[Nytt Spel] Ball Bullies

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av Dendu, 18 dec 2010.

1. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ball Bullies

Hej allihopa, släppte precis mitt andra android spel på market och tänkte dela med mig lite. :D

"Ball Bullies is a challenging high-paced ball game set in a world where you're constantly being bullied by rivaling balls, but can you turn it around and make them the bullied instead?

Push the other balls out of the screen to earn points while avoiding being pushed out yourself.

Compete with your friends and everyone else around the globe for a place on the highscore list!"

Jag hade egentligen planerat att lägga till en massa andra coola features och gameplay, men sen började julen komma närmare och jag hade plötsligt inte så mycket tid kvar att utveckla på.

Jag hoppas på att få lite mer tid nästa år att uppgradera det lite, men ifall ni hittar någon bugg så ska jag försöka hitta lite tid så snabbt som möjligt. Men även när det är ganska simpelt så tycker jag att det är riktigt kul. :)

Sååå, prova det gärna och säg vad ni tycker! :D

Tack! :D

Androiden gillar detta.
  2. Vejto

Vejto Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ahh rätt kul spel! Funkar bra på desire! En liten uppdatering av grafiken och fysikmotorn hade jag inte klagat på men annars riktigt nice!

MVH
    Vejto 1:a på highscoren!

3. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar tackar! :D
    Grafiken är ganska simpel ja, men vad är fel med fysiken? :O

Grattis till första plats :)

4. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Vad går spelet ut på?
    Laddar ner det på min Desire Z när den är färdigladdad :D

5. Androiden

Androiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kul spel :)
    Mitt highscore är 18

6. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det går ut på att hålla dig (den svarta bollen) inom den gråa ringen och slå ut alla andra bollar,
    men de andra bollarna försöker samtidigt slå ut dig. :)

7. Androiden

Androiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Du borde länka till Box Balance Board i det här spelet och Till Ball Bullies i Box Balance Board spelet

8. Vejto

Vejto Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag skulle vilja se en lite mer verklig fysik. Som det är nu kan en boll med väldigt låg hastighet ge mig en ordentlig hastighet. Svårt att förklara men jag blir lika chockad varje gång ;)

En liknande upplevelse kan man få när man träffar en boll som rör sig snabbt neråt men jag kommer ifrån sidan. Så även om det bara är en väldigt lite horisontell komponent ger det mig en stor horisontell hastighet. Oxo svårt att förklara och kan vara jag som upplever det fel då jag kör tilt.

Påverkar bollarnas storlek något? Känns som att de borde det iaf.

Även rörelseenergin i studsarna skulle jag vilja ändra lite på, som det är nu kan jag ha tre bollar i "försvar" och ändå blir jag träffad lika hårt. Ytterst små energi förluster hade varit kul eller ha ett lite mer verkligt studstal kanske. Inga stora förändringar utan bara något som gör att jag kan använda mig av en mur lite mer ;)

9. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Smart ide, måste bara komma på något bra ställe att lägga det utan att det tar för mycket plats. :)

Haha, det var en helt ny taktik för mig, har aldrig tänkt på att bygga en mur :P

Men i alla fall, ja bollarnas storkel påverkar, men de förlorar däremot ingen kraft när de kolliderar, ge mig några minuter så slänger jag upp en ny version här som du kan prova och se om det blir bättre.

Edit:
    Här är en ny version (som inte ligger på market än) där bollarna ska förlora lite energi när de kolliderar (har inte hunnit prova jätte mycket, men det ser ut att funka):
    Edit2: ops, länken funkade inte, nu gör den det :)
    Edit3: nvm, det gjorde ingen större skillnad, ska kolla lite mer på det

Last edited: 19 dec 2010
  10. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Testade det lite snabbt och tycker det verkar rätt kul :)
    Hade varit kul om du jobbade lite mer på Box Balance Board också :)

11. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag ligger på andra plats efter Vejto med 33 poäng.
    Svårt spel alltså!
    Jag tror att jag har hittat en bug. När telefonen ligger på ett platt bord som står rakt åker den svarta bollen neråt!
    Annars är det ett kul spel :D

12. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo, jag skulle gärna vilja jobba lite på Box Balance Board också, men saken är att det var mitt första android project nånsin, vilket betyder att jag inte riktigt visste hur man skulle göra saker, så det är därför fullt med massa jobbiga hacks och allmänt dålig kod, så jag skulle nästan behöva skriva om det helt, och det kanske jag faktiskt gör nån dag, men har inte riktigt haft nån motivation för det än. :(

Tror det är ditt bord som är lite snett, för det funkar finfint när jag lägger ner den.
    Kan ju dock lägga in ett minimum värde så borde det funka bättre.

Edit:
    Föresten, för de som gillar spelet, ge det gärna en bra rating på market, det skulle hjälpa mig stort. :)

Last edited: 19 dec 2010
  13. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

På de viset. Hoppas att du återupptar det projektet nån gång.
    Måste bara säga att jag tyckte spelet var sjukt svårt, fast det gör det hela roligare :)

Jag ger 5 stjärnor på market när du släpper en ny version där (laddade ner den senaste versionen som inte finns på market ännu) :)

14. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Haha, roligt att det finns några håller med mig, de flesta brukar klaga på att det är för svårt, men det är liksom det som är poängen med spelet. :)

Har fixat en del minde buggar just nu, men håller på att jobba med kollisionen, lägger upp en ny version efter det.

15. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Släppte precis en ny version, den ligger på market:
    "Improved physics
    Improved tilt controls
    Some minor bug fixes
    Added a link to box balance board"

16. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Riktigt kul spel. Tycker bara att menyknapparna är ruskigt små precis som ditt andra spel, plus att jag gärna skulle ha fler alternativ för att styra, typ som att kunna trycka på skärmen så åker bollen åt det hållet eller att styra med trackball/trackpad.

17. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo, kanske borde förstora meny knapparna lite.
    Angående kontrollerna, man kunde faktiskt styra genom att trycka på skärmen, men jag valde att ta bort det eftersom att man då kunde hålla nere i mitten av skärmen och få 40-50 poäng utan att göra något. (eftersom att den hela tiden skulle styra mot mitten).
    Trackball och dpad är pågång, dpad funkar faktiskt redan, valde dock att inte lägga in det fören trackball också var klart.

18. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kul spel, men som någon annan påpekade är fysiken lite konstig. När bollarna ska studsa kan de ibland istället suga tag i varandra i ca 0.1sec och sedan studsa iväg.

Tiltkontrollen är helt felkalibrerad för mig.

Vad är det för spelmotor?

19. cray

cray Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Grymt kul! Bra gjort!

20. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag förbättrade fysiken lite med den senaste uppdateringen, men jag ska fortsätta jobba på det för att få den perfekt. :)

Hur menar du med felkalibrerad? Går den för snabbt/långsamt? Eller åker bollen åt fel håll?

Jag använder AndEngine för ut ritningen (helt enkelt för att den fungerar och går snabbt att utveckla med), men har självklart gjort fysiken/input/menyerna/highscore/etc själv.

Haha, tackar tackar! :D:D