Nyrootad, några följdfrågor

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by gost, Jul 18, 2010.

1. gost

gost Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har precis rootat min Desire (Följde denna guide https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=14828) och allt verkar fungera som det skall. Dock har några följfrågor uppstått. Just nu kör jag med LeeDroids ROM v1.3a, men har även testat DeFrost v2.1

- Går det att få svenska som inmatningsspråk? Nu får jag bara engelska ordförslag och kan inte byta språk (LeeDroid)

- Kan jag komma åt betalappar på market, och i så fall hur?

- I DeFrost fick jag inte igång GMail, det gick inte att lägga till något konto

- Är DeFrost operativ enbart på Engelska?

Till sist, har ni något bra ROM att tipsa om samt patchar eller program som jag bör ha?

Nu byter jag ROM med ROM Manager.

2. hamre

hamre Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Se svar i citeringen

3. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    - Går det att få svenska som inmatningsspråk? Nu får jag bara engelska ordförslag och kan inte byta språk (LeeDroid)

Tanka hem Scandinavian keyboard och swedish dictionary från market.

- Kan jag komma åt betalappar på market, och i så fall hur?

marketenabler, sök med google

- I DeFrost fick jag inte igång GMail, det gick inte att lägga till något konto

settings->account & sync->add account ?

- Är DeFrost operativ enbart på Engelska?

settings->language & keyboard->select language, kolla som swedish finns med

Till sist, har ni något bra ROM att tipsa om samt patchar eller program som jag bör ha?

OpenDesire, byggd från grunden och ingen nexus-port som DeFrost. Svenska finns som språk.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=712615

4. gost

gost Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för alla hjälpsamma svar, känns som jag börjar få grepp om detta nu.

Ett par frågor till

Vad är radio som nämns lite här och där och hur installerar jag det? Till exempel "YOU MUST USE THE 5.X RADIO"

När jag väl rootat och installerat en ROM, för att byta till en annan ROM, behöver jag då bara lägga över en zip på minneskortet och köra ROM Manager från telefonen, oavsett vilken ROM jag byter till? Jag behöver inte roota den igen?

5. hamre

hamre Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Radio installeras på samma sätt som en ROM. In med zip filen på minneskortet och installera.

Nej du behöver inte roota igen för att lägga in en ny ROM. Nu använder jag inte ROM manager själv men borde fungera utan problem.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. gost

gost Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

"Radio installeras på samma sätt som en ROM. In med zip filen på minneskortet och installera."

När jag håller ner volymknappen och startar telefonen hamnar jag i menyn där jag kan välja recovery. Tidigare när jag valde Recovery hamnade jag i en ny meny, en grön, där jag kunde välja att ladda en zip-fil från minneskortet. Det kan jag inte längre. Det som händer nu när jag väljer Recovery, är att telefonen startar om och att jag får en telefon med ett rött utropstecken över.

Om jag där håller ner volymknappen och trycker på power, kommer jag in i en ny, blå, meny, men där kan jag inte välja en zip från minneskortet, utan där går det bara att köra en update.zip fil.

Hur kan jag på annat sätt installera zip-filen som innehåller Radio 5.X? Går det att göra via ROM Manager på något sätt?

7. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Du behöver en custom recovery. Rom manager har en sådan. Den använder update.zip som ligger på sdkortet. Så antingen bootar du till custom recovery med rom manager eller väljer update-zip i den blåa menyn. I bägge fallen kommer du till den gröna menyn och kan välja vilken zipfil du vill. Radio 5.x är drivrutiner till hårdvaran om jag förstått rätt.

Ska du byta till annan rom bör du wipe:a först, dvs "sudda" ut gammal installation. Detta gäller inte radiofilen såklart.

8. gost

gost Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan man på något sätt få bort den blå menyn och få tillbaka den gröna där man själv kan peka ut zip-fil? Nu kan jag bara välja att köra update.zip och när jag gör det på tex. OpenDesires senaste bygge, så får jag ett felmeddelande om att uppackningen gick fel, checksum error.