nybörjare behöver hjälp

Diskussion i 'Allmänt' startad av iphone_user, 26 november 2011.

1. iphone_user

iphone_user Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej på er alla.

Nu har jag efter ett antal år bestämt mig för att testa android. Det finns ingen androidägare jag stött på som inte kritiserat iPhone för både det ena och det andra, så jag är ju helt klart övertygad om att android måste vara bättre.
    En SGS2 har inhandlats igår och jag sitter och försöker få den att göra som jag vill.
    Det första som slår mig är dock hur slö den är. Jag vill inte starta något flame war nu men den är inte ens i närheten av iphones snabbhet.
    Skit i det nu för det blir säkert bättre med ICS och jag behöver få hjälp/råd.

Jag använder telefonen mest för att hålla koll på mitt liv. Kalender och email är helt klart de viktigaste redskapen. Det är därför som jag kände att jag ville ha lite större skärm.

Problem 1:
    Kalender… jag har googlekalender. I den har jag delat upp det på flera olika för att bättre kunna färgkoda och för att låta andra ändra i en del av dom. Jag har privat, jobb, fruns, och en diverse för familjeangelägenheter.
    När jag synkar mitt gmailkonto så får jag upp min privata kalender. Inga problem alls. Men de andra är spårlöst borta, eller rättare sagt synkar inte. (detta har jag gjort i flertalet appar på iphone under flera år). Jag vägrar tro att google skulle missa en sådan sak i sitt eget operativ. Så snälla hjälp mig få kontroll på vardagen igen.

Problem 2.

Mailproblem 1.
    Jag får många mail om dagen från flera olika listor och enskilda personer. Listorna gallrar jag ganska friskt i när jag läser dom på väg till jobbet. dvs jag väljer de ämnen som jag är intresserad av innan jobbet börjar. I gmailappen kan jag se en del av ämnesraderna men inte hela. Det gör att alla mail från listorna ser likadana ut oavsett underrubrik (som står i slutet på ämnet).
    Hur får jag appen till att radbryta och visa mer, alternativt visa väldigt liten text så jag får plats med mer på skärmen?

Mailproblem 2.
    Jag brukar inte läsa alla mail som sagt men jag har koll på hur många jag har som är olästa och ser om det tillkommer något i något annat i ett viktigare mailkonto (privat), genom små ploppar på mailklientens ikon. Finns det verkligen inte något motsvarande på android???
    Det hade dessutom varit roligt att ha det på låsskärmen så man slipper låsa upp (det är generellt för alla notifieringar. det finns väl)

Mailproblem 3.
    ibland är det rätt skönt att beta av alla mail på en gång efter arbetsdagen. Då brukar (brukade) jag gå in i den gemensamma inkorgen och stega mig igenom mailen. Finns det ingen gemensam inkorg på android, utan man är tvungen att byta konto genom 2 klickningar varje gång.

2. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    1. Öppna kalendern, tryck på menyn, more, calendars. Här kan du välja vilka som ska visas.

Angående Gmail så ska den versionen som kommer med ics visa mer av rubriken och innehållet.

3. iphone_user

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

hmm, har inte det alternativet. Dessutom så dyker det upp en annan kalender... "svenska helgdagar". Den prenumererar jag på i googlekalendern och jag har inte lagt till den manuellt vilket borde innebära att de andra också skulle dyka upp.

i menyn har jag överst "kalendrar". klickar jag på den så dyker mina gmailkonton upp med kryssrutor bredvid sig plus en kalender överst som bara heter Kalender. Plus då "Svenska helgdagar".

Jag har sökt en del och även om det varit gamla träffar så verkar det vara oroväckande svar som jag sett. Att det inte skulle gå med egna kalendrar, bara de som andra delat med en.

edit angående mailen:
    provade den inbyggda klienten och ställde in ett exchangekonto mot gmail.
    fungerar perfekt. Skrotar gmailklienten... den andra gör ungefär det jag vill.
    Nu ska jag bara ha upp den på lockscreen också...

Last edited: 26 november 2011
  4. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Ditt kalenderproblem låter mycket märkligt.

Du ska kunna se samtliga kalendrar som listas till vänster på www.google.com/calendar i din androidtelefon om du är inloggad på samma konto i telefonen. Kan det vara så att du loggat in med fel konto?

Jag har 4 egna kalendrar och 7 som delats med mig, och jag kan se alla och välja till och från dem som jag till i Kalender-listan under meny.

5. iphone_user

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

kontot stämmer. får upp mail och huvudkalender ju...
    Har ju 3 gmailkonton (allmänt, jobb, privat). Det förstnämnda som jag har kalendrarna på är det som jag använde när jag ställde in telefonen. Har testat att skapa mer än en kalender på de andra kontona också men får bara upp en från varje konto :-(

Fattar inte detta.

6. iphone_user

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

7. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Angående Gmail (i väntan på ICS-uppdateringen) kan du ju använda vilken annan mailklient som helst om du inte är nöjd med Gmail-appen. Kör du IMAP sker samma sak som du gör i klienten också på Googles server, simultant.

K9 Mail ska vara riktigt bra: https://market.android.com/details?id=com.fsck.k9

Är du intresserad av en mer avancerad kalender kan du titta på Business Calendar: https://market.android.com/details?id=netgenius.bizcal Finns även som betalversion med ännu fler möjligheter.

Själv testade jag ICS igår och både kalendern och Gmail styrs upp i denna version. Själv tycker jag att iaf stock-kalendern är alldeles för basic i Gingerbread.

8. iphone_user

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jag har haft pocket informant på iphone och är grymt nöjd så den köpte jag 10 minuter efter att jag startat telefonen första gången :-)
    Problemet jag hade var att det hämtar data från den inbyggda kalendern som tydligen hakat upp sig. Det löste sig med att rensa alla data i den.

gmailklienten har jag gett upp. Varken bra, snabb, eller snygg. Jag kör för tillfället den inbyggda epostklienten med exchangekonton (mot googleservers). Funkar klockrent med push och klienten är hyfsat snygg (duger ett tag till).
    Ser fram emot nygamla problem med mail och kalender i ICS när de tvingar mig att börja om ;-)

Det tog nästan 2 dygn innan jag kände att jag inte slängt pengarna i sjön. Men nu tycker jag om min telefon.

Lite fler frågor:
    1. jag vill ha procent i batteriet istället för grön stapel. Hittar inget bra program för det som inte kostar. Tips? (det jag testar nu har lagt till en ny ikon i statusbaren vilket är knasigt)
    2. Lockscreen borde kunna visa så mycket mer... mail, sms, kalender etc. Hur får jag till det? Denna biten får kosta lite slantar.
    3. är det låst med 4 kolumner ikoner på SGS2. Hade gärna tryckt in en femte för att slippa bläddra efter favvoprogrammen

9. Ekeblad

Ekeblad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ang "4 kolumner ikoner" så kan det lösas med GO launcher Ex, då du kan ställa in upp till 5x5 om du vill...

10. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Med widgetlocker kan man sätta ut widgets på låsskärmen.

11. iphone_user

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hittade den men den verkar inte funka bra på SGS2 :-(

12. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Var bara tvungen att säga; lyssna aldrig på fanboys.

13. iphone_user

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag lyssnar men brukar välja att inte ta det till mig. Men kombinationen behov av större skärm och rekommendationer från en som jag anser ha vettiga åsikter gjorde att jag tog steget :-)

Skulle det inte falla väl ut så kan ju alltid förklara med egna ord och egen erfarenhet varför...