Nybörjarfrågor Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av vurna, 30 jun 2009.

1. vurna

vurna Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hej!

Jag har precis nyligen införskaffat mig min första Android telefon, en htc Magic. Jag är riktigt nöjd hitintills den verkar ha en enorm potential.
    Efter att ha börjat surfa runt på market och olika forum så har vissa frågor och oklarheter uppstått för mig som jag skulle vilja ha hjälp med att få rätsida på. :-)

- Market
    Här kan jag ladda ner nya program. Varav alla som jag ser är 'Free'. Hur slår jag av filtret så att jag även ser sådana man måste betala för att ladda ner?

- Root
    Vissa program verkar kräva att man som användare i sin telefon har mera behörigheter än vad man har standard efter att man köpt telefonen.
    Jag har förstått att man måste byta? operativsystemet till en annan version? I så fall försvinner alla program och inställningar som tex mina MMS / 3G inställningar om jag byter operativsystem? Och vilket operativ system skall man välja som Svensk för att bibehålla svenskt språk på tex tangentbordet?

- Cupcake
    Jag har sett detta nämnas på vissa forum, vad exakt är detta?

-Widget
    Vad är det för skillnad på en Widget och ett vanligt program som jag laddat ner?

- Icke market program.
    Hur säkert är det att installera ett program utanför Market ramverket? Om man kör det igenom sin PC's antivirus först, kan man känna sig säker då?

Tack på förhand!
    /Vurna

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Roota din telefon, ladda in en ny rom (OS) och kör market enabler:
    http://code.google.com/p/market-enabler/downloads/list

I framtiden kommer vi inte behöva göra det. Av någon anledning är inte betaldelen av market tillgängligt för oss nordbor från början.

Du kan få svenskt med de flesta rommar. Jag har bytt och behövde inte skriva in nya inställningar, men du kan i värsta fall behöva göra det. Det finns en tråd som beskriver vilka inställningar du skall använda.

Android 1.5 (har jag för mig)

En widget är en grafisk applikation som ligger på din bakgrundsskärm (home).

Att köra det genom ett antivirusprogram hjälper inte alls, men det är tämligen säkert att stoppa in icke-market-program.

Lycka till

3. vurna

vurna Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Kanon, tack för svaren. Bitarna börjar falla på plats i djungeln.. :)

4. nilsi

nilsi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan passa på att ställa en annan nybörjarfråga, är möjligt att använda den nordiska magicen från 3 som modem till datorn? Läste något om att det inte var möjligt ännu.

5. johnny karlberg

johnny karlberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det går med usb kabeln om jag fattat det rätt, men inte med blåtand.
    Men är ju att föredra med kabel eftersom du får laddning samtidigt.

/Johnny

6. nilsi

nilsi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha, jaja då är det ju inget att oroa sig över. Tack Johnny.

Edit: Det är inget problem att köra den som modem på en Macbook heller va? Frågar då jag antagligen kommer köpa en Mac till kommande studier.

Last edited: 8 jul 2009
  7. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Andra inlägget i den här tråden finns länk till programet du behöver om du ska köra telefonen som modem.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=77

Det står även en del annat mat nyttigt om just din frågan i den tråden.

Hittade en tråd till med ett grattis program för att använda telefonen som modem..

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=413

Last edited: 8 jul 2009
  8. nilsi

nilsi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, tackar. Testade precis och det fungerar klockrent. Nästan så man ska säga upp det vanliga. 2mbit ner och 0.7 upp, och jag bor i en grotta typ! har skitdålig vanlig mottagning konstigt nog.

Min fråga om jag kommer att kunna använda den som modem på Macbooken kvarstår dock.

Tack för era svar!