Nytt marknadsförings knep? (TV)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Playstation, 11 jan 2013.

1. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Bläddra i ett reklamblad. Slog mig ätt de flesta modeller i budget segmentet har 43", 39" numera. Är detta ett trick? Är panelerna verkligen större? Hittar inga kvalitetets skärmar utan där gäller 42, 47,52 osv.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nä men det beror väl kanske på att TV-apparaterna som annonseras i reklamblad, som t.ex. en Samsung-plasma på 43", inte är en kvalitetsskärm utan en billig skitskärm med usel bild i.

Enda anledningen till att varuhusen måste annonserna med skit-TV är på grund av folkets snålhet. Vart tror du majoriteten av kunder går om varuhus 1 annonserar en Samsung 46es6305 för 7990:-, vilket är ett jävligt bra pris, samtidigt som varuhus 2 annonserar en Thomson 48fu5554 för 4995:-?

Bli medlem eller för att visa innehållet!

De två storlekarna jag sett på sista tiden som är lite udda är 43" och 48". Men 52" har funnits och så även 50" som inte heller är en vanlig storlek längre bortsett ifrån en Samsung-LED och plasma-TV.

43" är till 99% en plasma-TV du tittar på. De görs i andra storlekar. Det handlar om hur de byggs.

48" är en Thomson. Thomson är budget. Det är TV-apparaternas Rover. Eller Kia innan de blev bra.

52" är inte alls en konstig storlek om du tittar på plasma-TV bakåt i tiden.

Tittar du på vad "kvalitetsskärmar" (vet inte riktigt hur din definition av det ser ut) byggs i för mått brukar de går efter mönstret:
    32" (undantag men ibland letar sig bättre modeller ner hit)
    40"
    42"
    46"
    47"
    50" (undantag detta med, berörs ovan)
    55"

Sen finns det andra modeller som är allt däremellan. Varför vissa görs i 40 och andra i 42 eller varför några görs i 46 och några 47 vet jag inte. Ett sammanband jag däremot själv upptäckt är att de som görs i 40 och 46 använder sig av aktiv 3D-teknik. De som tillverkas i 42 och 47 jag passiv. Varför det är så vet jag däremot inte.

Men för att återgå till din initiala fråga om detta är ett trick är svaret; Nej. Det är inget trick. Ja, panelerna är större. Nej, varuhuset skriver inte 55" om en 52" och kommer undan med det. Det hade varit ganska befängt. Dessutom ganska enkelt att kolla. En TV som heter 46ES7005 behöver man inte vara raketforskare att lista ut är en 46-tummare. 55LM760 är under samma regler en 55" TV.

God kväll!