Nyfiken på Android, vilka mobiler är bra?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Metalmac, 2 maj 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Metalmac

Metalmac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Hej alla glada Android användare!

Jag är ute och letar ny telefon och är väldigt intresserad av Android, vilka
    mobiler är det som ni skulle rekommendera, jag har tidigare haft en iPhone 3GS som dock vart stulen, så sitter nu med en gammal ful men helt ok Sony Ericsson.
    Saknar dock surf funktionerna och alla sjysta spel och appar som man hade på iPhonen.

Tänkte dock att jag nu ska kolla upp alla alternativ på allvar och Android värkar ju faktiskt grymt spännande.

Har sneglat på Sony Ericssons nya Xperia X10, tycker den är snygg men har läst en del oroväckande saker, bla att den inte har multitouch vilket jag tyckte var grymt på iPhonen, och att den tydligen skeppas med en gammal version av Android, synd, för den är ju så snygg och har en stor skärm vilket jag gillar.

Finns det några andra mobiler som ni skulle rekommendera, läste tex att det ska komma en ny Samsung som heter Gallaxy S, ska jag invänta den, eller finns det andra bra märken?

Har som sagt aldrig använt en Android telefon då i stort sätt alla jag känner har iphone, men just därföe så blir ju en Android mobil än mer intressant och spännande, jag gillar att prova på nya saker, kör tex linux, mac, win7, amigaos 4 och morphos på mina datorer här hemma, så går in i detta med ett öppet sinne!

Och när jag ändå håller på, jag är ny här på forumet.
    Skall bli kul att höra om era erfarenheter och rekommendationer!

Tack för ordet. :)

2. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att du ser bristen på MT hos X10 som oroväckande tycker jag är oroväckande :P

Nej då, alla har vi olika nytta och användningsområden med våra smartfåner så en del kanske finner MT så passt nyttigt att de inte klarar sig utan det. Jag kan rekommendera X10 faktiskt, själv för att jag har den och sen även för att så många andra är så nöjda med den, både bekanta och annat löst folk :)

Annars är ju Desire rätt hypad och folk verkar nöjda med den men även den sitter ju på en del skavanker, precis som alla telefoner egentligen. Alla kommer rekommendera sin telefon egentligen så det är väl egentligen upp till dig att kolla till vad telefonerna har att erbjuda och vad för fel de kan tänkas ha samt hur dessa två faktorer passar in på dig.

De telefoner som verkar mest populära just nu är dock:
    SE X10
    HTC Desire
    Nexus One

Det finns för och nackdelar med alla telefoner och du kommer tyvärr aldrig få en helt perfekt telefon. Du verkar gilla X10 så enklast är väl att börja där. Kolla på hur passt du egentligen behöver MT och vad det finns för funktioner som ersätter de du använder MT till (pinch to zoom?) samt även varför du behöver 2.x före 1.6. SE kommer släppa en 2.x-uppdatering senare, kanske värt att vänta?

Jag har inga problem med 1.6 iaf, mycket för att jag inte vet vad jag saknar eller hur passt jag behöver det jag skulle sakna. Jag är mycket nöjd. Mediascape is teh shit och det blir ännu mer shit för telia-kunder snart :P

Det va lite ifrån mig iaf. Finns massor trådar här på forumet om vad de olika telefonerna du är intresserade av innehåller, saknar eller brister på i övrigt.

3. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

enligt min mening så är Multitouch lite överskattat.

visst, det är "coolt" med pinch zoom mm. men jag föredrar att kunna gör allt med en hand

4. Droid-Nisse

Droid-Nisse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

snacka om hög grad av rationalisering, jag skulle då aldrig köpa en ny telefon som inte har mulititouch.

Kör på desire eller nexus one

5. M-Dawg

M-Dawg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tycker själv valet var rätt enkelt efter att Paul lyckats roota Desire.
    X10 känns som en halvfärdig produkt tyvärr (än mer än N1/Desire).

6. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Flyttad till köpråd.

7. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

8. Dustin

Dustin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vilken är den "bästa" androiden just nu?
    kör just nu en Hero men ska troligtvis får ny lur genom jobbet och money is not an issue, så vad väljer man? (Ska funka att köpa i Sverige utan problem)

9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 316
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beror på vad man har för krav förstås, men HTC Desire är en väldigt trevlig telefon. I annat fall är Xperia X10 inte dum den heller!

10. Dustin

Dustin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag vill att den skall ha bästa tänkbara hårdvara, sen gillar jag sense och min Hero, så det lutar helt klart åt en Desire, dock har jag ingen koll på övriga tillverkare, samsung osv, är deras lurar något att ha eller är det Desire som är top of the line just nu?

Finns det någon info om vad som är på G under sommarn/tidig höst? kanske kan vara värt att vänta?!

11. exionen

exionen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Undrar detsamma, har HTC något nytt på G, eller är det fritt fram att satsa på en Desire? Och hur går det med 2.1 på den? har det kommit eller är det påväg?

12. Cybermarre

Cybermarre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Klart de har ngt nytt på g, men jag tror att de berättar inte för då vill folk kanske "vänta" på den istf att köpa det som finns nu.

Det finns 2.1 på Desire och det finns en grymmare HTC men bara för Verizon och den amerikanska marknaden.

http://www.htc.com/us/products/droid-eris-verizon

13. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 316
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad vi väntar oss före årsskiftet vore en version av HTC Evo 4G avsedd för Europa, dvs en Desire med 4,3" stor TFT-skärm. Man kan också tänka sig att en QWERTY-lur dyker upp för Europa-marknaden från HTC, här finns det efterfrågan,

Gemensamt för alla telefoner som släpps det närmaste halvåret kommer vara att de inte i mångt och mycket har samma hårdvara vad berör processor och GPU. Vissa undantag dyker dock upp och Samsung som även sysslar med halvledartillverkning kommer att lansera Galaxy i9000s med en delvis egenutvecklad och kraftfull grafikprocessor (hummingbird), så den kan bli mycket intressant. Lansering av Galaxy i9000s i Sverige tror vi blir början av juli.

Däremot kommer det att hända saker på riktigt mot slutet på Q4 2010/Q1 2011 då nästa generation hårdvara från Qualcomm, Nvidia och Texas Instruments letar sig ut och börjar dyka upp i nya telefonmodeller. Framförallt 3D-prestandan kommer att skilja sig dramatiskt från vad Desire och X10 är kapabel till för "top-of-the-line-telefonerna". Det händer dock saker på CPU-fronten med och dubbla processorkärnor blir aktuellt 2011 (Arm Cortex A9 MPcore), detta kommer ske parallellt med att man byter tillverkningsteknik till 45nm från 65nm - vilket innebär att strömförbrukningen inte skjuter iväg helt och hållet.

14. exionen

exionen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Jag vet inte om det är för jag är techgeek, men blir helt till mig att läsa detta<3
    Skämt och sido, Jag köpte en samsung Spica, mest för att se vad Android var för något, och kan ju säga att jag är helt såld, och det är ju inte heller ett minus att Spican har LeschaK som utvecklar en massa till den. Android är framtiden. Man kan ju förvänta sig att det lär vara många mobiler som bara väntar på lansering till Android 2.2 släpps. Hoppas det kommer massa kul till hösten, då jag funderar på en Top Off The Line mobil med Android då:)

15. Grimster

Grimster Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Köpte X10an för några dagar sedan och är grymt nöjd med den. :)

16. Meto

Meto Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag formligen älskar min Desire. Jag har erfarenhet av många Sony Ericsson Nokia och senast Samsung Touchwiz. En iPhone var aktuell men när Desire släpptes tvekade jag aldrig, faktiskt den första telefon jag köpt utan att ens se den i fysisk form. Och jag är strålande nöjd. Jag skulle så gärna köpt X10 men tyvärr så medan utvecklarna på SE är kvar i en trång sandlåda så har koreanerna utforskat världen med vad dom gjort med Desire. I min mening den bästa telefonen som nånsin gjorts. Tänk nu på att jag inte beöver den som jobbmaskin i arbetet utan har den som privatperson, kansek att kraven eller upplevelsen blir annorlunda om man har den som arbetsverktyg, kanske att jag skulle vilja ha ett fysiskt tangentbord då? Men som privatperson är jag förälskad i Desire.

ps När jag skrev detta undrade min fru vem Desire´var! ds ::)

Mvh / Meto

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.