Problem: Öppna min s3 eller lämna tillbaka?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Lirkaren, 28 sept 2012.

1. Lirkaren

Lirkaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har funderat i några månader på att köpa en ny mobil då min sgs klipper i samtalen, tar bort ringsignalen, laggar snusk, får bsod så man får rycka batteriet i snitt 2 ggr om dagen, det kan ta en minut att öppna/stänga en app, ex sms, musiken hackar lite då och då, är det börjar så hackar det i kanske 1-2 minuter, det går inte att spela in video med den heller av någon anledning, samt att den är riktigt sliten på utsidan. Har testat flera olika roms men det är samma sak med alla, tror att den tagit skada då den både varit utsatt för smällar och för vatten.
    Jag har varit nära att beställa den flera gånger men alltid ångrat mig i sista stund då jag gillar att hålla hårt i mina pengar.
    Idag tänkte jag screw it, jag går och köper den på siba, det kostar typ 500 kr mer än om jag köper den hos en återförsäljare som jag litar på och det kan vara bra att stödja de butiker som finns.
    När jag kommer hem och ska öppna den funderar jag på om det är värt det. 5000 kr åt helvete i så fall, även om jag behöver ha en ny telefon och byter telefon efter 2-3 år när de går sönder så det blir inte så farligt dyrt när man slår ut det. Gav 5,5k för min sgs när den kom ut och den har jag varit riktigt nöjd med.
    Just nu vet jag inte vad som är mest värt, stå ut med min sgs som jag vill kasta i backen varje dag för den är så sjukt värdelös och spara 5 lax eller om jag ska öppna min s3 och se 5k mindre på kontot.

Att ha råd med telefonen är inga problem men jag känner att jag vill ha så mycket pengar på kontot som möjligt och då känns det som ett helt onödigt köp. Men jag behöver också en ny telefon.

Någon som har ett förslag på hur man bör göra? Jag vet inte vad som är viktigast för mig, en fungerande telefon eller mer pengar på kontot.
    Viss det finns billigare mobiler men jag vill ha en som klarar sig i minst 2 år utan att bli laggig m.m. när man flashar in nya Androidversioner, därav är det bättre lägga mer på en dyrare modell.

Kompassen och gpsen i min verkar också vara kass då man kan cykla runt i cirklar och ta helt onödiga omvägar om man följer den, ibland hamnar man även helt fel. Jag använder gpsen rätt ofta.

Var en sgs3 som gick för 3,5k idag och jag hade oturen att stå på andraplatsen i kön så jag fick den inte. Bör jag lämna tillbaka den och hoppas på att något liknande dyker upp då jag är en snål person när det gäller allt förutom mat?

Last edited: 28 sept 2012
  2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

lidigt av samma problem som yngre... sluta vara så skitnödig och var nöjd med köpet.
    konstanta tankar på att spara sina pengar hela tiden gör en bara dum i huvet till slut.
    Sparsam är en sak men just att vara så snål så man hela tiden går ut för att ha så mycket pengar som möjligt kvar hela tiden är inte bra i slutändan.

mangethegamer gillar detta.
  3. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 112
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det där är så svårt för oss och säga vad du ska göra. Men det jag kan göra, är att berätta att SGS3 är en GRYMT bra lur. Den bästa som finns där ute.
    Sen om du ska köpa en sprillans ny eller en från Blocket är upp till dig, nu har du kvitto och vet att garantin fungerar utan strul osv. Vissa håller det högt. Jag köpte min ny från Phone House och jag tycker det är en fördel att ingen "kladdat" på den innan.
    Du kanske sparar 1500 kr max men då kan du riskera att bli blåst eller liknande....äsh jag säger keep it!

4. Lirkaren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan dock påpeka att jag är student, vi är fattiga och måste hålla i våra pengar sägs det. ;) Fast det kanske bara är en ursäkt i mitt fall?
    Jag har fått uppfattningen att du är runt 25, kanske inte stämmer. Är själv 21...

Får se om man får några fler svar och vad dessa personer säger.

5. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    I väntan på att du ska bestämma dig så kan jag tipsa dig om att det är onödigt att hålla på och slita i batteriet. Många Androidtelefoner (typ alla?) kan du döda genom att hålla in power. Typ som på en dator alltså.

S3an är dock grym. Klart du ska ha den. ;-)

6. Lirkaren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hjälper det att hålla in power vid bsod också? Jag har aldrig testat.

Måste säga att man är riktigt sugen på att slita upp förpackningen när man ser hur den ligger ensam på hyllan. :P

7. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Antar att det är en kernel panic du får?

Jag har aldrig stött på att det inte skulle gå. Jag är ju en flashaholic så min lur har fått allt möjligt skoj. ;-)

8. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Meh, var inte så förbannat snål! Har du en mobil som knappt funkar och behöver en ny är det klart du ska ha den.
    Sedan skriver du i första inlägget att ekonomin inte är en avgörande faktor för att sedan skriva att du är en fattig student....Får inte ihop den ekvationen.

9. Lirkaren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ingen aning vad det är, spelar ingen roll vad det är för rom eller kernel. När displayen är av så vägrar den att vakna ibland, det kanske hänger ihop med att den ibland segar ner sig så mycket så den hänger sig och det är bara att rycka batteriet om man vill få igång den igen. Kanske funkar med pwr vet ej.. :)

10. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

Du borde verkligen lära dig packa ihop och sammanfatta vad du vill förmedla. Inte alla orkar läsa wall of text. Jag fattar du har tankar om saker men försök komprimera de så de blir till punkt.

Men som svar på din fråga?! så är svaret enkelt. S3:an är den bästa Android-luren på marknaden så jag vet inte riktigt vad du föväntar dig att vi ska säga? Laggfri i 2år kan ingen garantera. Det beror helt på vad du har för behov om 1 år ifrån idag. Men om du nu är fattig student och har dåligt med cash så skulle jag rekommendera dig en S2:a istället. Vad är sämre liksom? den är tillräckligt snabb för de vardagliga. Du behöver inte vänta i en minut eller liknande för att öppna sms-appen.

De är en rätt löjlig fråga. Du frågar om den bästa android-luren på marknaden är bra för dig.. jag vet inte vad du förväntar dig för svar. Bara du har svar på din fråga. Jag skulle som sagt inte bränna fem tusen om jag va en fattig student. De är bara en mobil i slutet av dagen. Det finns flera mobiler som täcker dina behov. Du måste inte ha top of the line för att vara nöjd i 24månader.

11. Lirkaren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag skrev inte att jag var en fattig student, jag skrev att jag är student och det sägs att vi är fattiga och att detta var en ursäkt för att inte behålla den.
    Nej, jag har inga problem med min ekonomi :)
    Ska nog sova på saken och se hur jag gör, riktigt svårt beslut....

12. Fr3dd

Fr3dd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75

MINA ENHETER

Hade jag köpt en s3'a så hade jag inte kunnat låta den ligga på en hylla, hade kastat mig över den så fort jag kom innanför dörren!!! Ajuste det har jag ju redan gjort för några månader sen;) telefonen är helt fantastisk kan jag lova dig så sluta va så äckligt snål, finns inga värre människor. Följer du med polarna ut på krogen oxå och försöker snylta på dom? Usch.....

Skickat ifrån min Samsung Galaxy s3 via Tapatalk 2

13. matti72

matti72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Det är inte något livsavgörande val du står inför. Det är ett I-landsproblem.Antingen så sitter du och tittar nöjt på ditt kontoutdrag eller på din telefon.

14. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Kolla operatörernas erbjudanden. Jag bytte i somras till Tele2's fastprisabonnemang när det var halva priset på det samt att jag fick en telefon på köpet. Sparade in 50kr i månaden från att ha haft Tele2 smart student och fick en ny telefon. Bra skit!

15. Lirkaren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag är faktiskt en givmild person och har bjudit polarna på betydligt mycket mer än vad de bjudit på. Jag är bara snål när det kommer till mig själv. Troratt jag ärvt detta av min mamma...

16. Lirkaren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har tänkt på abonnemang men är nöjd med mitt halebop då de flesta av de jag pratar med har halebop så mina kostnader för det är rätt billigt + att jag har gratis surfa och sms.
    använder även viber och Skype mycket så jag klarar mig med ca 100 kr månader beroende på om man hittat någon ny tjej som har en annan operatör...

Tror att det går att ta en faktura från en no name butik i Frankrike. Tar och beställer där om jag inte hittar billigare, diffade nästan 1000 kr, synd att man inte såg att de tog faktura innan.
    För 4,2 kan jag nog kännas mig nöjd med köpet.

Till den andre där uppe som rekommenderade en s2 för att den var bra nog för mig och jag inte behöver det nyaste för att den håller i 2år.
    Visst gör den det men jag vill också vara så nöjd som möjligt i 2 år eller mer vilket betyder att s3 är det bättre valet så nyare versioner av Android kommer att flyta på bättre.
    Jag skulle klara mig i över 2 år med en ny sgs, det skulle alla här göra. Den har ett okej flyt i systemet förutsatt att den är helt men skulle man vara nöjd med den efter några år när den börjar bli laggig för att den är för seg? Hade det då inte varit bättre att lägga 1000 kr till för att få en mycket bättre telefon som inte har några problem efter några år?

Så om jag beställer någon av dessa så är valet en s2 för 2900 eller en s3'a för 4200. 1300 kr kan det vara värt när man slipper irritera sig på lagg om några år.

Blir nog en s3'a för 4200 om jag inte hittar billigare som har faktura eller pf.
    Tack för svaren alla, blev riktigt peppad på en s3'a så det blir nog en sådan nästa vecka. :)

17. Helldude

Helldude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Köp i sverige och använd rabatten på 500kr, då blir det ca 4200kr.

Jag gjorde så, är student och är jättenöjd med mitt val. Mobilen är ju förmodligen den sak man använder mest i livet så då tycker inte jag att man ska kompromissa..

18. Lirkaren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Köpte en på Tradera i obruten förpackning för 3600 kr, borde få den nästa vecka. Säljaren har bra omdöme och har sålt en S3 innan för 3,3k och den köparen var nöjd så det borde inte vara några som helst problem med att få varan om inte posten skiter sig. :)

19. Eddo

Eddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är helt klart en grym telefon, och som du beskriver din gamla SGS så fattar jag inte ens vad du funderar över. ;)

EDIT: Ah, såg ditt senaste inlägg nu. Bra köp!