Nytt SIM kort högre batteriförbrukning?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av McZ, 17 apr 2011.

1. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Bytte nyss operatör från Tele2 till Telia och fick då mycket sämre batteri tid. Drar 10-15% mer batteri under natten när jag inte använder telefonen. Med Tele2 så drog den ~4% (enligt defybat 1% widget) utan ändringar förutom nytt SIM kort så drar den upp mot 20% under natten vilket betyder att jag nu måste ladda varje dag när jag tidigare klarade mig lätt 2 dagar.

Borde det inte bli tvärtom då det nya SIM kortet är just nyare?

Kan det vara för att jag har sämre mottagning med Telia än med Tele2 hemma?

Kan det vara för att Data är aktiverat då jag har surftillägg nu vilket jag inte hade förut? Dock så ska data vara avstängt under natten enligt batteriprofilen.. trasig profil isåfall. Jag har haft data aktiverat på Tele2 abonnemanget förut ibland ändå och ändå inte dragit lika mycke batteri.

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Du har inte laddat ner någon ny app på senaste tiden ?
    Någon mail app kanske eftersom du nu har fri data nu ?

Hade själv problem med k9 mail nyligen, den slutade inte ladda data helt enkelt
    och drog ur batteriet med en sanslös hastighet.

Vet inte varför den började göra det då jag hade haft den ett tag utan problem.

Nu kör jag istället med androids inbyggda gmail

3. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nej jag har inte laddat hem någon ny app. Utöver det så kör jag med den inbyggda Mail klienten som följer med telefonen, tycker den fungerar mycket bra med Exchange och min vanliga mail. Har ställt in så att den enbart skall kolla mail när jag är ansluten till WiFi.

Även fast jag har fri data så tänker jag inte slösa på den. Jag vill hellre ha bra batteritid än massa "onödig" info som t.ex. väder widgets som uppdaterar väderinfo jag inte bryr mig om med jämna mellanrum.

4. MickeMick

MickeMick Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Märkligt att du har dåligare täckning med Telia då Telia å Tele2 delar nät!

5. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det gäller väll enbart 3G nätet?

Samt att riktningen ifrån masten kan vara olika enligt Telias kundtjänst. Men täckningen är sämre, inte jättemycket men tillräckligt för att det ska märkas. Flera med Telia där är förvånade att Tele2 har bättre mottagning än vad dom har med Telia.

Men det som stör mest är att ASU värdet (som man kan se under Settings -> About Phone -> Status -> Signal ) är väldigt lågt. Telefonen ligger mellan 5-12 när jag är hemma. Nu på jobbet där jag har bra signal är ASU på 23 vilket är bra.

ASU är värdet på hur lång tid det är mellan uppdateringarna med telefonmasten. Vilket betyder att lägre värde blir fler uppdateringar och därmed går det åt mer batteri.