Nybörjarhjälp ang anteckna med S-pen.

Diskussion i 'Samsung' startad av Erik0240, 21 feb 2013.

1. Erik0240

Erik0240 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Har precis fått min Note Pad och har lite nybörjarfrågor som jag inte lyckats leta mig fram till eller hitta i nån manual.

1. Kan man anteckna/klottra på "allt" på nått sätt? Låt säga jag vill anteckna på ett foto taget med kameran, en PDF jag laddat ner, eller nått annat.... hur går man tillväga lättast?
    Måste man t ex starta en anteckning i S-Note och sen klistra in/infoga fotot för att sedan kunna rita med pennan på det?

2. Hur får man smidigast igång det delade fönstret (d v s två program bredvid varandra)? Knappen för att dela fönstret som fanns i övre högra hörnet är ju numera borta i o m uppdatering har jag förstått.
    Om jag nu t ex surfar i webläsaren och vill få upp S-note på andra halvan klickar jag ju på pilen längst ner på skärmen (och får då upp de program som kan dela fönster) och väljer S-note... men då kommer S-Note upp på halva fönstret medan webläsaren ligger kvar i "helformat" bakom. Jag ser således bara halva webläsaren. För att få två program att dela skärmen jämnt måste jag istället minimiza allt/gå till startsidan och istället välja dem båda från pilmenyn på nytt...(!??!).

Hoppas nån kan hjälpa mig.
    Tack

2. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

För att rita på en bild som är på skärmen kan du göra något av det följande: Håll i pen knappen och sedan tryck mitt i skärmen. Du nu har en "print screen" vilket du kan rita på, beskära och spara.
    Ladda ned SketchBookMobile, importera bilden och sedan måla, rita, sudda, texta mm tänk photoshop/illustrator/paint typ. Andra appar finns såklart det beror alldeles på hur skapande du vill vara!
    Frågan 1 del 2. När det gäller pdf så använder jag en fantastisk app som heter ezpdf reader. Med den kan du rita, anteckna och överstrycker och sedan spara eller skriva ut resultatet. Ladda ned Samsung Print för att skriva ut till trådlöst skrivare.
    Fråga 2. Delade fönstret öppnas genom att du sätta på den med ikonen i notifikation meny. Du få fliken att försvinner eller komma tillbaka med "back" knappen (längst ned till höger). Lång tryck!
    Om du har stock browsern eller Chrome öppet och vill ha S-Note under gör så här. Dra ut fliken och sedan dra S-Note till den övre eller underdelen av skärmen. Viola!

Last edited: 21 feb 2013
    Erik0240 gillar detta.
  3. Erik0240

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

AHAAA! Suveränt!! Tack!

Här tappar du mig....(!?)... förstår inte riktigt...

Har ytterligare frågor till dig/er mer kunniga och vana med Note:

1. Om jag laddar hem en PDF eller ett .DOC och vill kunna anteckna med S-pen i dem... behöver jag nån speciell app för det?

2. Kan man om man har tagit en "print screen" och antecknat på den välja HUR man vill spara den? Den lägger sig ju som en bild i galleriet, men säg att jag istället vill exportera/spara den som en PDF?

3. Vad gäller Android-market överlag: jag hittar nästan bara appar.... var/hur laddar jag hem widgets?
    Jag installerade Apex-launcher igår... och de bra widgets jag hade innan (mail-widgeten bl a) försvann då! Vill gärna hitta den eller nån liknande widget igen.

4. Erik0240

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dessutom: när man målar runt något med pennan (och därmed klipper ut det) gör man det ju på frihand. Blir rätt knackligt. Kan man på nått sätt få raka linjer? Eller så man målar upp en rektangel runt det man vill?

Sorry för alla frågor, är bara så peppad på denna platta och vill komma igång och lära mig så mycket som möjligt.

5. Runarsson

Runarsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Ett annat tips. (Du kanske redan visste men jag snubblade på det alldeles nyss.) Du kan lätt skapa en genväg på startsidan till en anteckning. Har du anteckningen öppen gör du det med 'Ange som genväg' i menyn uppe till höger. Är du i SNote-vyn (med anteckningarna stängda) gör du ett långt tryck på önskad anteckning, så finns 'Ange som genväg' som ett val i pop-up-menyn som kommer upp.

(Och när du raderar den från startsidan raderas såklart inte själva anteckningen.)

6. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det har du säkert redan listat ut, men håll pennan nedtryckt och ta en hel skärmbild som du sedan kan klippa ut valda delar ur. Men jag håller med, man borde kunna välja nånstans om pennan ska klippa ut på frihand eller göra en rektangel. För oss som inte använder dom andra gesterna dvs.