Fråga: Nybörjare vill roota - par frågor

Diskussion i 'Galaxy S5 - ROM-filer och utveckling' startad av Sulles, 18 sept 2014.

1. Sulles

Sulles Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Ny till det här forumet, och nästan lika ny till android-teknik.
    Har nu läst en del om rooting osv, då jag vill roota min galaxy s5. Modellen är SM-G900f, och jag tänkte ta CF-Auto-Root vägen, där jag hittat den respektive zipfilen för att roota. Är den här vägen att rekommenderas?
    Jag försökte med Towelroot, men den är tydligen outdated för s5. Towelroot ska ju också vara bättre pga av att den "inte triggar knox"? Vad innebär det här? Är det enbart garantin det handlar om, och skulle jag kunna "untrigga" det här genom att unroota mobilen?
    Och om jag går via CF-Auto-Root vägen, finns det någon risk att jag brickar telefonen om jag gör något misstag? Kollat genom guider osv, och det ser inte komplicerat ut alls, så.. ja. Något jag liksom skulle kunna vara lite orolig för är om zip-filerna som finns på xda skulle passa min mobil eller inte. Står ju "SM-G900F (International Qualcomm): CF-Auto-Root-klte-kltexx-smg900f.zip", men paranoid som jag är vill jag vara 100% säker. Skulle den här funka alltså?

Värt att nämna är att jag försökte roota en gammal galaxy s2, och det gick relativt bra!
    Otroligt tacksam för svar och hjälp, är så mycket nybörjare till det här som man kan bli!

edit: Fortsätter läsa om ämnet och väntar på svar! Kom förbi någonstans där det stog nåt i stil om att mobilen kommer att brickas om jag rootar den, fast mobilens boot loader är låst. Vad menas med det här? Skulle min vara låst, tro? Köptes på Siba, Tele2-operatör.

Last edited: 19 sept 2014
  2. Muyfa666

Muyfa666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Än så länge finns det inget sätt att "untrigga" Knox. Det handlar precis som du säger enbart om garantin. Dock är detta inte ett lika stort problem för oss i Sverige då vi skyddas av lite bättre konsumentlagar, så man behöver troligtvis inte oroa sig så mycket för det.

Risk för brick finns alltid, men risken är liten om du kan följa instruktioner.

Du kan (och bör) fortfarande använda Towelroot då den inte triggar Knox. Knepet är att extrahera enbart modem-filen från föregående firmware-version, flasha in enbart den (man får en massa fel och så, men det löser man sen) när du sen har modemet som är mottagligt för Towelroothacket så är det bara att roota, därefter flashar du tillbaka den extraherade modem-filen från den nyaste versionen så att alla fel försvinner.

Det är inte så svårt som det låter, men LÄS PÅ ordentligt innan du gör det. Det finns färdiga filer att ladda hem, men jag extraherar alltid dem själv från officiella nordiska firmwares för jag är paranoid.

Tänk också på att du och enbart du ansvarar för en brickad telefon. Jag unrootade min efter att ha kört med root en vecka. Tyckte inte det gav något som jag inte klarar mig utan, plus att jag vill köra Android L utan bråk när den kommer.

Sulles gillar detta.
  3. Muyfa666

Muyfa666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Guiden jag följde:
    http://forum.xda-developers.com/galaxy-s5/general/how-to-root-triggering-knox-2nd-method-t2843044

Senaste nordiska firmwaren:
    http://www.sammobile.com/firmwares/3/?download=33774

Firmwaren som man kan köra Towelroot på:
    http://www.galaxys5update.com/firmware-g900fxxu1ane2-4-4-2-galaxy-s5-sm-g900f/

De här två kommer inte att heta exakt likadant som de i guiden. Det beror på att namnen skiljer sig mellan länder och operatörer.

EDIT: Jag vill återigen understryka att du gör detta på egen risk. Kom inte och skyll på mig om det går åt pipan.

4. Sulles

Sulles Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det lät faktiskt inte så komplicerat, även fast jag är nybörjare som sagt! Dock har jag redan försökt med CF-auto och det gick finfint! :) Även fast det inte låter så svårt som sagt, känns det dock som om det kanske finns en liite större risk för brick via den metoden. Har faktiskt inte hittat den någon annanstans, men lät smart och smidig, det gjorde den! Kanske eventuellt gör det nån gång i framtiden.

Tusen tack för informationen om Knox, blev lite tydligare för mig nu. Tror nog jag klarar mig med triggar, speciellt med tanke på att vi som du sa skyddas av bättre konsumentlagar, och eftersom jag alltid är relativt försiktig med mobilen.
    Tack för hjälpen!