Nybörjare på App Inventor...

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by bros, Feb 17, 2013.

1. bros

bros Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej på er...

Tänkte försöka lära mig att göra enkla appar till Android med hjälp av App Inventor och tror att jag har förstått grundprincipen med App Inventor och "Blocks Editor".

Kom på en liten idé om ett enkelt program när mina barn ville lära sig alfabetet: tryck på skärmen och A visas samtidigt som man hör hur A låter, tryck en gång till och B visas samtidigt som man hör hur B låter osv osv.

Tänkte att detta skulle vara en bra och enkel första app men men... naturligtvis inte... för mig i alla fall. :)

Jag lyckas få fram bokstäver (i och för sig bara slumpmässigt) på skärmen och de ändras när jag trycker på skärmen men har ingen idé om hur jag kopplar ihop bokstäverna med ett ljud. Är det någon som vet eller har någon idé?

//Robert

2. alexm

alexm Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte använt App inventor på väldigt länge men tror jag kommer ihåg. Om du lägger till en "label" för varje bokstav men väljer att bara bokstaven "A" ska vara synlig (från början). Det gör du genom att markera varje label en i taget och ändra "visible" i listan till höger. Skapa sedan en knapp för varje bokstav fast du låter knappen visa exakt samma text, t.ex. "tryck för nästa bokstav".

I blocks editor tar du först fram Button1.click (tror det heter så) och drar i label1.visible:false, label2.visible:true, button1.visible:false, button2.visible:true och till sist sound1.play. Gör samma sak fast den här gången gör du label 2 och button 2 osynlig och label 3 och button 3 synlig. Glöm inte att ändra sound1 (som är för bokstaven A) till sound 2 osv.

Säg till om du inte förstår! Denna metod går säkert att förenkla men har som sagt inte testat app inventor på väldigt länge och det här var det jag kunde förklara snabbast. Ett tips är att börja programmera appar på riktigt, mycket roligare ;)

3. bros

bros Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej och tack!

Tror jag förstår hur du menar men förmodligen inte... Får prova detta så fort jag får lite tid över, inte så mycket tid över med två små hemma som springer omkring...

Vore ju roligt att lära sig "programmera på riktigt" men misstänker att det tar ännu längre tid att lära sig. ;)

//Robert

4. alexm

alexm Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du behöver mer hjälp kan du skicka PM! Ja, det tar lite längre tid men det är mycket roligare :)

bros likes this.
  5. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Hur gick det?