Nytt 2400mAh batteri - telefonen förvirrad.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Radikaal, 20 okt 2010.

1. Radikaal

Radikaal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hejsan, fick igår levererat ett 2400mAh batteri från batterikungen. Jag satte i det i telefonen och laddade telefonen av tills lampan lyste grönt innan jag startade den (vilket stod i instruktionerna att ladda fullt först) sedan går jag in i recovery och gör en "wipe battery stats" direkt då jag läst att telefonen annars kommer tro den fortfarande har mitt gamla batteri. Istället kanske det gjorde större skada än nytta att göra så. Direkt den gått igång visar min batteriikon (% visare med CyanogenMod) ingenting och under status i telefonen står % på 102% i någon minut innan den går ner till 100%. Laddar hem Overcharged som visade mindre mV fullladdat än mitt orginalbatteri gjorde, 396x nånting tror jag. Sedan börjar telefonen tappa % väldigt snabbt, för att sedan ibland (på typ 72% 42% 22% 2%) stanna upp och inte tappa något på 10-15minuter trots skärmen på maxljus och användande av wifi,bluetooth,media spelning m.m (ville dranera batteriet snabbt). Har läst att man en gång per 30 laddningar bör kalibrera batteriet genom att ladda ur den fullt ut och sedan ladda om igen vilket jag gjorde (eftersom mätaren var så ostabil). Efter att sedan ha laddat den igen till fullt märker jag samma problem, rätt snabb/normal drop till vissa % där den sedan kan stanna upp i upp till 5timmar i standby. Program som currentwidget har helt slutat fungera och står bara på 42mA konstant hela tiden.

Undrar om någon vet om det finns något att göra för att få telefonen att läsa av batteriet rätt, om det kanske löser sig efter några "charge cycles" eller om jag bör wipea battery stats på nytt eller annat. Jag märker absolut att batteriet håller längre än det gjorde förut (ungefär som det ska göra) men det är väldigt irriterande att % mätaren är så ostabil då jag gillar att pilla runt och mäta batteri tiden av olika roms etc.

2. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan det kanske vara för att det inte är ett original batteri? Det brukar vara så med kompakt/system kameror. De visar inte rätt på batteri tiden. Kanske är det det som är felet. Hur du ska lösa det, vet jag inte.

3. Radikaal

Radikaal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

förstår att det är därför men jag undrar om detta alltid är fallet eller om telefonen kanske "lär sig" batteriet efter ett tag? eller om det behövs kalibreras på något nytt sätt?

Har också hänt ett par gånger, nu senast för några sekunder sen att batteriet länge stått på tex 20% sedan visar 21% helt plötsligt. Riktigt irriterande eftersom passformen, tyngden och känslan i handen är ju riktigt bra jämfört med orginal skal. :(

4. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ingen aning hur man åtgärdar detta faktiskt. Det enda jag kan tänka på är att byta batteriet, men det är ju inget man är sugen på. Kanske nån annan här som vet hur man fixar det. Lycka till i alla fall.

5. peppo

peppo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Fick du nånsin ordning på batterivisaren, Radikaal? Överväger beställa ett sådant batteri just.