Nybörjare: ett par frågor

Diskussion i 'Desire Z' startad av marten_af_skane, 19 jan 2011.

1. marten_af_skane

marten_af_skane Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej folket!

Har en färsk Desire Z som jag sitter och meckar med. Ett par saker har kommit upp som någon vis människa kanske kan svara på:

1. Jag hittar ingen inställning för att telefonen skall låsas när jag stänger (vecklar ihop) den. Det vill jag gärna ha och magkänslans säger ett det borde finnas.

2. Telefonen är långsam. Seg. Laggar. Och den är ju helt ny. Ska det vara så eller bör jag gå och klaga och byta? Känns framför allt som det går långsamt när man anvädner den utfälld och därmed i landscape mode.

3. Läst lite på forumet. Vad är "mod" och att "modda"?

4. Jag vill ha en micro-usb till datorn på jobbet som jag alltid pluggar in när jag sitter vid skrivbordet. Tips på ett program som gör att jag kan sköta telefonen (framför allt sms men gärna allt så som musik och ringa etc) från datorn?

5. Finns det någon note-app som man snabbt kan skriva .txt-filer och som syncar med dropbox?

6. Sist men inte mindst: Hur går man mute? Verkar inte finnas en fysisk knapp ju..

Om det finns några äss där ute som kan det här så vore det guld!

Last edited: 19 jan 2011
  2. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

1. Den låser när du stänger den med av/på knappen.

2. Testa uppdatera till frojo?

3. Finns många trådar om detta, man gör inget om man inte har koll på läget så du får helt enkelt ta den jobbiga vägen och läsa alla trådar tills du får kunskap om det. Inget lätt som man lär sig på 5 minuter men finns intresset finns resultatet.

4. Finns säkert har inget exakt svar på din fråga men jag har haft ett program som via nätet skickar automatiskt till en hemsida på datorn där du kan få sms och skicka sms och allting går via mobilen fungerade smidigt kommer inte ihåg namnet.

5. lista finns det ett program som heter

6. Volymknappen tryck neråt tills volymen är 0 då är det mute.

3. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmmm.

2. Bocka i rutan om USB...

4. marten_af_skane

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen

tack @ matkoh, hittade den efter någon timmes googling. Telefonen är dock fortfarande seg jämfört med min tidigare iphone 4. Framför allt stör jag mig på att det tar 1-1.5 sekunder från det att man öppnar locket till att man är inne i homescreen. Men det kanske man får leva med.

Ang. 1:an, hittade en app som heter "screen tools 2" som fixade det åt mig.

Ang. 3:an så tror jag att jag väntar ett tag innan jag ger mig på det.

Ang. 6:an så måste det finnas ett bättre sätt. Jag vill inte att telefonen skall låta någonting när jag har den på jobbet vid skrivbordet. Men om jag vrider ner volymen så dör väl volymen i hörlurarna också, det vill jag såklart inte.

5. Dracoth

Dracoth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Det finns en medföljande htcwidget "Profil" med en tryck kan du ändra mellan ljudlös,vibration och normalt

Edit: Angående segheten testa starta om lr fabrikåterställa och se om det hjälper

6. Nissdroid

Nissdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mediavolymen sänks inte av att du sänker ringvolymen, men det är ett onödigt omständligt sätt.

Det enklaste sättet är att lägga upp widgeten "Profile" som finns under "Settings"-widgets på skrivbordet. Då kan du snabbt switcha mellan standard/tyst/vibrator.

7. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det tar den extrasekunden att få fram skrivbordet om du låser upp den genom att "öppna" tangentbordet. Om du istället använder "det rätta" sättet och trycker kort på av/på-knappen och sedan låser upp går det snabbare. (Använder du t ex Widget locker så kan du förutom att välja typ av låsskärm och lägga widgets på låsskärmen även välja att aktivera telefonen med valfri hårdvaruknapp (kräver inte root) istället för bara av/på-knappen.)

8. Dracoth

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Kräver det inte root? Funkar det med att trycka på trackpaden?

9. marten_af_skane

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

WidgetLocker

Köpte ($2) just appen och installerade, fungerar bra! Enda problemet är att den inte interagerar med desire z riktigt. Den "kör över" vanliga öppningsmekanismer och gör därför så att öppna tangentbordet ses som att trycka på power-knappen dvs bara "väcker" telefonen. Sen får man slida som vanligt för att öppna helt. Att tänka på för Z-users kanske.

10. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nej, kräver inte root, och du kan välja att även trackpaden går att använda för att väcka telefonen. Men som marten_af_skane poängterar så låser den inte upp när man fäller ut tangentbordet, utan den väcker bara telefonen och man måste även låsa upp med vald låsskärm. Det stör mig dock inte nämvärt och jag tycker de positiva med råge överstiger detta som eventuellt kan tyckas störande av vissa.

Själv har jag vanliga slide-lockern från froyo (med låsa upp och mute/vibration), samt sliders för telefon och kamera, samt sms och ficklampa, plus widget för batteri och slutligen klocka på min låsskärm.

11. Dracoth

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Härligt ska testas! :D

12. marten_af_skane

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan tillägga att jag mailade utvecklarna av applikationen och fick svaret att stöd för tangentbordsutfällning skulle komma med nästa uppdate. Mums!

För att återgå till huvudinlägget:

2; seg telefon:
    Det tar för lång tid att växla mellan saker! Exempel:
    Sitter och ser film i telefonen. Får ett sms som ploppar upp. Klickar på det, det tar kanske en halv till en sekund innan jag är inne i Handcent. Jag börjar skriva men tycker att det är lite för tyst i lurarna. Trycker home-knappen och det tar 0.5-1 sekund innan jag är ute. Går vidare till rätt homescreen och klickar på musikappen. Tar ca 1 sekund innan jag är inne. Trycker play. Håller sen inne homeknappen och går tillbaks till handcent. Det tar 0.5-1 sekund till. Går det lika segt för er?!?!??!

13. Tocsix

Tocsix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

14. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Du kanske har för höga förväntningar?

Jag kommer ihåg när jag satt med min 1 MHz 6502 CPU och 4 KB RAM.
    När jag kopplade upp mot BBS med ett 300 baud modem.
    Och hur det gick snabbt som fann när jag fick ett 1200/75 modem.

Att det överhuvudtaget kan lyckades att skapa en dims som en mobiltelefon med all det grafik och ett flytande gränssnitt ser jag som ett liten mirakel. Att det tar 1 sekund att flytta från ett skärmbild till ett annat ser jag inget problem i.

15. zampe90

zampe90 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hey
    Jag har en HTC Desire z och undrar om någon här vet om man kan uppgradera ram minnet i mobilen?
    Och ifall man kan, vars?

16. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Nej, det går inte. Har inte hört talas om någon telefon med möjlighet till minnesutökning (om man inte räknar sd-kort, som mera funkar som telefonens "hårddisk")

17. zampe90

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

synd ;(
    men vet du om det gå få mer Ram minne på något annat viss?
    typ en app som kan ta en bit av SD minnet och använda det när RAM minnet blir fullt

18. WaspWorld

WaspWorld Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Lite nyfiken, varför vill du göra så?

Björn

19. zampe90

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För min HTC har inte tillräckligt med Ram minne för att orka hålla igång alla appar som går i bakgrunden så mobilen blir seg :(
    och stänger man av apparna kommer dom bara igång igen efter några sekunder.
    Exempelvis viber eller google maps m.fl.

Last edited: 7 aug 2011