Nybörjare!!

Diskussion i 'Allmänt' startad av princedude, 4 aug 2009.

1. princedude

princedude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad
    Okej jag kanske inte ens e nybörjare jag har ju inte ens en telefon med android.

But hell here goes!

Jag har kollat runt här på swedroid och känner mig mer och mer övertygad om att att android is the way to go! men nu när ja börjar kolla runt mer ingående, så stöter man på många FANboys från alla olika håll! Just nu står de för mig mellan Iphone 3gs (Som varenda jävel ska ha) och HTC Magic! och jag vill bara ha en lätthanterlig ny telefon! gärna med hundra miljoner olika inställningar och grejer man kan ändra på och allt och jag fattar att Android e de bästa valet då... Men e Magic lätt att använda och fixa å trixa mellan appsen?? När kommer Hero och e de nån som vet om tre kommer sälja den??

Kom in på denna tråden och blev lite sne!
    http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=97957

Klart å tydligt en massa fanboys som bråkar men sakerna dom tog upp var intressant! nån som har läst detta och har svar på om de är så:

"Hårdvaran i magic är ingen höjdare."
    "Men det är väl inga problem att köra bluetoth headset ?"
    "Android-telefonerna är lika låsta som iPhone...ingen stereo över bluetooth, inget skicka filer över bluetooth, inte använda telefonen som 3g-modem osv." - kan ja tänka mig e väldigt gammal fakta....
    "Användarvänligheten är hemsk, touchfunktionen ännu värre, responsen på touchen är så lång"

"Android är fortfarande väldigt nytt (läsa: ostabilt och buggit)"

äsch ja orkar inte skriva in allt! men är det ostabilt? har de varit nån uppdatering sen juni?

tacksam för svar!

2. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Alla verkar vara överens om att kameran suger och att det är låg batteritid. Just batteritiden vet jag dock inte hur den står sig mot iPhone (eftersom jag inte ägt någon), men kameran är verkligen inget att hänga i julgranen.

Har inte testat själv, men jag är rätt säker på att jag sett flera trådar som handlat om BT headset, så det ska inte vara några problem.

Det finns en guide här på swedroid hur man använder telefonen som 3G-modem. Skicka filer funkar med program på Market.

Den är något okänslig ute vid kanterna, men inte så att det irriterar mig. Ligger telefonen mot ett bord så är den ibland också knepig att trycka på. I annat fall är det inga som helst problem.

Det har inte varit varken ostabilt eller buggigt för mig, och generellt verkar alla som äger en Magic vara väldigt nöjda.

3. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

ostabilt? instabilt?
    Jag har haft min telefon i en månad nu och den har aldrig krashat. Jag har haft några apps som har krashat men det beror på att utvecklaren av just den appen har gjort något fel.

Satt och skratta åt många uttalanden i tråden du länkade. Har aldrig märkt av många av de sakerna de klagar på. Tror det är mer fanboy snack. Säger man att HTC Magic har sämre batteritid för att den kan köra program i bakgrunden så har man inte tänkte så långt.

Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med min Magic och skulle aldrig byta den mot en iphone.

4. Kajlie

Kajlie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20+
    Haha ja hjälp va många fanboys det var på det forumet :D

5. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är rätt ny själv, haft min magic i några veckor, men ska försöka svara på en del av de frågor du har.
    Japp, så gott som alla apps fungerar på ungefär samma sätt. Menyknapp -> meny, sökknapp -> ev. sökfunktion osv.

Det mesta går att modifiera så gillar man t.ex. inte smsprogrammet så kan man vara rätt säker att någon har skrivit en ersättare till det (chompsms är populär). Det samma gäller de flesta delarna, skrivbord, adressbok osv.
    Sant, men den är fullt tillräcklig. Samma gäller för övrigt iphones alla modeller.
    Vet inte mycket om bluetoothfunktionerna, själv använder jag ftp om jag vill föra över filer trådlöst till min magic.
    Nu vet jag att citatet i första hand gällde bluetooth och inte mjukvara, men att säga att Android skulle vara lika låst som IPhone är löjligt. Utan root så kan man inte installera program annat än från iphones market. T.ex. så ville jag prova Opera på sambons IPhone 3G, den är färdigutvecklad men apple släpper den inte på market. http://my.opera.com/haavard/blog/opera-mini-iphone.

Ett annat exempel på diktaturen på app store: http://www.theiphoneblog.com/2009/07/28/apple-rejects-google-voice-apps/

Android tillåter installation av program från vilken källa som helst, så folk kan släppa sina program genom sin egen hemsida om de så vill.
    Själv föredrar jag androidens interface framför IPhone3G, touchfunktionen tycker jag den känns ungefär likadan. Lite svag i kanterna på båda modellerna, men utmärkt i övrigt.
    Nej, android är inte ostabilt enligt min erfarenhet.

6. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Hero är här, men kanske inte i Tres butik.

Jag använder ett SE HBH-DS980-headset och har inte märkt några problem. Tror det är stereo jag hör. :)

7. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag är en som gått från iPhone 3G till HTC Magic och tillbaka till iPhone 3G (i väntan på HTC Hero) så jag kan ju svara lite från min synvinkel.

"Hårdvaran i magic är ingen höjdare."

Jag och nej. Sjävla telefonen tycker jag var väldigt skön. iPhone i jämförelse kändes stor och klumpig. Jag har vant mig nu igen men jag ser fram emot HTC Hero.

Motorn under skalet kunde dock vara lite bättre. Det går att klocka över och normalt är det inga problem men jag ser fram emot nya snabbare processorer. Jag har inte testat iPhone 3Gs men även om min iPhone 3G är bra så kan den också hacka till ibland så det är itne så att iPhone är milsvidd bättre.

"Men det är väl inga problem att köra bluetoth headset ?"

Jag testade ett parolika Ericsson-headset och i stort set hade jag inga större problem., Jag hade några problem med att
    ljudet försvann nån millisekund då och då men det löste sig genom att tillfälligt stänga av WIFI (tror den letar nät och då hackar till).

Det lustiga är att jag inte precis haft nån bra tur med min iPhone on mina headsets. Hack i ljud och tapp i kontakt. Faktum är att jag just nu gett upp med att använda mig av blåtandsheadset för min iPhone p g a alla dessa problem. Så min egen erfarenhet är att jag har haft mer tur med Android och blåtandsheadset än med iPhone.

"Android-telefonerna är lika låsta som iPhone...ingen stereo över bluetooth, inget skicka filer över bluetooth, inte använda telefonen som 3g-modem osv." - kan ja tänka mig e väldigt gammal fakta....

Jag hade inga problem med stereo över blåtand. Tror det är gammal info. Att man behöver ett program från market för att skicka och ta emot filer över blåtand tycker jag är dåligt men det går. Och tanken att Android är lika låst som iPhone är ju skrattretande :). En av de få anledningarna till att vi ändå rootar den är att vi ännu måste "lura" google och Google Market så vi kan köpa program. När de rullar ut betalapps på Google Market så tror jag majoriteten inte direkt kommer att roota.

"Användarvänligheten är hemsk, touchfunktionen ännu värre, responsen på touchen är så lång"

OM det är något jag sakanr nu så är det Androids GUI. Jag har 8 st skärmar på min iPhone med 16 apps på varje. Hur kul är det att leta upp den app jag vill ha? Jag saknar Widgets! Nä, jag tycker inte det är något fel med användarvänligheten. IPhone har en något mer responsiv touchfunktion men jag var förvånad hur bra den var på Android. 99% av gångerna så hade jag inga problem med att skriva, scrolla etc.

"Android är fortfarande väldigt nytt (läsa: ostabilt och buggit)"

Nja, om du installerar ihopkokade ROM's så finns alltid möjligheten att någon är buggigt. Men om du inte är intresserad av den biten och kör Vanilla Andorid så tycker jag inte det är något större problem. Det är ju inte så att iPhone 3G är buggfri. Det finns tex massor av klagomål om att uppdatering 3.0 har skapat många problem med iPhone 3G.

Jag tror inte att du skulle bli besviken av iPhone 3Gs. iPhone är en riktigt bra telefon med ett genomtänkt OS. Jag älskar mediafunktionaliteten och iPhones appstore har så mkt mer spel och apps som jag gillar. Men Android är också jäkligt bra nu. Google har fortfarande lite saker att fixa men vi vet att de kommer med minst 2 uppdateringar i år så det kan ju bara bli ännu bättre. Och jag har köpt alldeles för mkt på Android Market också så det finns mkt kul där också.

/B

8. norrlund

norrlund Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@SwedBear: Lite nyfiken på vad du menar "mediafunktionaliteten" hos iPhone. Är det nåt speciellt du saknar med Android på den punkten? (håller själv på och jämför olika alternativ)

9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 506

MINA ENHETER

Stort STORT minus med Iphone är Itunes: i windows är den i närmaste ett virus, bloatat skit.

10. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan hålla med här. Jämfört med iPhonens touch som känns väldigt "lätt" så känns Androids rätt "tung". Det är svårt att förklara känslan men tänk dig att det känns som att fingret svävar över skärmen på iPhonen och det känns som att man knappt behöver nudda den för att den skall reagera. Nästan som att den vet vart man skall trycka. I androiden är själva touchen inte alls lika rapp. (Tror bara man märker detta om man kommer från en iPhone, har man inte haft touch tidigare så är det inget som stör en)

Jag vågar inte säga om det beror på klockfrekvensen i mobilen (det blir något bättre när man kör överklockat, men inte helt bra) eller om det är tweaks man kan göra i mjukvaran.

Med det sagt så skulle jag aldrig gå tillbaka till min iPhone. Android är ett mycket trevligare operativsystem som främjar direktkommunkikation och multi-tasking. Och framförallt så främjas utveckling. Det går tyvärr inte att säga samma sak om iPhone OS.

Vill man ha en upplevelse som är stängd från det att man packar upp den och den skall synka till datorn till det att man inte kan installera vilka program man vill på den. (Men allt som går att göra görs jäkligt jäkligt bra) Då är det iPhone som gäller.

Vill man däremot ha en mycket öppnare telefon som man kan göra i stort sett vad man vill med så är det Android som gäller. (Android är dock inte riktigt lika finputsat än, men det kommer)

Mina åsikter.

11. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Itunes + iphone funkar dessutom inte om man har XP64.

12. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Med Overclockwiget och Taskill håller batteriet minst två dagar vid normal användning (surf,sms, wifi och lite spelande). Vilket jag inte tycker är sämre än iPhone.

Jag måste faktiskt säga att musikspelaren i iPhone är utan tvekan den bästa som jag testat i en mobil (har haft ett gäng) och iTunes i XP samt Windows7 har aldrigt krånglat, utan fungerat precis som det är tänkt. Känslan i iPhones touch är bättre än på den Magic som jag har, men Magic är inte många steg efter.

Det man får ta hänsyn till är att Apple har haft bra mycket längre tid att finslipa på sin produkt och där av resultatet, men trots det så har jag en Androidtelefon och tänker inte byta bort den mot något annat för att det helt enkelt känns som det finns mer att hämta i Android i det långa loppet.

13. wizzler

wizzler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har du testat MixZing? http://www.mixzing.com/android.html

dock saknar jag coverflow.

14. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
  15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

@Op. Ja, Android är nytt och därför är inte allt implementerat än, t.ex finns inte filöverföring vida bluetooth med i vanilla Android pga det. I framtiden kommer det garanterat finnas. Tycker dock att google hunnit med mycket och kommit långt.

Vilken mobil var det som i v3.0 av OS:et fick copy & paste och lanserade det som en världsnyhet?

16. 1010

1010 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på er

Också ny här har lurkat lite men fastnat, har planer att byta telefon snart men gamla Qtek 1010 börjar tröttna efter oh 6år. Det konstiga är att den aldrig har strulat.

Det jag använder telefonen främst till det är kalender, på Nokia går det att se månadsvy och dagshändelser på samma sida. Går det med Android??

Sedan så håller jag en del föredrag och brukar ha punkter på telefonen, skriver och sedna synca med Pocket Word. Hur fungerar det?

Radio...nej eller...

Får man också be om en ordlista för Rookies....

Tack för ett bra forum

17. 1010

1010 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som kan svara eller...

18. MLx2

MLx2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har haft min Hero i några dagar och kan meddela att just kalendern inte håller måttet. Har inte funktionen du frågar efter och saknar även en så basal funktion som "veckovy" (det ska dock finnas i HTC Magic och vad jag förstår i "orginal Android"). Det är dock möjligt att det finns något program/widget som löser detta, har inte hunnit gå igenom Market ännu. Om inte så lär det dyka upp så småningom.

Ingen radio på någon Androidlur hittills.

19. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Välkommen!

Titta på SugarSync! Droppa filen från dator i en mapp (när applikationen är installerad) och den synkas automatiskt (över nätet) mot din lur om du har motsvarande app där. Dina filer finns även tillgängliga på webben om så önskas.

https://swedroid.se/wiki/index.php/Ordlista

20. 1010

1010 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren, får fundera vidare men det är en läcker telefon..