Diskussion: Oanvändarvänlig modern(?) teknik

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Heleg, 6 juli 2023.

1. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.176
    Visst är det konstigt att man kan köpa en modern produkt 2023 som har så otroligt oanvändarvänlig teknik.

Jag fick samtal från min bror häromdagen som bytte från router till mesh och fick problem med anslutningen för elbilsladdaren och solcellerna så jag fick åka och besöka honom för att hjälpa honom med det.

Först försökte vi få fart på solcellerna, de går att ansluta till wifi med WPS men det är inte så kul med en fyrradig display och en enda knapp för styrningen av displayen och vid varje försök så låser sig enheten ett bra tag så då gav vi upp tillfälligt för att försöka ansluta elbilsladdaren.

Det visade sig att för att installera så måste man starta om laddaren (bröt strömmen till den) så hittade man ett wifi som den delade ut med lösenord som fanns i installationsdokumentationen (och fick leta papper en bra stund),

Då anslöt vi till det nätverket och så hade behövde man knappa in SSID (trots att den på webbsidan visade med text vilka nätverk den hittade med respektive signalstyrka) och lösenord till husets wifi (och brorsan hade inte ens noterat lösenordet för sitt nya mesh), hur kan man 2023 leverera en modern produkt med så usel lösning för anslutning?

Nästa steg blev alltså att installera om hans TP-Link Deco mesh (det är helt klart enklare att installera än att installera om) så att man skulle ha en chans att veta lösenordet, efter ganska mycket pysslande och lång tid så blev det klart men det är nog ändå acceptabelt att det gick att göra. Dock tänkte brorsan inte på att man endast bör använda engelska bokstäver när man döper ett nätverk...

Därefter gick vi tillbaka till elbilsladdaren och kunde ansluta den (den hittade och jag kunde kopiera texten för det SSID med svenskt tecken i namnet för det visades inte som svenskt tecken).

Därefter kunde vi även ansluta solcellsladdaren med WPS, dock kunde han inte komma in i appen eftersom leverantören måste förse honom med kontouppgifter för att kunna logga in...

Det blev en lång dag hos min bror igår (trevligt att träffa honom igen) men så många timmar för så triviala uppgifter känns löjligt år 2023...

Berätta gärna i tråden om ni har liknande erfarenheter av moderna produkter som är krångliga att använda...

Kristy, katho och bernard gillar detta.
  2. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Kan bara hålla med - det digitala livet har sina baksidor. Hur många som läser om dina erfarenheter har undgått att hjälpa en bekant att få in en pryl som endast klara 2.4GHz ;)

Kristy och bernard gillar detta.
  3. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Har ungefär samma upplevelse. Känns som att vissa, speciellt äldre grejer, förstörs med uppdateringar och dylikt. Vet att Xbox 360 hade ett problem i flera månader/år att man måste logga in och ut och ha sig för att få Xbox Live att fungera som det ska. Ingen normal människa orkar med detta, vilket får mig att tro att det är planerat. Xbox Series X har ju inte samma problem direkt.

Kristy gillar detta.
  4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.300

MINA ENHETER

Kan inte annat än att hålla med. Tur att man än så länge har intresse för teknik (52 år) men dom som inte har det har det besvärligt när man ska uppdatera/ byta ut en pryl i hemmet. Inget idag är riktigt enkelt känns det som. Min far blev tvungen att byta ut sin tv för den gick sönder o han fattade INGENTING på den nya smart tv:n han köpte.

Inte lätt att bli gammal idag ..

trjberg gillar detta.
  5. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Medhåll. Skulle installera en skrivare, enkel bläckfisk, åt en äldre släkting. Fanskapet ville ha både internet och att man skulle konfigurera via en app i telefonen som befann sig på samma nätverk. Släktingen kör mobilt internet utan router, så det gick inte. DOCK, det gick att, med ganska mycket krångel, installera med USB-kabel som på "den gamla goda tiden", dock var det i det närmaste helt odokumenterat.

Jag har använt datorer i 35 år, programmerat en del och känner mig rimligt "säker", men, det är svårt att värja sig mot all idioti som översköljer världen.

trjberg och Kristy gillar detta.
  6. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    189

MINA ENHETER

Ett tips är att använda samma SSID och lösenord på den nya prylen som den gamla, det brukar innebära att klienterna inte behöver ändras alls.

katho, trjberg och Kristy gillar detta.
  7. Heleg

Mottagna gillanden:
    2.176
    Håller med, så gör jag hemma, har använt samma SSID och lösenord länge nu...

Brorsan hade dock ingen koll alls på sånt...

8. Intedennitror

Intedennitror Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

TV med CEC!
    Det borde vara så smidigt. Men oftare är det för jävlig! Jag har två TV (2021 och 2022 års toppklass modeller), båda orsaker så mycket problem att jag stängt av nästan all kontroll av anslutna enheter.
    Exempel: Jag stänger av min Playstation för att jag vill kolla på film, men Playstation stänger då av TV:n. Jag slår då på AppleTV, som sen i sin tur slår på TV:n - som sen slår på Playstation innan den byter över till HDMI1 (där AppleTV är ansluten). Då får jag leta fram fjärrkontroll till TV:n, byta över till HDMI2 (Playstation) för att stänga av den igen. Fast när jag stänger av Playstation så stängs också TV:n av. Till slut tröttnade jag och lämnade allting på.
    Varför går det inte att ange vilka funktioner som ska kontrolleras för vilka enheter? Det är allt eller inget.

Kristy och Heleg gillar detta.
  9. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13.374
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Tycker det mest problematiska är alla
    På min Philips TV så finns det mer granulerade inställningar för huruvida enheter får lov att stänga av/slå på varandra via CEC. Gräv lite i inställningar, du kanske hittar en överraskning.

katho och Kristy gillar detta.
  10. Intedennitror

Intedennitror Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Jo tack jag har varit igenom alla inställningar :)
    Samsung är direkt kass, LG:n marginellt bättre. Att sen de externa enheter också har CEC-inställningar gör det ju inte enklare.

11. Heleg

Mottagna gillanden:
    2.176
    Det är så typiskt när marknadsförare tycker att det är så bra men inte tänker hela vägen och ser konsekvenserna.

Kristy gillar detta.
  12. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    576
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag håller med övriga talare, teknik som strular har blivit alltför vanligt. Ibland får jag nostalgiska tankar om tiden före internet, då prylarna (oftast) vad ordentligt testade innan de släpptes ut på marknaden. När möjligheten att fixa till fel i mjukvara i efterhand blev det slappare helt klart, plus nya svårigheter pga att tekniken blivit mer avancerad och sammankopplad såklart.
    Men jag har en stilla förhoppning om att AI på sikt ska kunna se till att fler buggar hittas i förtid, och/eller fixas snabbare och mer effektivt. På lång sikt kanske det t.o.m gör buggar till ett sällsynt fenomen.
    (Samtidigt kommer förmodligen mänskligheten fördummas i motsvarande grad pga AI men det är en annan diskussion ;)