Nybörjare Android! Hjälp!

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av juunaaaz, 6 april 2011.

1. juunaaaz

juunaaaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan alla Forumare!

Har gått från en gammal LG Arena (usel lur) till Optimus 2x. Känner att jag legat fruktansvärt långt efter utveckling. Och behöver nu hjälp av de som orka ta lite tid.

Vad ska jag göra för att få ut 100% av mobilen?
    Vad innebär allt ni tipsa om, länka eller förklara tack.

Annat och tänka på?

Tänk på att jag både är nybörjare med mobilteknik, optimus och android. Så skriv allt utförligt.

Tack alla på förhand / J

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Börja med att kolla in ordlistan och tips tråden som är klistrade, det borde ge en bra start!

3. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Du kan börja med att ladda ner launcher pro som finns på market, mycket snabbare och trevliga än den launchern LG har med. (som ett tema) Sen kan du ladda ner här i LG forumet notifikationer, som gör att dina touch led knappar lyser/blinkar när du har missat sms eller samtal. Skriv lite mera vad du vill ha hjälp med så svarar jag så gott jag kan :)

Förresten du behöver inte roota och greja med telefonen om du nu är nybörjare på android, tror du blir nöjd med den med dom ändringar du kan göra via market.

(tips ladda ner notifikationerna via mobilen så slipper du koppla in usb o greja.)

4. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

jag funderar nästan på att göra en FET über guide till optimus 2x, alltså mer eller mindre alla guider här om baseband, root, titanium backup, roms, CWM, allt packat i en enda stor guide....

vore det jävligt korkat av mig att göra det? samt väldigt förvirrande för läsaren? eller tror ni de vore bra?

emer och l8o4 gillar detta.
  5. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Jag tror det blir för krånligt. Finns redan guider (Flesta skrivan av mig :P).
    Sen så blir det sjukt mycket uppdateringar för att ha i en tråd.

6. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

japp, det va det jag misstänkte (dina guider är as bra :D ) tänkte bara att det kan vara svårt att veta vart man ska börja, kanske vore bra med en nonstop guide till hur man får ut mest av telefonen helt utan hänsyn till garanti och sånt tjafs XD

men guiderna som finns borde nog räcka, vore alldeles för krångligt med allt i en tråd (med hänsyn till uppdateringar)

7. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Hur får man procent i batteri ikonen?

Sent from my Lg O2X

8. juunaaaz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jadu, tack för svaren hittils.

Jag vet inte ens vad jag vill ha... ;)

Apps osv...

Hyper amatör!

9. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

I Android så har du ett gäng olika program som sköter olika saker, och dessa går att byta ut till bättre grejer. Främst ogillar folk LG:s launcher (sköter hemskärmarna och lite sådant), LG:s baggiga tangentbord, och SMS-appen.

Apps tankas lättast ned ifrån Market som du kommer åt från Market-appen som följer med telefonen. Program som du köper den vägen är inte låsta till din telefon, så du behöver inte köpa dem igen när du byter lur. Nackdelarna med Market är att Google censurerar grejerna där, att sökfunktionen och kategorierna är helt efterblivna, och att möjligheten att häva köp är ytterst begränsad (man har 15 minuter på sig).

Två launchers som är bättre än den du får med telefonen är LauncherPro Plus och och SPB Shell 3D. Den första är billig och finns dessutom i en gratisvariant. Den kräver en del meckande för att man ska få den som man vill ha den, men det är värt att pilla ordning på grejerna. Den andra går på närmare en hundring, men är å andra sidan ganska bra och snygg out of the box.

ADW.launcher ska vara bra också, men den har jag inte testat själv.

Det finns väldiga mängder tangentbord på Market, men om du gillar att picka dig fram och klarar dig utan dvorak så är SwiftKey överlägset bäst. SwiftKey är bättre än alla konkurrenter på att lära sig vad du vill skriva, och ju längre du använder det desto effektivare blir det på att föreslå orden du vill få fram. Men å andra sidan erbjuder det små möjligheter att ändra utseendet på tangentbordet.

Du bör förr eller senare även kolla upp SlideIT som många föredrar eftersom man slipper att picka sig fram på en jobbig touchscreen. Istället smeker man fram orden, vilket går att göra extremt fort med en hel del övning, och många upplever att det är trevligare än att skriva på traditionellt sätt.

Både SlideIT och SwiftKey finns i trialversioner, och sen får man pröjsa typ 30 spänn om man vill ha fullversionerna.

Två bra alternativa SMS-applikationer är Go SMS Pro, och Handcent. Båda är gratis och erbjuder ungefär samma funktioner.

Sedan upplever jag personligen att LG:s applikationer för mail, Twitter, och Facebook suger hästpung, och enklaste lösningen på det bekymret är att tanka ner officiella klienter; "Facebook for Android" av Facebook, "Twitter" av Twitter, Inc., och "Gmail" av Google Inc.. Alla är gratis.

Utöver dessa grejer så finns det några appar som är mer eller mindre standard att tanka ner:

MultiTouch Visualizer:
    Bra för felsökning, men ännu bättre för att impa på folk som inte har en lika underbar digitizer som man själv har. Den visar helt enkelt hur telefonen registrerar fingertryck. Den är gratis.

Sveriges Radio Play:
    Streamar radio så att man kan lyssna utan att ha några lurar inkopplade i telefonen. Gratis.

Ringdroid:
    Smidigt och gratis program för att fixa ordentliga ringsignaler från MP3:or.

ES File Explorer:
    Enkel och gratis filhanterare (ingen filhanterare följer med telefonen).

Barcode Scanner:
    Kan läsa av streckkoder och sådant vilket kan vara smidigare än att knappa in grejer för hand. Den är gratis.

Vem ringde:
    Visar vem eller vad numret som rings ifrån finns registrerat på i de fall då det är ett nummer som inte finns i din telefonbok. Finns i både gratis- och betalversion.

Elixir:
    Bra program för att bl.a. visa detaljerad information om batteriet, antennen, och massa sådant. Gratis.

Gillar du tabbar så bör du även byta internetbrowser i telefonen, till typ Dolphin Browser HD eller något, men browsern som följer med är inte dålig. Tror typ alla browsers på Market är gratis.

Det är det jag kan komma på såhär på rak arm.

Last edited: 7 april 2011
    Robroy77 gillar detta.
  10. ZoM

ZoM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

sen är ju telefonen så avancerad som du själv väljer, vill du inte hålla på att mecka så behöver du inte. alla var vi barn i början :P
    man kommer in i det ganska snabbt och swedroid är en underbar sida att få info, tips osv på.

11. firezao

firezao Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

hmm vilken version ska man slänga in på o2x an då vilken är bäst för en nybörjare och jag antar att det finns en for dummis manual för typer som mig som är totalt nya på detta ?

har iallafall lyckas roota den idag nu ska jag bara lära mig att köpa apps något som jag inte ens har tittat på så det borde vara lätt

12. firezao

firezao Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

letar och letar efter all guider hittar dom lite här och där ni kan väl dra ihop en tråd om allt det tycker jag vore en bra idé .

har rootat min idag och kört en backup i TB men det skulle vara bra om man hade allt i en tråd utan att behöva leta sig igenom till sida 7 eller 11 tex för att hitta infon mm

lås tråden oxå så får folk ställa frågor i en annan tråd så får nu uppdatera tråden eftersom om det skulle behövas

men detta är ju bara vad jag tycker och som ni nog ser så är jag nybörjare på detta

13. juunaaaz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tangentbordet

Är det bara jag som är tröög, eller går det inte "lägga" tangentbordet och skriva? S: