Nytt FN-organ ska begränsa ditt internetanvändande

Diskussion i 'Off Topic' startad av Miklan, 1 apr 2010.

1. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Människors nöjessurfande på internet är ett hot mot infrastrukturen över hela världen. Nu bildar FN ett nytt organ som ska övervaka och begränsa användningen av nätet. I januari 2013 kommer svenskarna inte att kunna surfa fritt längre.

I flera år har den ständigt ökande belastningen av internet diskuterats. Videotittande och upp- och nedladdning av tunga filer har gjort att bandbredden inte längre räcker till. Och konsekvenserna har redan börjat synas. Enligt FN har bland annat banker och företag stött på problem när pengatransaktioner inte gått igenom i tid.

Men vi är på väg mot ett betydligt värre scenario än så.
    Annons:

– Vi är rädda för att hela internet kollapsar om användandet fortsätter att öka i den takt det gör i dag. Det skulle få förödande konsekvenser, inte bara för världsekonomin, utan också för viktiga samhällsfunktioner som sjukhus och polismyndigheter, säger Nette Weier, chef för det nya FN-organet, i ett pressmeddelande.

Tanken är att världens nationer ska få dela på ett antal internetkvoter. FN-organet United Nations Web Watch Organisation, UNWWO, kommer att ansvara för fördelningen av internetkvoterna, samt övervaka så att gränserna inte överskrids.

Hur stort antal kvoter varje land får kommer att vara baserat på folkmängd och antalet registrerade ip-adresser i landet. Hur kvoterna sedan fördelas inom nationen är upp till länderna själva att bestämma.

Om ett land överskrider sina tilldelade begränsningar kan det enligt FN bli tal om såväl sanktioner som sänkt bandbredd.

– Det här bygger på ansvar och förtroende, poängterar Nette Weier som i pressutskicket jämför kvoterna med flygets utsläppskvoter.

FN skyller utvecklingen på utvecklingsländerna där tillgången till internet tidigare varit begränsad men där den ekonomiska utvecklingen gjort att allt fler har råd att koppla upp sig på nätet.

– Det handlar framför allt om Kina och Indien som på ett oansvarigt sätt har gett sig in på den här marknaden. Snart har alla en dator i hemmet och då blir det plötsligt ohållbart, säger Nette Weier.

Exakt hur internetkvoterna kommer att fördelas i Sverige är fortfarande oklart. Regeringen har tillsatt en utredning som beräknas vara klar vid årsskiftet.

– Det troliga är att alla invånare får rätt att surfa för omkring fem gigabyte i månaden. Företag kommer att få en något högre kvot baserat på antalet anställda och företagets natur, och kommer dessutom att kunna köpa till om det inte skulle räcka, säger Kurt Kabelskog, tidigare it-chef på PPM, som leder utredningen.

Möjligheten att för en summa pengar utöka sin kvot kommer däremot inte att finnas för privatpersoner.

– Då skulle vi hamna i en klassdiskussion som vi helst vill slippa, säger Kurt Kabelskog.

En ny myndighet kommer att ansvara för både utdelningen av kvoter och övervakning av efterlevnaden. Enligt vad DN.se erfar kommer också Försvarets radioanstalt (FRA) att bistå den nya myndigheten med att övervaka privatpersoners internettrafik.

Konsekvenserna för videosajter som Youtube och de svenska tv-kanalernas play-sajter spås av experter bli förödande.

– Att titta på ett tv-program på SVT Play kan sluka halva månadskvoten för en användare. SVT kan tvingas dra ner på upplösningen eller helt stänga ner in sajt, säger it-experten Staffan Bait till DN.se.

Han spår också att beslutet kommer att driva rena nöjessajter som Facebook och dejtingsajter i graven.

– Vi kommer att behöva gå tillbaka till det gamla sättet att träffas och kommunicera med människor, säger han.

Anna Åberg

källa: http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/nytt-fn-organ-ska-begransa-ditt-internetanvandande-1.1070444

;)

2. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Började tänka som fan när jag läste detta, gick sen ner och tog frukost sen kom jag på att det var första april :P

3. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

4. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    I år är det ett aprilskämt men det skulle inte förvåna mig när makthungriga politiker kommer på att det faktiskt är en bra ide enligt dem

5. upnorth

upnorth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Upptäckte vilket datum det var genom min reaktion på just den artikeln ;)

6. Miklan

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hehe

Min lärare kom in på morgonen och meddelande tre klasser att vårt examensarbetes deadline blivit flyttat till två månader tidigare pga. skolverket. Blev ett förskräckligt liv innan en del kom på att det bara var ett skämt :D

7. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

haha gud va skönt gjort av läraren. Hade nog betalat för att få se era miner då :)

8. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Såg nyligen ett southpark-avsnitt med samma tema.

9. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

My name is Kabelskog. Kurt Kabelskog.

10. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Hörde på radion inatt, fän vad rädd jag blev! Insåg inte att det var ett skämt förrän jag såg andra inlägget.

11. Miklan

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Något som dock är sant och diskuterat är om operatörerna ska bygga paket av abonnemangen. Att du köper ett visst antal sidor du kan surfa till :S

Men om man ska vara realist... Försök ta bort miljarder internetanvändares frihet. Vad blir det då? Höhö

12. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon: