Öppna app via länk i SMS?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av wharfedale, 30 sept 2009.

1. wharfedale

wharfedale Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Funderar lite på om det går att få detta att fungera...

Går det att via ett SMS få användaren att öppna vår applikation via en länk i SMS'et?

Om vi har uppdaterat något i vår app, och vill på ett enkelt sätt få våra användare att ta del av detta genom ett SMS vore det klockrent om dom från detta SMS kunde öppna applikationen...

typ: "Hej! Nu finns ny information! Klicka HÄR för att öppna applikationen"

Och då skulle vi vilja att applikationen öppnades när användaren trycker på "HÄR".

Tror ni det finns någon lösning på detta?

Tack på förhand!

Mvh Wharfedale

2. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det du skulle kunna göra är att låta ditt program lyssna efter inkommande SMS. Då kan du exempelvis skapa en notifiering som talar om att ny information finns. Den enda haken är att SMS:et fortfarande kommer att visas av meddelandeprogrammet (Messaging eller vad du nu använder).

Om detta är en bra metod eller ej beror nog på ditt användningsområde. Slutanvändare kan ju tycka att det är konstigt att ditt program behöver kunna läsa alla SMS.

3. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nu vet jag ju inte vad för program det handlar om, men om det ligger på market så kommer ju market att säga till när det finns en uppgradering tillgänglig. Vet iofs inte hur snabb market är på att upptäcka det, men jag har en app som jag inte orkat uppdetera än eftersom jag inte riktigt vet om jag kommer att använda den. Men jag brukar ju få en notifiering varje eller varannan dag iaf tror jag..

Antingen så uppdaterar dem appen väldigt ofta eller så tycks market glömma bort vilka appar jag redan vet att det finns uppdateringar till... Det är väl iofs en bra feature ifall man glömmer bort att man borde uppdatera, men då kanske den skulle gradvis vänta längre mellan gångerna.. ;)

4. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tolkade det som att det inte handlar om uppdatering, utan snarare någon händelse trådskaparen vill visa i programmet. Men är det uppdatering håller jag så klart med r0bber ;)

5. wharfedale

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej & tack för svaren!
    Snabba ryck :)

Appen i sig kommer inte uppdateras, utan bara innehållet...
    Därav att vi vill nå ut till användarna via sms när det kommit nytt innehåll.

Min tanke var mer att kunna ha appen avstängd hela tiden, och när man väl får sms'et kunna öppna den enkelt genom "länken" i sms'et...

Hmm, hoppas ni förstår vad jag menar :)

6. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad gäller SMS-idén så fungerar det på så sätt att du i ditt manifest anger att applikationen vill ha inkommande SMS till en angiven BroadcastReceiver. Ditt program behöver inte vara igång, utan det anropas helt enkelt varje gång det kommer ett SMS. Då kan du läsa av innehållet.

Alternativet är att schemalägga så att ditt program själv letar efter ny information med x minuter/timmar mellanrum.

7. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Aha, ja då förstår jag lite av poängen varför man skulle göra så.

Tror att svanlunds andra alternativ är ett bättre sätt att lösa det. En sådan service borde inte ta alltför mycket prestanda. Nackdelen är väl möjligen att man behöver ha dataåtkomst för detta, men jag förutsätter att det ändå behövs för att köra programmet.

edit: om man prompt vill använda sms, så finns det ju s.k. flashsms att skicka också, så slipper användaren få sms:et sparat i inboxen också.

8. wharfedale

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack för alla svar!

Googlade lite flash-sms, och det var en rolig funktion :)

Jag hade tänkt att detta skulle vara simpelt, men ack så fel jag hade...

Nu börjar jag fundera på om vi inte skall köra ett mail-utskick vid varje uppdatering istället.... och därifrån köra en klickbar länk skrivet i html (t.ex)?
    Skulle det fungera, eller kommer telefonen protestera att den inte vill öppna ett program (läs länk) från ett mail?

I "värsta" fall får vi väl använda schemaläggningen, men då faller lite av idén bort med att kunna meddela våra användare när ny info finns, och på ett enkelt sätt låta dom öppna appen (just att kunna öppna appen via en länk direkt i sms'et tyckte vi skulle vara en kul grej)...

Tack för hjälpen!