Nyare vs äldre modell

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av fotbollerik, 12 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. fotbollerik

fotbollerik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är på jakt efter en lur till tjejens syrra som skall plugga utomlands å hon vill använda luren till IP telefoni med viber + skype främst men även lite annat skräp.

Det jag undrar över är om det är bättre att köpa en äldre dyrare lur tex som en HTC Desire med 1 ghz processor , 5 mp kamera + ledblixt. Eller om man ska köpa en nyare mer budget telefon tex en HTC Explorer eller en Samsung GIO med 800 mhz proc, 3.15 mp kamera. eller tex en Samsung galaxy Y som är än nyare men med svagare kamera 2 mp.

Rent spontant käns ju prestandan på den 2 år äldre luren högre än den nyare? Så min fråga lyder, är äldre och beprövat bättre än nytt och modernt? Det käns spontant som att mycket kan hända på 2 år i mobilvärlden.

HJÄLP tack! :)

2. polonius

polonius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Skulle satsa på en nyare modell. Titta inte så mycket på hur mycket megapixel kameran i telefonen har, optiken är mycket viktigare. En ny lur har dessutom en bättre support när det gäller uppdateringar.

3. fotbollerik

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Okej! Så en nyare Samsung tex mini är mer att ha än deras äldre Galaxy S?

köpte en ny billigare lur i sommras och hade problem från vecka 1 med den . så det tog 1 månad att reklamera den. Det käns rent spontant som att det inte är mödan värt då?

4. polonius

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Nu fattar jag inte riktigt vad som inte skulle vara mödan värt? Hur menar du?

5. fotbollerik

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo ja tänkte som så att om de billigare modellerna innehåller mycket slarv och buggar som tex min samsung vars skärm konstant frös och tjejens explorer som har så begränsat med utrymme internt att telefonen skriker varje gång att minnet är fullt fast de inte är det. ? så det är det som får mig att vela i valet av nytt vs beprövat. när de står tex på en desire att processorn är si å så snabb. å så står de på en nyare telefon att processorn är långsamare. Kan telefonen i fråga fortfarande vara snabbare? hoppas jag inte är för strulig nu ;)

6. polonius

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Nej då du är inte strulig och du tänker rätt. Tänk på dock att processorerna kanske i det här fallet är olika. En äldre telefon kanske har 1.5Ghz medan en nyare telefon med en nyare processor kanske har 1.2Ghz. Du måste även ta med hur många kärnor en processor har. Den äldre kanske har två kärnor men en snabbare klockfrekvens (1.5Ghz) och den nyare har fyra kärnor med lägre klockfrekvens (1.2Ghz). I det här fallet är den nyare ändå "snabbare" än den gamla. En sista viktig sak du bör ha uppsikt över är telefonens RAM (internminne). Ju högre desto bättre. Det är stor skillnad på om en telefon har 1GB RAM eller 512MB Ram. Den telefon din tjej hade kanske t.o.m 256 MB RAM vilket gör att minnet fylls snabbt upp av alla program som är igång och då blir den slö och kanske även kraschar.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.