Nytt SIM-kort = bättre batteritid?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Pitzi123, 6 jul 2010.

1. Pitzi123

Pitzi123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Talade med SE support som påstod att om man har ett sim-kort med 4-5 år på nacken ska man omedelbart skifta ut det mot ett nytt. Enligt supporten är ett gammalt sim en batterislukare inte bara i X10:an.

Sagt och gjort stack till Telia igår och fick mitt sim utbytt och tro det eller ej...

En normal dag med runt en timmes samtal så är min telefon helt död vid 18.00 (alltid nyladdad på morgon 07.45)

Idag kl 16.12 har jag 71 % kvar av batteriet?

Jag tor knappt det själv...

2. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Intressant, värt att testa. (Har för mig jag hört detta tidigare också....)

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Kostade det något att byta?

4. Tinnie

Tinnie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har ett nytt simkort eftersom jag bytte operatör men batteritiden är kass ändå. Kan hända att den är ännu sämre med gammalt simkort i och för sig så det skadar ju inte att testa om man har ett som är många år gammalt.

5. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Tidigare har Telia haft som regel att SIM-kort äldre än 5 år byts gratis och nyare mot en avgift. Du kan utläsa datum på SIM-kortet om du har ett Telia-SIM(mitt i någonstans står det typ 041230).

På mitt nya SIM-kort från Telenor har jag dock inte lyckats utläsa något datum...

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Tack för tipset om datumet. Då gissar jag att mitt är från december -07. Troligen inte så gammalt att det riskerar att påverka batteritiden?

7. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Kanske, kanske inte, för länge sedan jag var i branschen så jag vet inte vad som hänt i utvecklingen. Du kan alltid ringa Telia och fråga och nämna att du har en Supersmart telefon av högsta rang som kräver det bästa av SIM-kort...eller så säger du att du misstänker att du har problem med SIM-kortet.

8. pswheels

pswheels Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

På Telias kort anger de två sista siffrorna i andra raden vilket år kortet är ifrån.

9. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    jag undrar jag...

Mitt sim-kort är nog från slutet av förra milleniet och jag tycker ändå jag får ut rätt ok batteritid, om jag inte surfar som en tok håller det iaf över 25-30 timmar, närmare 40 med minimal användning. Men sen kan jag ju köra slut på de på en dag med lite ansträngning ;-)

Kortet är ett COMVIQ kort som från början teknades när deras Joker abbonemang var nytt.

Last edited: 7 jul 2010
  10. Andros

Andros Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har också läst om att ett gammalt SIM-kort kan vara en batterislukare. När kontaktytan på SIM-kortet blir smutsig eller repas, så krävs det helt enkelt mer ström för att "få kontakt". Mitt börjar väl närma sig tio år, så det kanske kan vara värt att prova att byta det.

11. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Jag ringde telenor nyss och de skickade hem ett nytt sim-kort gratis till mig. De kollade inte närmare när (datum) jag fick mitt befintliga. Var ingen snack alls om avgift eller minst antal år mm.

Då kommer en fråga, Hur är det med sim-kort, sparas det en massa saker på simkortet som jag bör spara på något sätt? Jag har astro, räcker det med att ta en backup innan jag aktiverar det nya? mina sms sparas via google hela tiden.

mgman

12. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    354
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Jag fick nytt simkort i veckan och märkte direkt grymt bra skillnad på 3G hastigheten, batteriet har jag inte märkt av ännu.

13. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 599
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Yes, detta stämmer

Om ditt SIM-Kort är äldre än två år, försök att få det utbytt.

Vad jag vet att Tele2 debiterar SIM-Korts byte 62.50:-

vet inte om de andra operatörerna.

Har du bråttom med att skaffa kort och kan inte vänta tills operatören skickar ett nytt, då kan du bara gå till en butik o be om ett SIM-Korts byte direkt på plats då kan du få kortet även aktiverad och fixat.

14. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har faktiskt inget med smuts eller repor som gör att gamla simkort är batterislukare :)

Tidigare hade man hög spänning på simkortet, dvs hur mycket volt använde telefonen för att läsa av simkortet. Nu har man gått över till låg spänning.

Har man då ett simkort som är anpassat för hög spänning, måste dagens telefoner, som är anpassade för att med låg spänning läsa simkortet, jobba ännu hårdare för att upprätthålla läsning av simkort, vilket resulterar i att batteriet dör snabbare.

Därför bör man byta sitt gamla simkort snarast om man misstänker att simkortet är äldre än 3-4 år.

Samtidigt.... Tjotte? Ett comviq-kort från 90-talet? Har du ens 3G i din telefon? Tele2 använder ett typ av kort som inte går att uppgradera, utan man var tvungen att byta simkort för att få 3G (dom har speciella 3G-kort)

Dig skulle jag rekommendera att byta.

15. Tjotte

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    har beställt nytt

Faktist så står det 3G uppe i statusfältet, och jag upplever att det går hyffsat snabbt att surfa. Dock så har jag inte kontinuerlig 3G teckning, inne i stan (stockholm) så är den konstant men hemma och fläckvis på vägen hem har jag bara 2G (4mil norr om stan) detta trots att tele2's teckningskarta hävdar att jag ska ha turbo3G här ute, men men, jag har beställt och fått ett nytt men det aktiveras först den 17'e. Återkommer om upplevelsen när jag petat i det i telefonon.

16. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Frågade Telia om det där med åldern på simkortet. Jag fick ett nytt omgående, utan kostnad direkt i telefonen. Vet inte om det är bättre än det gamla än. just nu har jag 65% kvar efter att ha haft telefonen på sedan 7.30 och nu är klockan 21.45.
    By the way när man skriver priser i kronor och ören så är det så här: 25 kronor kan skrivas så här 25,00 kr 25:00 eller 25:- och 62:50 kr eller 62,50 kr när man skriver :- betyder det inte kr utan det inte finns ören efter : så det är inkorrekt att skriva 62,50:-. Ursäkta att kamreren i mig fick ett litet utbrott men det är praktiskt om man skriver rätt...

17. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Går med största sannolikhet hand i hand det där... innerstad med massa master, behöver telefonen inte kämpa lika hårt för att upprätthålla en bra anslutning med hjälp av ett högspänningskort, däremot i lite utsides av sthlm, med sämre förhållanden, blir det jobbigare. Tror du kommer få bättre mottagning med nytt simkort.
    Men bra att du har 3g i vilket fall :) kommer ihåg för ett par år sen när 3g blev mer vanligt än 2g i telefoner vilket strul jag hade på jobbet med tele2kunderna som gav mig en massa jobbiga ärenden att lösa (du ska inte tro att sveriges eminenta kundtjänster hade nån koll på läget, ajabaja prata skit om ens arbetes kundtjänst, men många e helt inkompetenta, tyvärr pga dålig utbildning som dom inte ska lastas för, tänk på det, deras chefer som e puckon) allt hamna på en teknikers bord...

18. Tjotte

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Måste ju ändå säga att batteriet är riktigt bra även med ett sim-kort från 90'talet. Tog telefonen av laddaren kl 09:45 idag och efter 25min samtal, weatherbug på auto uppdateringen med 2h intervall och FB på 1h intervall kl 19: 34 86% kvar :-) de e riktigt bra i min värld!

Edit; hade även använt kameran en del och surfat lite grann...

Last edited: 15 jul 2010
  19. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

55% kvar efter 18 timmar med lite gps-användning, wifi aktivt några telesamtal, tagit ett 20-tal foton skickat några mail och sedan lite facebookande och lite surf. En klar förbättring med mitt nya sim-kort.

20. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Jag kunde inte hålla mig efter att jag läst om nytt sim-kort!

Jag beställde ett nytt och satte i. Det verkar ju perfekt! Satte i det igår förmiddag och har fortfarande 45% batterinivå kvar :) Normalt sett skulle det behövts laddas redan eftersom det inte var 100% när jag bytte sim-kortet. :)

Det gamla kortet var 6 år.