Fråga: Nybörjarfrågor kring ROM (rekommendation, hur man installerar etc.)

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av rytterstedt, 24 feb 2014.

1. rytterstedt

rytterstedt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Hej!

Har haft en Galaxy S III LTE i snart 14 månader och jag har aldrig riktigt känt ett behov av att installera en ny ROM. Har flashat mobilen och använt mig av en ny launcher (Nova) men det är ungefär så långt jag har kommit. Nu har jag börjat känna att stockROM är lite tråkigt och skulle vilja testa något nytt. Problemet är att jag inte vet hur man ska göra eller vad man ska välja.

Så jag har några frågor:

1. Vilken ROM är "bäst" enligt er? Vilken fungerar bäst osv? (kollat in t.ex Ripper ROM, Pandoriam, LiquidSmooth och Omega ROM men kan inte bestämma mig för vilken)
    2. Hur installerar jag sen denna ROM?
    3. Finns det någon speciell kernel ni rekommenderar? Eller ska jag använda den som följer med den ROM jag väljer (om det följer med någon)?
    4. Hur installeras isf en kernel?
    5. Något jag bör tänka på?

Tacksam för svar. Hoppas ni kan ha överseende med en nyfiken, men dock okunnig, person. :)

2. tissot

tissot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej..
    Ojojoj.. Nä det där kräver en extremt lång förklaring. Du måste läsa in dig en del själv föreslår jag. Det är viktigt att man är noggran och kollar att man väljer rätt filer osv.

Läs här.. Chainfire har en sida om att rota och hacka mobilen.
    http://autoroot.chainfire.eu
    Mobilen din heter i9305. Och beroende aboneman kan den heta i9305N..

Läs så mycket du kan först.

Xda forum ska du kika på.

Lästips: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1967124

Detta är en tråd på xda som beskriver hur man ska förbereda mobilen för ny rom med hjälp av just cf root. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1914394

Lycka till

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

rytterstedt gillar detta.
  3. dr digital

dr digital Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har följt dessa forum sedan våren 2011 och min första Galaxy SII. Varje (i 95% av fallen) gång någon skriver och undrar över hur man skall lösa allvarliga problem med mobilen så handlar det om mobiler som är försedda med en den ena och en den andra mest fantastiska ROM man kan tänka sig...

Mitt trista råd är: Don't do it - you will be sorry, om du inte vet exakt vad du gör och hur du kan hantera uppkommna problem och en eventuell roll-back till original.

4. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Skrev "flashat" men menar "rootat". Root har jag redan, men vill gå ett steg längre i min användning och förståelse kring mobilen. Därför jag letar efter guider och/eller tips på hur man kan göra. Ska läsa länkarna du bifogade och se vad jag lär mig.

Tack så mycket. :)

5. tissot

tissot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Men om du rootat är du på G ju :) Du bör installera senaste versionen av recovery. Antingen twrp eller cwm. Det är lätt gjort.. Sedan är det bara att flasha ny rom. Går man in på xda forum brukar de flesta rom skaparna skriva hur man installerar ny rom.

Själv kör jag med Omnirom.. Det är baserat på Cyanogen Mod 11 alltså kitkat.

Annars finns ju rxtreme som är jellybean 4.3. Den är baserad på standard rom men med en massa möjligheter att tweka och fixa nya bra funktioner. Alliance rom gillar jag också. Det är samma förutsättningar som rxtreme.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

6. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Tackar för svar, har varit lite upptagen med skolan så jag har inte hunnit svara.

Ska fabriksåterställa mobilen och sen roota om. Kommer fortsätta att köra med CWM eftersom jag tycker att den fungerat bra hittills.

Tänkte testa CM 11 (http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/development-i9305/rom-cyanogenmod-11-0-official-t2524516). Den verkar finnas till I9305.
    Har Telia som operatör och då har jag ju inte en I9035N eftersom Telia kör på 800/2600 MHz i 4G. Det verkar vara rekommenderat att uppdatera radion/modemet, men problemet är att jag inte vet vilket modem jag har (http://forum.xda-developers.com/gal...05/modems-i9305-cwm-flashable-modems-t2010116)

7. Toja60

Toja60 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej. du har förmodligen likadan i9305 som mig, Telia. Jag är nybörjare inom detta och hade lite för bråttom när jag flashade in förmodligen fel från början, blev av med IMEI och modem, lyckades hitta fix för att få tillbaka IMEI.

Sedan var det modemet, eftersom jag inte noterade innan vilket modem jag hade, så fick jag prova en hög med modem :)

När jag flashade in modem nr 5 i ordningen :o XXALI7.zip så fungerade det direkt, inga problem med varken Wi-Fi, 4G eller EGDE. 3G har jag inte tillgång till så det har jag inte testat, men tror att det inte är något problem.

Efter detta har jag testat en hel del ROMs, just nu kör jag omni-4.4.2-20140215-i9305-NIGHTLY.zip, men tyckte att CM11 var förbaskat bra i alla fall med tanke på batteritid.

8. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Gällande kernel kan jag verkligen rekommendera Boeffla om du ska köra omni eller CM11, utvecklaren har en app på Play store som används för att ställa in undervolt, överklockning, governors etc. Klockrent!

9. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Det verkar som att CM inte stödjer SGS3 LTE. Finns det någon annan ROM ni kan rekommendera?

10. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Det finns ingen skarp version, bara nightlies.
    http://download.cyanogenmod.org/?type=nightly&device=i9305
    Fungerade bra för mig när jag körde, så när som att det blir lite hack i musiken när man lyssnar. Men det verkar vara ett problem med alla icke-TW ROMS på i9305 så det är inget speciellt för CM.

11. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Tack så mycket. Skall testa om denna fungerar bättre. Behövde återställa mobilen igår och efteråt ville det sig inte riktigt med att uppdatera CMW, SuperSU eller CM11.

Att ladda ner CMW med ROM Manager går bra, men när CMW skall installeras står det "Ett fel uppstod vid sparandet av din återställning.". Försökte sedan fixa det manuellt genom att hämta hem nyaste uppdateringen från https://www.clockworkmod.com/rommanager men då är filen i .img och jag vet inte hur man installerar det då. Är ju annars enkelt att flasha in med Odin.

När jag startar SuperSU står det: "Det finns ingen SU-binär installerad och SuperSU kan inte installera en. Detta är ett problem! Om du precis har uppgraderat till Android 4.3 kommer du behöva roota igen - konsultera relevanta forum för din enhet!"

CMs Windows installer + app sa bara att min telefon inte stöds.

Blev lite väl sent igår så jag orkade inte riktigt bry mig om att försöka fixa alla dessa "problem". Förhoppningsvis får jag tid till det idag. :)

Last edited: 15 jul 2014
  12. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Sådär! Efter många om och men och fundersamt kliande i huvudet är jag äntligen klar.
    Blev CM11 + Boeffla kernel och Nova Launcher. Flyter på fint nu, strömförbrukningen är helt okej och jag har inte upptäckt några fel förutom att låtar "hackar" ibland.