OBD-II-sändare till bilen?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av N6290, 13 april 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.035

MINA ENHETER

Jag funderar på att köpa en sån där OBD-II-adapter till bilen. Det finns ju såna som sänder över Bluetooth till ens telefon, med en tillhörande app, vilket verkar rätt smidigt. Kanske finns det andra sorter också, som inte använder Bluetooth. Men jag är inte helt säker ännu på om jag ska köpa eller avstå.
    Ni som äger en sån produkt, vad använder ni den till, tycker ni den ger er någon nytta, kanske att den förvarnat om något problem med bilen eller gett varningsmeddelande innan bilen själv visat felmeddelande? Kom gärna med exempel på vad en sån kan göra, och om den är bra att ha. Om den loggar statistik av något slag om bilen så hade jag tyckt det var intressant. Berätta gärna vad för möjligheter att se statistik/historisk data som finns. I första hand menar jag väl att appen loggar detta, efter varje uppkoppling som sker.

Och om någon äger en sån produkt ni är särskilt nöjd med, länka gärna till den specifika produkten/tillverkaren, så ska jag jämföra några olika i så fall ;-)
    Tacksam för tips/råd!

2. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    891
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag äger ingen själv, men lånade en sån med Bluetooth av en kompis, för att kolla upp vilken felkod jag fått och eventuellt släcka den. Check Engine-lampan lös på min bil.

Jag släckte aldrig felkoden då den hann försvinna av sig självt.

3. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    435
    Vad har du för bil? Olika bilar så kan man göra olika saker, tex OBD11 till VW koncernens bilar + BMW kan man programmera in nya funktioner mm

4. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    403
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Har en Veepeak köpt från Amazon som är bra och stabil. Använder den nästan dagligen för övervakning av diverse från bilens sensorer.

Använder den ihop med en app, Car Scanner Pro. Finns gratis variant också.

Köpte dock min Veepeak för att koda om min bmw med bimmercode vilket också fungerar klockrent.

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.035

MINA ENHETER

Jag äger en Kia från senare delen av 00-talet, så en lite äldre bil.

När felkoden redan släckts, kunde du då vid uppkopplingen av enheten se vilken felkod som tidigare hade varit aktiverad?

Är den grejen du lånade gjord för att vara kontinuerligt inkopplad, eller är den snarare gjord för att kopplas in "vid behov"?

Aha, exempel på funktioner man kan lägga till?
    Finns säkert ej till en Kia av den årgången, men ändå intressant att höra.

Jag tänkte först att Veepeak var ett kinesiskt företag, det lät så på namnet, men det verkar vara amerikanskt enligt webbsidan. Är det amerikanskt på riktigt, eller kan de ha någon "opålitlig utländsk koppling"? ;)

Är "Car Scanner Pro" utvecklad av Veepeak, eller går de att koppla ihop trots att de inte har något samband med varandra?
    Sparar appen någon form av statistik/historisk data? I så fall hur långt tillbaka, och kan man spara det i konto i molnet eller bara lokalt?

Och till alla skribenter:
    Berätta gärna mer. Har ni den kontinuerligt inkopplad? Vad för slags data är det ni övervakar, anser ni er ha stor nytta av möjligheten, eller är det snarare en gimmick, en kul grej? Har ni fått någon viktig info den vägen nån gång?

6. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    891
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag hann läsa ut felkoden innan varningslampan släcktes igen. Jag tror inte man kan se historik
    över sånt den varnat för innan men kan ha fel.

Den ODB-prylen jag hade var nog mest tänkt att användas vid behov.

Jag körde också med Car Scanner (gratisversionen).

7. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    403
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Vet ej vem som står bakom veepeak. Läste bara inför mitt köp för 2 år sedan att den var bra. Den är inte bunden till någon app utan fungerar antagligen till de appar som finns att ladda ner på Playstore.

Car scanner appen är alltså inte bunden med odb2läsaren.

Jag använder min varje vecka i alla fall. Har stor nytta av den. Jag gillar att ha koll på bilen så kollar tex. laddtryck, sothalt i partikelfilter vid 28gram sot så kör bilen sin regenerering och då behöver jag köra bilen ca 40 min då det tar så lång tid att bränna bort all sot. Ingen som bilen i indikerar själv att det är igång. Brukar hålla koll på batteriprocent så jag kan ladda bilen när det börjar bli dåligt för parkeringsvärmaren är känslig så är inte batteriet bra laddat så står jag där med kall bil en vintermorgon.

Car scanner har inspelningsfunktion om det är någon data man vill ha sparad. Går att exportera till csvfil.

Appen verkar vara gjord av en ryss.

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.219

MINA ENHETER

En sak att tänka på är att om man låter OBD-adapter vara permanent inkopplad så finns risk att den drar ur batteriet om man inte kör så mycket.

pebe292 gillar detta.