Tjena! Tänkte bara höra om det är någon mer än jag som tycker att många mobiler med stor skärm nyttjar den extra ytan dåligt? Jag hade tidigare en LG G2 och kände att den utan att man modifierad DPI-inställningarna mest bara var klumpig för att det som visades på skärmen bara blev större, det blev inte plats för mer information. Om skärmen blir större så vill i alla fall inte jag att notificationbar, fontstorklekar etc följer med linjärt i storlek för då kan man ju lika gärna ha en liten skärm? Har dock aldrig kört någon phablet, hur brukar det lösas på dessa? // onekw
Det där fenomenet verkar finnas på alla enheter inkl phablets. Man kan ha en 5,7-6,44-tumsskärm och fortfarande ha telefonläge med hög DPI och ett ofantligt slöseri med utrymme. Jag tror faktiskt inte att det finns någon Androidenhet med stor skärm som har vad jag skulle kalla bra användning av skärmutrymmet. De phablets som finns brukar köra gamla hederliga telefonläget och 320 DPI (Xperia Z Ultra), 480 DPI (Note 3) och 640 DPI (Note 4). För att få anständigt utrymme får man vackert ställa om till 240-320 DPI beroende på enhet, annars är allt uppskalat. Du får alltså vara beredd på att ändra DPI även om du köper en phablet. Jag kör mina enheter i 240 DPI och det är först då som gränsnittet blir bra.
Då är det med andra ord som jag misstänkte. Tycker att det är så konstigt att man inte nyttjar ytan bättre... Vad ska man annars ha en stor klumpig lur till? Sedan är det lite kass att native-apparna (i alla fall på LG) får spunk vid ändrad DPI så man måste göra en massa undantag i xPosed för att få det att funka...
Utan att låta alltför dum här men hur menar ni att man skulle utnyttja utrymmet bättre, bildligt talat då? Jag förstår inte riktigt probelamtiken
Vet inte om jag förklarar rätt, men att ha en hög dpi blir som att du kör 640x480 på en stor modern datorskärm- dvs allt blir väldigt stort.
Jaha ok nu tror jag att jag fattar, du menar iochmed att de flesta high end mobiler nu har väldigt hög dpi uran att nyttja det så som en dator gör ex. idag?!
Avskyr DPI'n på min Note4 men har iaf lyckats vänja mig vid den.. Min N3 har 360 (tror jag) vilket är kanon, allt är litet! Sen att apparna inte riktigt passar in på den lägre DPI'n är en annan femma...