Diskussion: Nya säkerhetsbrister

Diskussion i 'Allmänt' startad av Brokenarrow, 14 aug 2018.

1. Brokenarrow

Brokenarrow Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ja inget egentligen oväntat att appar på mobilen kan vara säkerhetsrisk.

Fel jag ser är tillverkarna tvingar en ha massa skräp installerat. Vet vissa försvarar det med att det går att av aktivera apparna, men dessa tar ju fortfarande plats och alla uppdateringar tas bort när man avaktiverar en "system app".

Jag tror garanterat vi kommer se mer problem, jag vill inte ha en mobil som har massa bloat som laptop (som blir seg pågrund av 20 bloatware). Största nackdel är skillnaden man på mobilen inte har möjlighet att få bort allt (som man kan på datorn eller rent av ren ominstallation utan problem och bara installera drivrutiner).

Att vissa är okej, med olika appar som inte ens har med systemet ska ens fungera. Ska ligga där som säkerhetsrisk? Låt användaren istället installera det han behöver.

Jag är rätt bedrövad att ska behövas root för ny telefon och bryta garantin. På laptop eller dator i allmänhet man köper har man garantin kvar trots man avinstallera skräpet eller gör ren ominstallation.

Hade jag kunnat bygga mobil lika enkelt som pc, hade jag inte tvekat även om jag hade fått betala 1000 kr extra.

Källor
    Säkerhetsforskare: 25 smartphone-modeller bär på sårbarheter
    Vulnerabilities Found in the Firmware of 25 Android Smartphone Models

2. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER