Diskussion: Nytt OS - europeiskt alternativ?

Discussion in 'Off Topic' started by SWEUP, Mar 26, 2025.

1. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Med tanke på omvärld och det politiska läget - kan vi tro att det kommer ett europeiskt OS för mobiltelefoner som blir en konkurent till de etablerade amerikanska? Det finns ju idag två stora + en del kinesiska där även 1/2 har stor del av marknaden i vissa delar av världen.

Givetvis svårt för ett nytt OS att etablera sig, knyta tillverkare till sig, ekosystem, återförsäljare etc.

Börjar tycka en del av charmen med Android har försvunnit och hade gärna sett ett nytt open source alternativ på marknaden.

2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Vore intressant. Möjligen om Titan OS gjorde något för mobiler förutom TV apparater:
    Titan OS | Re-thinking TV

Svårt att konkurrera med Android och iOS förstås. Men om EU satte kraft bakom något eget så kanske?

3. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Nej,
    Om du bryr dig bara lite kanske du borde titta på grapheneos för pixel,
    de påverkas iaf inte av att Google stänger ner tillgången till patchar för asop

4. tag

tag Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Skulle i sådan fall inte bli någon större skillnad gentemot vad Kina gör, vilket jag dock inte tror kommer lyckas dock lika bra som Kina, då Europa har knappt några mobiltillverkning längre.

Kina har en hel uppsjö av mobiltillverkare, och har flertal modeller enbart för den kinesiska marknaden.
    Det mobiltillverkare vi har i Europa tillgång är globalt märken som säljs på flera marknader, och jag tvivlar det skulle hoppa på tåget och köra 2 OS beroende på vilken kontinent det kör på.

5. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: Mar 27, 2025
    kalle2048 and iPatsa like this.
  6. kalle2048

kalle2048 Infant Droid Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för Android /e/OS tillsammans med Murena's ekosystem som är baserat på nextCloud och som driftas i Finland. Murena är ett franskt företag.

Absolut 100% Google-fritt

Jag har kört det ganska länge och allt fungerar - Kalender/Mail/Kontakter/Fil/Foto-synk till NextCloud-molnet. Inga problem med appar som BankID, Swish, Länsförsäkringar, EasyPark, Signal, etc, etc...

Förslagsvis så kör man det förinstallerat på en Fairphone 5, som är ett Holländskt företag som tillverkar telefoner som är både tar ett socialt ansvar för sin tillverkning och har ett gediget miljötänk (du kan till exempel både köpa delar och reparera telefonen själv på ett enkelt sätt.

About Murena
    /e/OS product description - a pro-privacy mobile operating system and cloud services
    We are Fairphone. Our journey so far

SWEUP and bernard like this.
  7. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kände inte till Murena, men det såg ju bra ut om man inte själv vill rodda med att sätta upp nextCloud på en egen server/homelab.

Man får 1GB på gratisversionen, annars verkar kostnaden vara enligt nedan:
    upload_2025-4-9_14-31-38.png

Hur uppdaterar du BankID, Swish osv? Manuellt, eller via någon tredjepartsrepository?

8. kalle2048

I /e/OS så finns App Lounge, som är en av-googlifierad/anonymiserad "wrapper" till Google PlayStore (+andra app stores), där man hittar alla appar. Inget behov av side-loading såvida man inte vill givetvis :-)

Alla appar som installeras genom App Lounge får automatiska uppdateringar på samma sätt som om det hade varit Google PlayStore.

App Lounge
    Anonymous calls to Google servers

Attached Files:

Last edited: Apr 9, 2025
    bernard likes this.
  9. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, sweet! Inte hunnit testa e/OS ännu, så hade missat den biten.

kalle2048 likes this.
  10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Vad är bästa sättet att flytta kalender mellan enheter/tjänster? Eventuellt slå ihop kalendrar också.

Tror jag har en telefon med minst en lokal kalender OCH en google-kalender. Funderar på att flytta och slå ihop dessa till en enda på någon nextcloud-instans eller så.

11. kalle2048

Migrera (flytta) kalender och kontakter från Google -> NextCloud görs nog lättast med Import/Export-funktionen som båda plattformarna stöder. Filformaten .ics och .vcf stöds av bägge :-)

När det gäller användande av kalender och kontakter så stöder (Murena)NextCloud både CalDAV och CardDav, så det är enkelt att komma åt kalendrar och kontakter från flera olika system och plattformar :-)

Buzz likes this.
  12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Vet du om det fungerar bra? Har eventuellt minnen av att delar tappades bort för att filformaten inte var entydiga.

13. kalle2048

Nja :-)
    Jag vet att man till exempel tappar bilder på kontakter väldigt lätt, och det kan nog hända att även kalender-poster som innehåller väldigt "udda" formattering kan tappas bort.

Själv har jag ju bara gjort migreringen en gång för ett par år sen, och då jämförde jag resultaten efteråt för att verifiera att allt kom med.

Buzz likes this.