Fråga: Nybörjarfrågor ang roota/flasha

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Dellblod, 15 feb 2012.

1. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej,

Bestämde mig för att börja med rooting, med min nya Nexus men jag är ännu inte riktigt säker vilken ROM jag ska ladda ner, men enligt de flesta på XDA, så är denna ROM den bästa:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1402341 (Android Open Kang Project - maguro - build 23)

1. Jag undrar dock, det finns ju två olika versioner att ladda ner, nightlies och milestone, är det någon stor stabilitets skillnad mellan dessa två, och för en nybörjare som jag, ska jag då hålla mig till Milestone?

2. Uppskattar gärna om ni kunde komma med tips ang vilken kernel jag ska använda tillsammans med denna ROM, har hört att Franco ska vara väldigt bra, finns det någon bättre, och då vill jag uppmärksamma att jag mest är ute efter batteritid, och jag kommer alltså inte klocka osv.

3. Är det något annat jag ska tänka på när jag börjar flasha ROM's eller fungerar allt på samma sätt, som SG2?

Tack

2. Bazile

Bazile Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

1. Jag kör själv med Milestone 3 men skall i talande stund flasha Nightly 23 då det verkar enligt kommentarer på XDA som att den skall fungerar fint så även du borde kunna prova den, om inte så har som sagt Milestone 3 fungerat felfritt för mig.

2. Även här kör jag med nyaste Franco sedan 2 dagar tillbaks och även den har fungerat bra.. Lite för kort tid dock för att säga hur batteri är, och är inte heller så intresserad av att klocka o.s.v.

3. Flasha roms fungerar precis likadant som på S2:an... Så länge du har installerat CWM/Rom manger är det bara föra över romen till telefonen och boota in i recovery mode.

För att fixa root och recovery rekommenderar jag Jedi´s Root guide som jag själv använde mig av...

Lycka till

Dellblod gillar detta.
  3. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Vad tycker du om att roota på detta sätt istället, ser mycket enklare ut?:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1392310

Finns det några nackdelar att använda detta toolkit?

4. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag körde Toolkit. Tog typ 5 minuter. Hur enkelt som helst.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

5. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Det kan säkert fungera bra, anledningen till att jag använda Jedi´s guide var för att försöka lära mig vad jag faktiskt höll på med och hur det fungerar istället för att bara klicka på en knapp och så är allt klart.. :)

6. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

ToolKit är riktigt smidigt, använder det själv.

Det finns en poäng med att lära sig vad man faktiskt gör, det brukar uppstå en viss panik som i sin tur leder till dålig stämning när det går snett och man inte har någon aning om vad som hänt.

För övrigt inga nackdelar vad jag vet, den gör ju samma sak som manuellt, fast per automatik.

7. bosseh

bosseh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jesus här på forumet har skrivit en utmärkt guide till rootning av GN. Du finner den högst upp under 'stickies'.

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

:cool:

9. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Jedi, the Jesus of Swedroid perhaps?

10. bosseh

bosseh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Förbaskade Swiftkey! Hur den kunde utnämna jedi till Jesus vet jag inte, men så blev det i alla fall:) Lite av underverk gör ju dessa guideskrivare så det var väl inte helt galet ändå!

11. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Telefonen är nu rootad och jag kör android revulotion HD med stock kerneln. Men varför kan man inte "hard reset" telefonen? Tex, jag har ca 3 bilder som jag tog med kameran, och en mapp som heter root som jag skapade, men när jag tryckte på "hard reset", och jag wipade även allt därefter, men detta finns fortfarande kvar?

På s2, så försvann allt när man gjorde en hard reset, är det något jag gör fel?

12. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

SD kost wipas inte av en hard reset om jag förstår dig rätt.

13. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Men hur formeterar man om sdkortet? Är det enda valet att göra det från datorn, men försvinner inte alla system filer/mappar då?

14. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Inget som är av värde för systemet ligger på det interna SD-kortet. Det som finns där är filer som musik, bilder, eventuella backups till apps eller dylikt. Vet du att du inte har något sånt som du vill ha kvar så är det bara ta bort det via datorn. Annars borde det gå att göra via ADB, vet dock inte hur i sånafall.

15. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Är inte riktigt insatt i detta, kan du ta en titt och se om det finns något på SD som hör till systemet eller så, eller kan jag radera allt som finns där?

Högre upplösning:
    http://imageshack.us/photo/my-images/838/bild1av.png/

16. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Du ska nog kunna radera allt på SD utan några problem, det är som sagt Musik, bilder och sånt du exporterar till SD som försvinner..

17. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

3. Tänk på att hålla dig en bit ifrån telefonen vid flashning. Detta pga att NAND-chipet kan gå sönder, och telefonen riskerar då att bli väldigt varm, och i värsta fall uppfatta eld.

18. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag kan passa på att svara på min egna fråga ifall någon skulle undra detsamma som jag. ROM's som har 4.0.3, har detta som bugg, dvs att allt inte raderas. Så om du kör 4.0.2 så fungerar detta.

19. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jävligt onödig kommentar? Bara för att du är en savant betyder inte det att allt är självklart för alla från födseln.

OnT: Av bilden att döma så kanske du ska backupa mapparna "Root", "TitaniumBackup" och "inappad", eftersom det är mappar du eller någon app har skapat så kan jag inte veta vad som ligger i dem. Kika efter själv och se om det är något du vet är av värde för någon app du använder. Har du t.ex. backupat appar med TitaniumBackup så ligger de i den mappen.

Last edited: 17 feb 2012
  20. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

:cool: