Nybörjare, Roota/flasha?

Diskussion i 'Blade' startad av chrippe7, 29 dec 2010.

1. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Hej,
    Jag fick min första Androidtelefon, Zte Blade nu i julas och innan dess har jag bara använt Iphone som smartphone. Så jag har några frågor angående rootning/flashning/Custom Rom:s och allt sånt som är nytt iom Android och skulle uppskatta om någon kunde ta sig tid för att svara på dessa :D

1. Får det några konsekvenser av att göra detta med telefonen? T ex om jag gör det som krävs för att uppdatera till Froyo 2.2, försvinner typ garantin eller något sånt? Går det också att få tillbaka till "fabrikstelefon"?

2. Finns det något som fungerar som gör så att man kan uppgradera till Froyo i den svenska Zte Blade med TFT-skärm?

3. Det enklaste sättet att uppgradera till Froyo, hur är det och vart förklaras det så att en nybörjare som jag kan förstå? :) T ex med Iphone så var det ju bara att plugga in och köra ett program, t ex Greenp0ison, så var den jailbreakad och klar, men vad jag förstått så ligger mycket på användaren på Android-telefoner för att kunna uppgradera till 2.2?

Tack på förhand!

Mvh

2. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    1. I de flesta fallen så ryker garantin, detta kan du fixa (om du mot all förmodan skulle behöva lämna in mobilen) dock med att flasha in original-recovery och ROM.

2. Det finns ett flertal ROMar med 2.2

3. Medlemmen "sandstroem" har en jättebra och grundlig guide till hur du Flashar in Clockwork Recovery och installerar en ny ROM. Elogé!

Behöver du hjälp är det bara att fråga, vi bits inte! :)

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag skulle också uppskatta ngn bra och enkel root/flash guide med aktuella program som behövs. När man klickar på Blades tråd om root/rom tycker jag det är för mkt olika info och vissa länkar leder till andra guider som kanske t.o.m skriver att programmet inte fungerar för vissa telefoner och Blade finns inte med som fungerade telefon. Jag ska titta på Sandstroem´s guide.

Ang garantin så är konsumentköplagen tvingade och om det är ett fabrikationsfel som inte uppstått pga rootning/flashning så vänder man sig till ARN om tillverkaren krånglar.
    MEN eftersom vissa rom:ar överklockar (verkar det som) så kan det ju i sin tur påverka hårdvaran på ett ev negativt sätt.
    Så det beror ju på vad som går sönder.
    Men det går ju som sagt att lägga in orginal rom och låtsas som om det regnar ;)

4. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Okej, tack så mycket för dom olika svaren :)
    Men då har jag en till fråga,
    Blade är den telefonen som jag använder till vardags och måste förlita mig på att den fungerar(det är inte superviktigt men man vill ju ha en fungerande telefon), skulle du rekommendera att jag väntar med att en färdig produkt av FroYo kommer ut innan jag installerar den eller är den så pass stabil att jag kan uppdatera redan nu? För jag har hört lite om att vissa ska vara lite ostabila, men dessa är inte experter så tänkte att då är det ju bäst att fråga er :)

5. johanrosvall

johanrosvall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det beror helt på hur kräsen du är. Kallt_Kaffes rom har ju sina kända fel:

Men i övrigt är detta en stabil rom. Jag har inte haft större problem än att GPSen bråkar ibland, vilken jag kan leva utan. :)

Lycka till!

EDIT: Sandstroem's Guide

Byt ut gforums zip mot Japanese Jellyfish RLS2 så ska saken vara biff.

Last edited: 30 dec 2010
  6. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag anser att kallt_kaffes ROM (Japanese Jellyfish) fungerar riktigt bra och tycker själv, att den är en av de bästa ute just nu!

Om du vill vänta tills ZTE släpper en egen 2.2-rom till Blade får du nog vänta länge, de har väl framfört att en 2.2-rom inte kommer finnas tillgänglig för Bladen?

Summa summarum, jag tycker inte att du behöver vänta för att köra in en 2.2-rom, jag tycker att det flyter på bra nog!

7. korak

korak Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är den stora skillnaden mellan originalromen och 2.2 rom.
    Stabiliteten verkar ju vara sådär med .

Ge oss några bra skäl att byta som gör oss vanliga användare övertygade.

/

8. johanrosvall

johanrosvall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Dubbel prestanda

Fler appar tillgängliga

Wifi tether

:cool:

9. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag har lite problem med min Blade, dels batteriluckan som krånglar, är den tillräckligt god anledning för att få den utbytt på garantin? Sen har jag installerat ClockworkMod Recovery, den skapar väl inga problem vid den eventuella utbytningen?

Sen har jag installerat TaskKillern och när man dödar apparna så ser man ju hur mycket ramminne som finns tillgängligt, när telefonen är nystartad och jag dödar apparna säger den att jag har ungefär 300MB ledigt, men när telefonen varit på i några dagar och jag dödar apparna säger den att jag bara har ungefär 180MB ledigt, hur kommer det sig?

Last edited: 30 dec 2010
  10. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Skulle aldrig kunna tro att det räcker för utbyte av telefon, även för att vara på den säkra sidan så skulel jag ha kört in original recovery och rom.