ROM: Nybörjar-rootare i nöd!

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av kornare, 9 feb 2012.

1. kornare

kornare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej.. Jag rootade min telefon igår till Chainfire med hjälp av Odin3 v1.7. Idag blev jag sugen på att prova lite olika ROMs så jag gick in på Cyanogen's hemsida och tankade ner en firmwire, (som är samma sak som ROM om jag förstått det rätt?) Jag lade in den på mitt externa sd-kort och flashade den genom CWM. När jag startade mobilen så hade den wipeats, (vilket var en ny erfarenhet för mig hehe,) och market och CWM finns inte längre. Kan tillägga att jag gjorde en säkerthetskopia med CWM igår, hittar den, men kan inte öppna den.. Mobilen startas bara om. Min CF kernel hade också ersatts med CM7.
    Nu tänkte jag installera tillbaka min stockrom, samt roota den med Cf igen och köra på det tills jag fått lite mer kunskaper om hur man gör om och gör rätt.
    Jag undrar om jag kan flasha stockrom fast min kernel är CM7 eller om jag ska flasha cf före stockrom?
    Mobilen är (var) en Samsung Galaxy S 2.3.3 XXJVO.
    Försökte få med så mycket bakgrundsinformation som möjligt, hojta om det är något jag har missat.
    Är inte alltför påläst inom området, så om jag kommer med dumma frågor, ta ett djupt andetag, och försök att förklara igen! ;)
    Tack

EDIT
    Försökte flasha tillbaka till stock, gick inte så vidare. Allt jag kan se nu är "mobil...!...dator"
    Kan inte gå in i recovery mode, kan endast glo på denna bilden. Vad ska jag ta mig till? Vet inte riktigt om rooten finns kvar på mobilen, så jag kan inte vara helt säker på att lämna in den till Telenor utan problem. Eller?

Last edited: 10 feb 2012
  2. Ned

Ned Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Du ska inte flasha cf-root när du är på CM7.
    Det gör du enbart med stock.

Så för att förklara det lätt ska du nog börja att flasha stock. Det gör du på liknande sätt som du gjorde när du körde in cf-root(Odin). Fast då ska du ha 4 filer (pda,pit512, csc, och en till som jag glömt namnet på) Du ska även bocka för Re-partiton. Ändra inget annat i Odin.

Kolla i tråden som finns på första sidan och heter nått med "återgå till stock"
    Där finns det de filer du behöver. Välj Nee eller Xee

Lycka till.

Last edited: 9 feb 2012
  3. kornare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, försökte installera stock igen, då kom jag in i en bootloop. Googlade runt lite och kom fram till att jag skulle wipea och om det inte hjälpte så skulle jag flasha om igen. Självklart så funkade det inte så jag flashade om igen, då stod det i Odin att det misslyckades. Jag provade att starta mobilen och allt jag kan se är "mobil....!....dator". Jag provade att flasha igen, men med samma resultat.
    Jag kan inte gå in i recovery mode eller någonting, kan endast sitta och glo på den bilden. Har ingen aning om vad jag ska ta mig till nu, och vet inte heller riktigt om jag kan lämna in den till telenor så dom kan fixa det, eller om rooten fortfarande ligger kvar på mobilen..

4. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Har du re-partition ikryssat? Testa annars i odin men utan den ikryssad. Det har fungerat för mig tidigare när jag har haft samma problem som dig!

5. Ned

Ned Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Funkar Download mode?

6. kornare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

yes har provat både och..

7. kornare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej allt jag kan se är denna bild som jag har beskrivit tidigare. Kan göra nada med mobilen förrutom att dra ur batteriet och koppla in den i datorn..

8. Ned

Ned Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

¤Testa att plocka ut batteriet, och låt den vila några minuter.

¤Sen provar du att komma in i download mode.

¤En del har lyckats med att hålla in det så kallade tre-knapps-kombo samtidigt som de stoppar tillbaks batteriet (värt att prova)

¤Sen finns det usb-jigg!? som tvingar tel. till Download Mode. En sån kostar några tior eller låna en av någon.

Jag har aldrig hört att någon har brickat tel. helt. (Iaf här på forumet)
    Det du har råkat ut för kallas i folkmun "softbrick"(alla råkar ut för detta förr eller senare).
    I själva verket är det förmodligen nån av filerna som blivit fel eller flashningen som gick lite snett.
    Nu kan du ha råkat ut för nåt annat men se detta då som lite lugnande ord.;)

9. kornare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det hjälpte tyvärr inte.. :(
    Tror du att jag skulle kunna lämna in den till Telenor? Är som sagt inte säker på om rooten ligger kvar eller inte, men jag skulle nästan tro det...

10. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Har du provat jigg också?

11. kornare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej det har jag inte gjort. Men allt usb jig gör är alltså att tvinga min mobil in i Download Mode? Den drar inte in nödvändiga filer för att min mobil ska kunna fungera som den gjorde från början eller någonting sånt då?

12. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har faktiskt aldrig använt jigg själv så jag är inte helt säker. Men en jiggs huvuduppgift är att göra så man kommer in i download-mode. Men jag tror även att den återställer någon räknare som räknar hur många gånger man har flashat telefonen. Jag är dock inte helt säker

13. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    USB jig har som uppgift att ta luren till download mode. Din tel har blivit semibrickad och därmed har säkerligen download mode även blivit inaktiverad så du får använda dig av en JIG som är den enklaste vägen att gå.

Som lassekongo skrev så nollställer den även räknaren för antal flashningar tel fått.

Bor du i Sthlm så kan du låna min. Annars finns det att köpa på bla tradera för 29kr.

14. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Tror även att droidstuff.se har en jigg för 29 kr. Dock hade de slut när jag kollade senast.