ROM: Nybörjarfråga: Strul med rootad Gnex

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Burger_Jarl, 9 maj 2013.

1. Burger_Jarl

Burger_Jarl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Jag har lite koll på teknik, men är rätt ny på det här med Android.

För några månader sen köpte jag en rootad Galaxy Nexus av en kille på Blocket, och nu har den börjat strula lite. Grejen är den att killen hade tagit bort superuser-filen från luren innan han sålde den, så när jag startar Root Manager säger appen att jag "måste ha root på min telefon" för att det ska funka.

Jag har varit i kontakt med säljaren och fått Superuser-filen zippad (Superuser-3.0.7-efghi-signed(1).zip) + en annan fil (recovery-clockwork-5.5.0.2-maguro.img)

Snokade fram att superuser-filen ska ligga under /systems/bin/su eller /systems/xbin/su.

Nu undrar jag:

1. Superuser-filen jag fick är tippad. Är det bara att unzippa den och stoppa in på rätt ställe, eller lägger jag till den i zippad form?

2. Via Astro File-appen har jag lokaliserat /systems/bin och /systems/xbin. Men jag hittar inte en su-undermapp i varje sig /bin eller /xbin. Måste jag skapa /su/-mappar eller kan jag bara lägga in Superuser-filen direkt i /bin- eller /xbin-mappen?

I början av inlägget skrev jag att min Gnex strular. På vilket sätt då, kanske ni undrar. Jo: Telefonen har fastnat på Android 4.1.2. Jag har fått uppdateringen till 4.2.2, men telefonen vill inte godta systemuppdateringen.

Kan det bero på att telefonen saknar superuser-filen?

Tack på förhand!

Mvh
    Burger_Jarl

2. Burger_Jarl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingen respons. Kanske har postats i fel avdelning av det här forumet? Jag testar att flytta samma fråga till ROM-avdelningen.

3. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Personligen skulle jag aldrig börja använda en rootad telefon utan att flasha stock för att bli av med alla eventuella problem och mystiska appar som kan tänkas finnas på telefonen. Om du ska uppdatera till 4.2.2 ska du köra en nyare version av Clockworkmod. Senaste är 6.0.3.1. Vilken superuser du ska använda beror också på vilken version av Android du tänker köra.

Om du väljer att flasha 4.2.2 med en dator kommer allt (inklusive all media du kan tänkas ha på minneskortet) försvinna, men du kommer få en helt ren telefon.

Men för att svara på dina frågor:
    1. Nej. För att skriva till /system krävs root, vilket det inte verkar som du har. Du kan dock flasha zip-filen i Clockworkmod, förutsatt att det är en flashbar zip-fil. Personligen skulle jag dock se till att fixa en ny med samma argument om problem och mystiska appar som ovan.

2. Flashar du via Clockworkmod är det inget du behöver tänka på.

Och problemet du nämner: jag skulle prova att flasha 4.2.2 via dator. Anledningen varför det inte funkar skulle kanske kunna ha något att göra med vad förra ägaren har gjort? Man kan antingen göra det manuellt via fastboot (jag antar att din Galaxy Nexus är en maguro och inte en toro eller toroplus), för att sedan manuellt flasha clockworkmod följt av superuser eller också kan man använda ett toolkit som gör allt åt en. Jag föredrar att göra det via fastboot själv.

Last edited: 13 maj 2013
    Burger_Jarl gillar detta.
  4. Burger_Jarl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Lassekongo! STORT tack för hjälpen. Har rootat luren nu och kör Android 4.2.2 via Cyanogen (10.1.0-RC2-maguro). Det gjorde verkligen susen.