Synd att du inte kollade här i forumet innan köp. Du skulle startat en tråd och frågat om råd vilken platta du skulle köpa. Ärligt talat så är Tab 2 en usel platta. Du hade fått en så mycket bättre för samma pengar t ex Nexus 10. Den är snabbare, bättre skärm, bättre batteri, ja allt är bättre. Du hade sluppit att krångla med root osv också då det inte hade behövts...
Det ser svårare ut än vad det är. Precis som jailbreak så är det bara att följa alla punkter så kan det inte gå fel. Men sen är väl det känt med att Samsungs enheter och Mac OS X inte lirar så bra ihop. Mina andra Android enheter har rullat på smidigare än vad Samsung gjorde med OS X.
Tyvärr hittar jag inte den guiden som jag använde för att roota min Tab 2. Men kolla på youtube. Där finns videoguider. Googla annars, det finns flera stycken därute. Du får kolla igenom dom och ta den som känns enklast att följa.
Sen glömde jag säga som ovanstående inlägg påpekade. Själva root gör inte din platta smidigare. Du måste sen lägga in en annan ROM för att få igång Taben.
Root = Låser upp din enhet kan man säga. Samsung har nu lagt ett lås på den så att du inte kan lägga in någon annan Android version eller förändra den på någotsätt.
ROM = Det är helt enkelt en annan version av Android. Finns en uppsjö av olika. Antingen dom kända som ParanoidAndroid, CM eller OmniROM. Vissa ROMs är mer eller mindre som original versionen på din platta andra är helt olika och är som original Android som Google gör.
Det är många funktioner osv som gör skillnaden. Du får helt enkelt läsa och kolla igenom vilken som passar dig bäst. Det kan låta väldigt rörigt, men det är faktiskt smidigt om man bara läser igenom och kollar lite. Det är detta som är fördelen med Android. Man har väldigt mycket valmöjligheter och kan anpassa hela systemet så det passar dig användaren på det sätt du tycker är bäst. Inte vad en tillverkare tycker passar dig bäst.
Men som sagt läs borta på XDA. Det är forumet med bäst information. Det är ju där alla kodare osv sitter och pratar om sina ROMs, uppdaterar och tar till sig feedback. Där finns allt man behöver veta om root, Roms osv osv osv.
Last edited: Jan 28, 2014