Öppna länkad PDF i Gmail på smidigt sätt

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av hellgun, 29 jan 2022.

1. hellgun

hellgun Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A
    Min fru har precis köpt en S20FE och har problem att öppna PDF:er i Gmail. När hon fått en länk till en PDF bifogad i ett mejl och trycker på filen så öppnas en tom webbsida och inget mer. Det som då hänt är att PDF:en laddats ner men det sker helt i det tysta. För att läsa PDF:en måste man då lämna Gmail, söka upp den i nedladdningar och öppna den därifrån. Något krångligt och ointuitivt.

Finns det något sätt att göra så att PDF:en öppnas direkt?

På min Google Pixel så får jag åtminstonde en avisering om att en fil laddats ner och kan öppna PDF:en från aviseringen. Inte optimalt men funkar ändå ok. På fruns S20FE kommer ej denna avisering.

Eftersom vårt barns skola enbart meddelar sig med mejl med länkade PDF:er och detta sker flera gånger i veckan är det ett högst påtagligt problem. Att PDF:erna är namngivna såhär gör inte saken lättare när det ligger flera i nedladdningsmappen.

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Om ni klickar på en länk i mailet för att öppna PDF:en, då är det nog oundvikligt att den kommer laddas ner. Medan om filen däremot vore inbakad i mailet, dvs en bifogad PDF-fil, då skulle man kunna öppna den betydligt enklare utan att lämna appen.
    Så i detta fall, med en länk som man måste klicka på, så tror jag inte att man kan komma runt på en Android-telefonen att filen måste laddas ner först. På en dator hade det nog gått att pilla på för att ändra beteendet däremot (finns något script man kan köra tror jag, går att ändra i HTML-koden om filen ska laddas ner direkt eller öppnas i en ny flik vill jag minnas).

Att ingen notifikation syns för nedladdningen minns jag brukade hända mig ibland för länge sen. Jag tror att "appen" som sköter nedladdningar heter "Downloads Manager" eller liknande, och att felet beror på den appen snarare än Gmail-appen. Möjligen har din fru på något sätt lyckats blockera notifikationer från den appen, eller så har den appen inte rätt behörigheter inställda för att kunna visa notifikationer. Jag föreslår att ni kollar igenom inställningarna för notifikationer (allra helst inställningarna som finns för denna specifika app) och ser om det på något sätt går att aktivera.

Hur som helst, i appen för nedladdade filer, "My Files", "Downloads", vad den än heter på era respektive telefoner, så går det ju att sortera efter "senast ändrad" snarare än i bokstavsordning. Jag har "senast ändrad" som sorteringsordning och hade nog blivit galen annars. Så ändra det, så är halva problemet löst kanske.

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Prova att lång trycka på länken och se om det kanske kommer upp något val man kan göra

Dadde gillar detta.
  4. hellgun

hellgun Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A
    Tack till er båda för svar!

Långtryck ger tyvärr inget bättre alternativ.

Jag har också tänkt att aviseringar för nedladdningshanteraren är avstängt men jag har inte hittat någon app med namn som stämmer med det. Däremot, när jag idag letade ytterligare en gång efter en sådan app, så såg jag att aviseringar var avstängt för Chrome. Jag slog på aviseringar och vips så funkar det nu som på min Pixel. Det verkar alltså som att Chrome hanterar nedladdningen i det här fallet.

Det skumma är att på fruns förra lur, OnePlus 5, så öppnas PDF:er automatiskt med Google Drive efter att de är nedladdade. Samma mejl, samma länkade PDF och Gmail, Chrome och Google Drive i båda fallen.