Nytt sysadminverktyg?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Krisker, 26 feb 2013.

1. Krisker

Krisker Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Efter att min server varit nere under större delen utav dagen i onsdags utan att jag visste om det så bestämde jag mig för att skriva en app som skulle hjälpa mig med att hålla bättre koll på servern.
    I nuläget har jag/vi kommit på ett antal idéer som man då kan lägga på ursprungsappen, dessa idéer gör dock appen mer som en IDS än en "kolla om servern är uppe"-app.

Idéerna är bland annat:
    Hålla koll på om svarstiden blir för hög
    Hålla koll på specifika services som servern kör (t.ex. FTP på port 22 eller IRC på port 6667), går någon ner av oförklarliga skäl?
    Hålla koll på hur mycket som dras av processorn och minnet på servern.
    Hålla koll på filändringar i en eller flera kataloger.
    Hålla extra koll i SSH-loggen, varna om bruteforce-försök, eller IP-adresser som du inte känner till loggar in via SSH.
    Håller koll på om ens hemsida ändrats radikalt (kan vara deface).

Idéerna kommer till större delen att kräva SSH-inloggning till servern, detta för att det inte ska krävas att man installerar ny mjukvara på servern. Man bestämmer själv hur ofta den ska kolla mot servern och vad den ska hålla koll på.
    Ett simpelt gränssnitt är något jag strävar emot.

Så nu undrar jag hur många som kan vara intresserade av att jag lägger upp appen på Play store?

Last edited: 26 feb 2013
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Idéerna är bra och jag har själv gått i banorna att skapa en sån här app. Det som det faller på för mig att är man måste ha koll på att appen verkligen kör så att man inte tror att man är trygg då det inte kommer några larm och det i själva verket är att appen inte snurrar.
    Ett annat problem kan vara att enheten där appen kör har problem att anropa tjänsterna på grund av att enheten har uppkopplingsproblem och kommer då att börja larma även fast allt är bra.

Jag tror dock att det finns en hel del som kan vara intresserade av en sån app. Om inte för att bara kunna kolla på servern då och då och få en status på att allt fungerar som det ska.

Jag har istället valt att använda en extern tjänst som håller koll på mina servrar: http://exactstate.com/ (Det finns en gratisvariant på http://basicstate.com/)
    Den kollar att servern är uppe och kan anropa lite olika tjänster och se att de svarar korrekt.
    Så länge servern är igång så håller den själv koll på att alla tjänster kör. Om en tjänst går ner så startar den automatiskt om den tjänsten. Det gäller typiskt apache, bind, postfix, ssh, mysql, postgresql m.fl.
    På servern har jag perl-skript som körs via cron som kollar mailköer, quotas, belastning, storlek på error_log m.m.
    För att kolla loggar kör jag LogWatch som kör igenom alla loggfiler och sammanställer rapporter till mig.

Alla ovanliga händelser genererar mailutskick till mig.
    En gång per dygn skickar LogWatch ut sin rapport som jag då kollar igenom. Det ger också en grov indikation på att allt fungerar som det ska.

För att se belastning, uptime, minne, disk etc. så använder jag phpSysInfo: http://phpsysinfo.sourceforge.net/
    Det finns en enkel app för att läsa ut informationen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.phpsysinfo
    Appen är passiv och hämtar bara info från webbsidan.

3. Krisker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för respons, något som det har varit väldigt dåligt om när jag frågat runt :)

Innan den "pingar" till servern så kollar den först innan om den har en giltig internetanslutning. Har den inte det så varnar den om det istället.

För att den verkligen ska vara säker på att en server är nere och inte bara något enstaka fuffens med internetanslutningen kommer den att testa flera gånger, just för att vara säker på att servern verkligen är nere.

4. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I mina egna appar så kollar jag om den har uppkoppling, men har problem då jag är uppkopplad mot Wifi och det nätverket inte är uppkopplad mot Internet. Då svarar telefonen att den är uppkopplad, men den kommer ju inte åt den server som jag vill accessa...så länge den inte ligger på samma nätverk.

5. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag hade gärna sett en app som på ett samlat sätt kan visa statusen på mina servrar. Om man kollar på de lösningar jag har valt så är det ganska spridda lösningar som iofs mailar mig vid problem, men det hade varit bra att få se allt på en och samma plats.
    I bland kontaktar en kund mig om att det är något som strular med deras konton och då hade det varit trevligt att se belastning m.m. snabbt och enkelt. I dag får jag kolla på x antal ställen.

Sen bör man få välja om den ska polla servern hela tiden eller om den bara kolla när man öppnar appen. Samt bör man kunna ställa in hur mycket notifikationer som den ska ge.

Last edited: 1 mar 2013
  6. Krisker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man får testa mot Google (som för det mesta är uppe) t.ex., kommer man inte in på Google så lär ju troligen internetuppkopplingen inte heller vara uppe. Är ju mer en fulfix.

Noterat, fler som velat ha samma sak och är något som jag tänkt från början att ha med.

7. Sundroid

Sundroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En app som plingar till i fickan om allt inte fungerar är en utmärkt idé.

8. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Intressant!
    Jag skulle hemskt gärna se stöd för authentication keys då jag använder det istället för lösenord på mina servrar.

9. Krisker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar :)

Bör inte vara omöjligt att fixa det.

10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 258

MINA ENHETER

Har ni tittat på om Nagios passar för er övervakning?

11. Krisker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen!

En liten uppdatering på vad som troligen kommer att finnas i slutversionen:

Kod:
    Manuella inställningar för:
            · Max-ping
            · Uppdateringsfrekvens för varje server
            · Vibration av/på
            · Ljusavisering
    	· Emails att skicka notifikation till

Avancerade inställningar för varje host:
    	· SSH-user, pw och/eller key
    	· Specifika inställningar för SSH-koll
    	· Döpa servern till något speciellt

Avancerad view för speciell host:
    	· Visa information från last/who osv.
    	· Senaste reboot
    	· Upptid
    	· Öppna shell mot host

Via SSH:
    	Hålla koll på belastning på server
    	Hålla koll på CPU/Memory load
    	Hålla koll på filändringar i ett visst dir
    	Hålla koll på hemsida (ändras den radikalt så kan det tyda på deface)

Widget som visar tex. server load

Pinga services

Någon som tycker att något ska bort eller något jag kanske ska lägga till?

12. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Har du tittat på någon befintlig övervakning, tex Nagios som har stöd av flera appar?

edit: såg inte att Buzz även postat det ;)