Nybörjade med tab 2.

Discussion in 'Samsung' started by nickepicke80, Jan 27, 2014.

1. nickepicke80

nickepicke80 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej allesammans!

Ny på forumet och ny på denna plattan. Har nu tagit steget från äppel plattan och kan nog säga att jag blev lite lätt missnöjd med hur saker och ting flyter på tab 2an. Laggar till och med i menyerna emellanåt hehe..

Läste en annan tråd i foumet om någon som hade rootat sin tab 2a och efter det så flöt allt på mycket bättre.

Är det svårt att utföra detta av en som jailbreakat en iphone 3g för ca. 5 år sedan haha!

Kanske ska tillägga att jag sitter på en macbook pro och ingen PC om detta nu är ett krav för att utföra en rootning?

Tack för mig sålänge! :)

2. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Din stackare. Inte för att jag är något stort Apple fan direkt. Men Samsung och Tab 2. Jag hade den plattan. Den är verkligen hemsk. Seg som sirap och hemska Touchwiz.

Men roota ja, jag gjorde det med den jag hade och den blev bättre. Nej då, roota är rätt enkelt. Bästa guiderna och förklaringarna hittar du borta på XDA.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1657056

3. nickepicke80

MINA ENHETER

Haha!! Kan lova dig att jag är ändå nöjd trots lagget, det där äpplet var jag bra nära att hiva rätt ner i asfalten pga alla satans låsningar....

Jag tackar ödmjukast för ditt svar och skall ta mig en kik där! :)

Mvh

4. nickepicke80

MINA ENHETER

Tog mig en kik imorses. Verkar sjukt komplicerat ju!!! Kan ju även vara så att jag är lite lätt trög när det gäller sånt här haha :)

5. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

6. Marooned

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Synd att du inte kollade här i forumet innan köp. Du skulle startat en tråd och frågat om råd vilken platta du skulle köpa. Ärligt talat så är Tab 2 en usel platta. Du hade fått en så mycket bättre för samma pengar t ex Nexus 10. Den är snabbare, bättre skärm, bättre batteri, ja allt är bättre. Du hade sluppit att krångla med root osv också då det inte hade behövts...

Det ser svårare ut än vad det är. Precis som jailbreak så är det bara att följa alla punkter så kan det inte gå fel. Men sen är väl det känt med att Samsungs enheter och Mac OS X inte lirar så bra ihop. Mina andra Android enheter har rullat på smidigare än vad Samsung gjorde med OS X.

Tyvärr hittar jag inte den guiden som jag använde för att roota min Tab 2. Men kolla på youtube. Där finns videoguider. Googla annars, det finns flera stycken därute. Du får kolla igenom dom och ta den som känns enklast att följa.

Sen glömde jag säga som ovanstående inlägg påpekade. Själva root gör inte din platta smidigare. Du måste sen lägga in en annan ROM för att få igång Taben.

Root = Låser upp din enhet kan man säga. Samsung har nu lagt ett lås på den så att du inte kan lägga in någon annan Android version eller förändra den på någotsätt.

ROM = Det är helt enkelt en annan version av Android. Finns en uppsjö av olika. Antingen dom kända som ParanoidAndroid, CM eller OmniROM. Vissa ROMs är mer eller mindre som original versionen på din platta andra är helt olika och är som original Android som Google gör.

Det är många funktioner osv som gör skillnaden. Du får helt enkelt läsa och kolla igenom vilken som passar dig bäst. Det kan låta väldigt rörigt, men det är faktiskt smidigt om man bara läser igenom och kollar lite. Det är detta som är fördelen med Android. Man har väldigt mycket valmöjligheter och kan anpassa hela systemet så det passar dig användaren på det sätt du tycker är bäst. Inte vad en tillverkare tycker passar dig bäst.

Men som sagt läs borta på XDA. Det är forumet med bäst information. Det är ju där alla kodare osv sitter och pratar om sina ROMs, uppdaterar och tar till sig feedback. Där finns allt man behöver veta om root, Roms osv osv osv.

Last edited: Jan 28, 2014
  7. nickepicke80

MINA ENHETER

Följde guiden på länken du gav mig G4il1. Nackdelen är bara att jag lyckades komma till steget där jag skall installera .Zip filerna i plattan... Då ger den mig ett felmeddelande på den första filen som skall installeras. Tänkte då att jag går ur alltihop och laddar in en annan version utav den filen men nu när jag startar upp plattan hamnar jag bara i "Android system recovery 3e. Hur f*n tar jag mig ur detta så jag kan börja om på nytt???! Har försökt att göra de allra första stegen men plattan beter sig likadant vid uppstart ändå...

Snälla folket hjälp den extremt okunnige och dumme fan som jag är!!

8. Marooned

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Förklara mer. Vad heter filen som misslyckas? Vart är du exakt?

Den startar om och i recovery för att du lyckats med root (?) och inte har något system på den just nu. Har du kollat så du dragit ner rätt fil till rätt modellnummer? Det måste vara rätt.

9. nickepicke80

MINA ENHETER

Filen som misslyckades heter cm-11-20140127-NIGHTLY-p5110 . Som det ser ut nu så står jag still i recovery mode, vet inte hur jag skall fortsätta för att få den o fungera igen??? Jag tog rätt modell nummer ja.

10. FrozenWithin

FrozenWithin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade problem med ClockworkMod (fick inte CM att funka) och gjorde denna "guide" med en alternativ lösning som heter TWRP. Det är mycket smidigare och går snabbare också tycker jag! Smaken är dock som baken! :P

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=95127

Dessvärre funkar den inte med CM11 för mig så jag är fast på CM10.2 än så länge. Antar de gör någon uppdatering av TWRP snart.

nickepicke80 likes this.
  11. nickepicke80

MINA ENHETER

Tackar ödmjukast för ditt svar!! Har lyckats få in cwm nu helt plötsligt... Men får ändå inte mjukvaran o fungera... får ta en kik på detta imorgon :)

12. Marooned

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Testa en annan release av CM. Inte en nightly utan den senaste STABLE.

13. nickepicke80

MINA ENHETER

STORT tack för ditt tips!!!! detta blev räddning för min platta!!! :)

FrozenWithin likes this.
  14. FrozenWithin

FrozenWithin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Skoj det löste sig! Varsågod! :)

nickepicke80 likes this.
  15. nickepicke80

MINA ENHETER

Var bra svettig där ett tag när jag inte fick in en enda mjukvara o kunde inte ena stänga av den haha! :)

Verkar vara ett bra forum med trevliga medlemmar :)