Jag kan inte heller någonting om det här med att roota och lägga in romar. Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska göra något på min 4 månader gamla SGS, men jag funderar på det

är det något som rekommenderas? Vilka fördelar finns det?
Jag har försökt läsa lite här på forumet om att lägga in romar och att roota men jag har naturligtvis inte fattat allt så nedan har jag några frågor som ni gärna får besvara. Förklara så tydligt som möjligt. Jag har absolut inga kunskaper i ämnet:
1. Skulle någon vilja förklara vad alla ord betyder?

Kernel, Clockworkmod och flasha till exempel? Vad är det?
2. Finns det flera olika "roots"? Alltså olika typer av behörigheter så man kan göra olika mycket på telefonen beroende på hur man rootar den.
3. Går det att först roota och sedan ta bort det om man t.ex. skulle vilja skicka in telefonen på garantin?
4. Spelar min produktkod någon roll när jag ska roota eller lägga in en annan rom?
5. Påverkas några unika nummer i telefonen, t.ex. IMEI?
6. Är risken stor att man lyckas bricka telefonen? Är risken alltid lika stor varje gång man ska byta rom?
7. Behöver man roota överhuvudtaget för att lägga in en annan rom?
8. Kräver olika romar olika kernels?
9. Är det lättare att lägga in en ny rom när man redan har gjort det en gång, om man bortser från nya kunskaper? D.v.s. blir det färre steg?
Skulle bli glad om ni tog er tid och förklarade för någon som jag som inte kan något om det här

Click to expand...