatering. Spotify kraschade och div, buggar. Har de inte resurser att testa ordentligt så kan det vara riskabelt.
    Så hellre säkerhetspatcher under längre tid istället.

Men det är väl en balansgång på hur tillverkaren ser på det. Sen kanske det inte är så kul att bli kvar på Android 13 när Android 14 har varit ute länge. Min sekundära mobil Motorola Edge 40 Neo är kvar på 13 fast det är en relativt ny mobil. Kan ju inte vara hårdvaran som stoppar en uppdatering.

bernard gillar detta.
  4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det är troligt att det är Motorola som beslutat att de inte tycker att mobilen ska få Android 14 eller så jobbar de fortfarande med att få till det.

5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det är sant att en hel del mer kopplat till Android går via Google Play (har för mig att jag läst om det tidigare, jfr. med starten och Android Market).

Ovanstående exempel med Närdelning/Snabbdelning och vissa andra skedde på en mobil där all form av autouppdatering, främst via Google Play, men även märkesspecifika uppdateringar från tillverkaren, var avstängda el i manuellt läge. Men som vi vet uppdaterar Google services och playtjänsten i bakgrunden emellanåt, oavsett inställningar, vilket kan vara högst naturligt; om inte tjänsten för att erhålla uppdateringar till appar etc. i sig är uppdaterad kan det bli svårare att uppdatera dessa senare (manuellt eller automatiskt).

Ja, de som ibland hävdar att antalet OS-uppdateringar inte är så viktigt nämner just att det är ett förhållandevis moget OS.

6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det är ju det som är den stora risken. Säg att en ny mobil släpps i maj, med fjolårets Android som kanske var lanserad i aug-sep året innan. Under utvecklingen av den mobilen hade de förstås tillgång till betaversioner av den kommande Androidversionen etc. Men framåt vill förstås de flesta ha den utlovade kommande uppdateringen så fort som möjligt. Premiumlurar brukar väl vara först, under senhöst-vinter. Visserligen kan man hävda att de även för redan lanserade mobiler har tillgång till betaversioner etc. men det trycks ju ut nya mobiler samtidigt, som ska ha sin mjukvara.

Hade/har också en Sony, som när det begav sig låg på Android 8, men 9 kom strax på inköp, då redan klar. Som alla användare kan man då dra sig för att uppdatera om man hör rapporter om problem, t.ex. kamera.

Då inträffar följande: i sin vishet hade Google/Android bestämt att i version 9 skulle volymknappar primärt styra mediavolym, oavsett om det inte fanns någon musik eller video som spelades. Ville man justera ringvolym fick man knata in i inställningar, vilket var långt ifrån diskret. I ett försök att hjälpa till spelar ju mobilen då upp vald signal på vald ljudstyrka...
    Flera blev rätt sura över detta.

Android 10 - ringer volume - Google Pixel Community

Google svarade väl, vi hör er, vi kommer att åtgärda detta i Android 10, så att det blir åtkomst till samtliga ljudinställningar via volymknappar.

Kul för de användare som då hade fått sin sista uppdatering. (Detta är väl ett av få argument för att få flera OS-uppdateringar; om Android lyckats göra ett snedsteg.) Kul också för de användare som tvekade inför OS-uppdateringen och ev. följder för kvalitén på, säg, bilder från kamera. De stod nu inför valet: vill du ha säkerhetsuppdateringar 1-2 år till, är enda vägen framåt att uppdatera till det OS vi erbjuder.

Man skulle kunna hävda att det blir merarbete för tillverkarna att implementera säkerhetsuppdateringar för olika OS-versioner för samma mobil. Men så vansinnigt svårt kan det inte vara. Och en del av tillverkarna hamnar ändå i en liknande situation nu, med längre perioder av säkerhetsuppdateringar.

Säg Motorola (som är i den kortare änden; detta håller ju på att ändras lite f.n.):
    Mellansegment/budget: 1 OS, 3 år säkuppd.
    "Premium": 2 OS, 3 år säkuppd.

I mellansegmentet lär de få skicka ut samma säkerhetsuppdatering till hyfsat snarlika mobiler som lanserats två olika år och som efter ett tag har fått sin sista OS-uppdatering.

7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    De jobbar nog, å den kommer nog snart, men visst lite märkligt då "mobilerna med runda skärmar" är lite mer premium och 40 neo lanserades samtidigt som G84 & G54 i september, vill jag minnas, å sistnämnda började se Android 14 i andra halvan av mars.

En check hos Motorola ger följande:

Bifogade filer:

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    @Tripod@Tripod : Använd gärna upload_2024-4-19_10-54-12.png knappen så citerar du flera personer i samma inlägg. När du tryckt på +citera knappen på alla personer du vill citera tryck på upload_2024-4-19_10-54-57.png och skriv sedan dina svar till var och en i samma inlägg

9. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Tack; reflekterade över att göra det (känner till funktionen i olika forumprogramvaror, då har deltagit på ut- å insida i en del i över 25 år). Avsikten var inte att driva upp det fåtal inlägg jag hittills gjort, utan att undvika ett närmast för långt inlägg.

Detta är f.ö. nog det enda forum där en del nästan lite "aggressivt" :) kan uppmana folk att citera för de som skrivit svar i tråden ska få en notis. Följden blir att många rutinmässigt klickar citera, även om deras svar är det första i tråden... eller trådskaparens svar på första kommentaren är dennes första svar på någon reaktion. Det kan också ge onödigt långa trådar. Fördelen med denna programvara är dock att den krymper det som citeras. Normalt sett brukar man få en notis om att något har hänt i en tråd som man svarat i, även utan att någon har citerat i sitt svar; detta borde räcka. (Men det är klart, en del kanske bara följer upp trådar om det blir ett svar riktat till dom.)

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är väldigt skönt att få en notis när någon skriver mot en. Jag kan t.ex. annars missa det.

stelex och Heleg gillar detta.
  11. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Säkerhetsuppdateringar på äldre os versioner skulle vara räddningen för många som sitter på gamla lurar och riskerar bli utan bland annat BankId och Swish i framtiden dvs näst gång systemkraven ändras.

12. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Rent allmänt så kan man ha rätt gamla versioner av Android och BankID.
    BankID support - Systemkrav

Har dock en bekant som nyligen bytte från en äldre Huawei till en ny Samsung nyligen.
    Orsaken var vad jag förstod att BankID inte fungerade längre.

13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Även allas vårt EU har ju som bekant haft både goda å mindre goda synpunkter på, ja, i princip allting. Inom de ämnen som diskuteras i detta forum vet vi att de bl.a. verkat för lägre energiförbrukning på diverse produkter, snålare laddare (eller effektivare; vilket branschen kontrat med att kränga snabbladdare av aldrig tidigare skådat slag för mobiler (som bekant finns det klasser för dessa precis som nätaggregat till datorer), och även krävt ökade möjligheter att reparera, vid sidan av sådant som återvinning.

Det finns även inslag kopplat till ämnet för denna tråd, OS-uppgraderingar; där har EU-kommissionen för något år sedan lämnat förslag till regler, minst 5 år av OS-uppgraderingar. Nu behöver det ju inte bli exakt så, och sedan kan det säkert diskuteras vad som är en OS-uppgradering. Se bifogad bild nedan (kan säkert ha varit uppe i forumet eller bloggen).

Personligen har jag hellre säkerhetsuppdateringar år 3-4-5 (om något skulle behållas så länge, eller som reserv), än att jag gråter en skvätt över att mobilen inte får senaste finessen där ikoner å widgetar skiftar tema tillsammans med mobilen beroende på klockslag, väderlek och årstid.
    Instämmer, även om mitt intryck med just det fåtal appar jag använder så är nog just BankID den som tryckt upp versionsnumret mest, i vart fall med senaste steget till Android 7. Avseende BankID så var det väl bara några år sedan de bestämde sig för ver. 6, och sedan nu i mars för Android 7. Det sker väl lite språngvis beroende på vilken säkerhet som följer med nyare versioner; men de har varit "generösa", samtidigt som det förstås kan bli problem för enskilda då vi är så pass beroende av fungerande digitalt ID. (Vet också en bekant som passade på att byta, eller blev tvingad, när de uppdaterade i mars.)
    Kan jag förstå, och moderatorer kan emellanåt ha mycket att följa. Märkligt nog fick jag inga epostnotiser för denna tråd, dock för andra. (Sedan vet jag att vissa forum skickar en epost-notis enbart för första inlägget, även om flera, sedan kommer inga förrän efter man varit inloggad. Å andra sidan, skulle man då vara inloggad kan det drälla in epostnotiser för varje kommentar, vilket inte är direkt nödvändigt när man de facto är där.)

Bifogade filer:

14. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    När det gäller BankID och deras krav på version så hänger det sannolikt helt ihop med säkerheten i de olika versionerna, hittar de en svaghet i någon version som de inte kan ta sig runt så känner de sig nog tvingade att höja kravet eller om en version inte längre säkerhetuppdateras (vilket nog är svårt att hålla koll på för några andra OS än IOS).

Många andra appar har istället krav för att de ska kunna introducera nya/häftigare funktioner och ofta är versionskraven betydligt mycket högre av det skälet.

15. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är ju ett minne blott i princip, då Android snart är bara Android och alla systemkomponenter blir moduler som updateras via Play Store.

NFC är mest troligen nästa modulära modul i och med Android 15, där man tar bort NFC från ursprungliga Android, sedan finns det nästan inget kvar efter det.